• پنجشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402090906551
  • خبرنگار : 50455

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:‌

نظارت، رکن اصلی فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه است

نظارت، رکن اصلی فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه است

ایسنا/قم رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظارت را رکن اصلی فعالیت‌های سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: متأسفانه گاهی نظارت به فراموشی سپرده می‌شود و گاهی حتی تورم نیز به علت نبودن نظارت کافی و کارآمد به وجود می‌آید.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار با داوود منظور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به جایگاه سازمان برنامه و بودجه، گفت: این سازمان همان‌طور که می‌گویند، مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است، چون یک حالت خزانه‌داری دارد و تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، سلامت، فرهنگ و آموزش به این سازمان گره می‌خورد.

وی ادامه داد: مجموعه مسائل کشور به سازمان برنامه و بودجه ارتباط دارد. اگر این سازمان منابع را در زمان مناسب و به مقدار کافی تزریق نکند، کاری پیش نخواهد رفت. بنابراین باید از کارشناسان خبره و با قدرت تحلیل خوب استفاده کنید تا زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود و لایحه‌ای تنظیم می‌شود، همه جوانب آن قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی بررسی شده باشد.

براساس گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حسینی بوشهری ادامه داد: مدیران استانی سازمان برنامه و بودجه باید دیده‌بانی بیدار باشند و در دفتر خود محصور نشوند تا متناسب و براساس وضعیت و نیازمندی‌های هر شهر و استان و به‌موقع و روزآمد تصمیم‌گیری شود.

او اولویت‌بخشی دولت به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را تصمیمی بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: وجود پروژه‌های ناتمام در برابر چشمان مردم، عامل افزایش ناامیدی در جامعه است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ایجاد زمینه مناسب برای افزایش تولید و بهره‌وری در کشور را اولین وظیفه سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: باید خروجی تخصیص بودجه را با دقت رصد کنید، اگر تولید در کشور رشد کند، ناترازی‌ها و مشکلات بودجه تا حدودی حل خواهد شد. اگر به تولید کمک کنید و سرمایه‌ها به خارج از کشور منتقل نشود و تسهیلات لازم به‌موقع پرداخت شود، چرخ تولید در کشور به حرکت درخواهد آمد.

وی عملیاتی کردن بودجه را دومین وظیفه مهم سازمان برنامه و بودجه معرفی و اظهار کرد: عملیاتی کردن بودجه، یعنی بدانیم بودجه چطور و چگونه هزینه شده است تا اگر دستگاهی بودجه را به‌درستی مصرف کرد و پروژه مد نظر را با موفقیت به پایان رساند، در بودجه سال آینده عملکرد مثبت آن مورد توجه قرار گیرد، تا شاهد این نباشیم که برخی پروژه‌هایی که به‌عنوان مثال در یک سال امکان بهره‌برداری دارند، چند سال پیاپی بودجه دریافت کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی، بیان کرد: در همان زمان گفتیم که اگر جایگزین مناسبی برای ارز ترجیحی نداشته باشید که بتواند خلأ ناشی از حذف آن را جبران کند، تبعاتی را برای مردم در پی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی در بودجه‌ریزی، تاکید کرد: همانگونه که معتقدیم باید به مراکز دانشگاهی توجه شود، معتقدیم باید به سایر مراکز علمی و فرهنگی مانند حوزه علمیه نیز توجه شود، چراکه بی‌توجهی به فرهنگ می‌تواند خسارت‌ها و هزینه‌های بیشتری را برای مقابله با تبعات آن درپی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha