• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402091107445
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

تخلیه و بارگیری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا در بندر چابهار

تخلیه و بارگیری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا در بندر چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار امسال نسبت به سال‌های گذشته رونق بهتری در صادرات و واردات کالا دارد بطوریکه از ابتدای سالجاری تاکنون طی هشت ماه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع کالا تخلیه و بارگیری شده و این امر نوید دهنده آینده‌ای درخشان در توسعه سواحل مکران است.

قاسم عسکری‌نسب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بندرشهید بهشتی چابهار در چهار حوزه تخلیه و بارگیری کانتینرهای خشک و یخچالی، کالای اساسی و صادرات مواد معدنی و مشتقات نفتی فعال است.

وی بیان کرد: امسال ۳۴ هزار کانتینر خشک و یخچالی صادرات و واردات انجام شده است که رشد ۱۴۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی ادامه داد: صادرات مواد معدنی نیز ۷۰۰ هزار تن صادر شده و سهم ۳۰ درصدی ورود کالای اساسی نیز به دلیل پذیرش کشتی بزرگ بیش از ۱۰۰ هزار تن با آبخور منفی ۱۶ متر را داشته ایم که این موارد نشان دهنده رونق در توسعه این خطه از ایران اسلامی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کالای نفتی نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده و بنا داریم با توجه به ظرفتی بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری سالانه کالا براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در توسعه اقتصاد دریامحور و استفاده بیشتر از ظرفیت دریا نقش موثری در توسعه ایران اسلامی داشته باشیم.

عسکری‌نسب از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخلیه کانتنر ۳۰ درصد، تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق و عوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی‌ها، ۶۰ درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی، تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی، کانتینرهایی که برای صادرات استفاده شوند ۱۰۰ درصد تخفیف و صادرات کالای معدنی ۲ ماه تخفیف در انبارداری و بعد از آن نیز ۵۰ درصد و ترانزیت نیز ۵۰ درصد در بندر چابهار عنوان کرد.

وی ادامه داد: خط مستقیم کشتیرانی بین بندر چابهار و جبل‌علی امارات متحده عربی با ورود نخستین کشتی به چابهار،به طور رسمی راه‌اندازی شده و این امر به توسعه روابط با کشورهای همجوار کمک می کند.

عسکری نسب اظهار کرد: بندرچابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر راهبردی چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha