• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402091208200
  • خبرنگار : 50471

یک مسئول:

راه‌اندازی موزه نهاوند نیازمند اعتبارات ویژه است 

راه‌اندازی موزه نهاوند نیازمند اعتبارات ویژه است 
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت: برای راه‌اندازی موزه نهاوند باید سه دانگ باقیمانده خانه تاریخی صمصام خریداری شود که با توجه به قیمت بالایی که مالک پیشنهاد داده، نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای راه‌اندازی موزه نهاوند قبلاً سه دانگ از خانه تاریخی صمصام از مالک خریداری شده و باید سه دانگ دیگر نیز خریداری شود و مالک مبلغی در حدود ۱۸ میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

وی تصریح کرد: برای تملک باقیمانده این بنا به اعتبار زیادی با توجه به پیشنهاد مالک نیاز است که متأسفانه اعتبارات ما کفاف خریداری سه دانگ باقیمانده این بنا را نمی‌دهد.

احمدی با بیان اینکه سه دانگ از این بنا با اعتبارات سال ۱۴۰۰ خریداری شده است، ادامه داد: پیگیر هستیم بتوانیم سه دانگ دیگر را خریداری و کامل تملک کنیم و البته پیشنهاد خریداری بخش باقیمانده از اعتبار ملی ارائه شده است که به محض تخصیص اعتبار و تملک این خانه تاریخی درخواست موزه را صادر می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فاز نهایی مرمت کاروانسرای سعادت نهاوند سال آینده انجام می‌شود، افزود: سومین و آخرین فاز مرمت کاروانسرای سعادت نهاوند که از مراکز باراندازی کالاهای اقتصادی و راسته بازار قدیم این شهرستان است، سال آینده انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند یادآور شد: فاز اول ساماندهی و مرمت کاروانسرای سعادت از دو سال گذشته آغاز و فاز دوم آن در سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای فاز اول این مکان ۱۰۰ میلیون تومان و فاز دوم نیز ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و فاز سوم و پایانی این کاروانسرا از سال آینده آغاز می‌شود. 

به گفته احمدی، برای اعتبار مورد نیاز فاز سوم که حدود ۴۰۰ میلیون تومان است پیگیری‌های لازم صورت گرفته که تا اواخر سال‌جاری تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: تاکنون علاوه بر مرمت چند مکان تاریخی مانند حمام گلشن، خانه صمصام، کاروانسرای گلشن، کار مرمت حمام بازار نیز که مالکیت آن مربوط به اداره اوقاف است، آغاز شده که البته در این‌باره باید اداره اوقاف همکاری لازم را داشته باشند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نهاوند در ادامه با اشاره به مرمت اضطراری پل تاریخی لاغه در نهاوند، گفت: به علت آسیب‌دیدگی پل تاریخی لاغه یا همان پل ظفرالسطان در جاده دهبوره شهرستان نهاوند مرمت اضطراری این پل انجام می‌شود.

احمدی تأکید کرد: بخشی از دیوارهای پل تاریخی لاغه که بر اثر عوامل طبیعی، دچار آسیب شده بودند، با هزینه‌کرد ۳۰ میلیون تومان مرمت می‌شود.

وی از جمله مزایای مرمت پل تاریخی را جلوگیری از تخریب سایر دیوارهای پل دانست و افزود: حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در جذب توریست و رونق گردشگری مؤثر است و  مصالح به‌کار رفته برای ترمیم این پل اعم از آجر، سنگ، چوب و ساروج است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نهاوند در پایان خاطرنشان کرد: پل تاریخی ظفرالسطان مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha