• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402091309239
  • خبرنگار : 50180

یک مسئول:

میزان فرسایش خاک در کرمانشاه ۱۲ تن در هکتار است

میزان فرسایش خاک در کرمانشاه ۱۲ تن در هکتار است

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه میزان فرسایش خاک در استان را ۱۲ تن در هکتار اعلام کرد.

هاشم نوری، امروز(۱۳ آذر) در نشست تخصصی ویژه روز جهانی خاک، با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در استان کرمانشاه ۱۲ تن در هکتار است، گفت: میزان فرسایش خاک در استان کرمانشاه از میانگین کشوری پایین‌تر است.

 وی بابیان اینکه در ۶۳ درصد مساحت استان فرسایش خاک در حد زیاد و در ۱.۸۲ درصد مساحت آن فرسایش خاک در حد خیلی زیاد گزارش شده، گفت: بیشترین فرسایش خاک در استان کرمانشاه را در شهرستانهای ثلاث باباجانی، قصرشیرین و گیلانغرب شاهد هستیم.

رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به بالا بودن آمار فرسایش خاک در کشور، گفت: بر اساس آمارهای موجود میزان فرسایش خاک در کشور ما ۱۶.۴۵ تن در هکتار است که این میزان بیش از سه برابر میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در مجموع سالانه حدود دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور رخ می دهد، ادامه داد: بر اساس برآوردهایی که از زیان اقتصادی ناشی از فرسایش خاک در دنیا انجام شده، ارزش اقتصادی هر تن خاک از دست رفته ۲۸ دلار تعیین شده است، لذا سالانه ۵۶ میلیارد دلار از قِبَل فرسایش خاک به کشور خسارت وارد می‌شود.

نوری افزود: بر اساس آمارهای موجود میزان فرسایش خاک در اروپا سالانه ۸۴ صدم تن در هکتار بوده و این عدد در امریکای شمالی ۴.۹ تن در هکتار، در استرالیا ۲.۷۳ تن در هکتار و در آسیا ۶.۱ تن در هکتار است.

وی در ادامه اشاره ای هم به راه های کنترل فرسایش خاک داشت و گفت: تقویت پوشش گیاهی منابع طبیعی، انجام کارهای احیایی در مراتع، اضافه کردن مالچ طبیعی، بهبود وضعیت زهکشی و کاهش آبیاری به ویژه آبیاری غرقابی از جمله راه های کنترل فرسایش خاک است.

توسعه کشت های فراسرزمینی، سوق دادن دامداری به سمت دامداری های صنعتی، توسعه کشت های گلخانه ای و کشت گیاهان مرتعی از دیگر راه های کنترل فرسایش خاک است که نوری از آنها یاد کرد.

این مسئول یادآور شد: فرسایش خاک پیامدهای زیادی در منابع طبیعی دارد که از جمله این پیامدها می توان به کاهش عملکرد مزارع، از بین رفتن خاک های سطحی، کاهش مواد مغذی و حاصلخیز خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی و مرتعی، تخریب اراضی پایین دست، کاهش حجم خاک، تخریب محیط زیست، تخریب و تغییر مسیر رودخانه ها و پر شدن سدها اشاره کرد.  

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha