• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091309349
  • خبرنگار : 50614

مدیرکل صمت خراسان رضوی مطرح کرد

لزوم برقراری ارتباط مستقیم بین واحدهای R&D شرکت‌های بزرگ با دانشگاه‌ها

لزوم برقراری ارتباط مستقیم بین واحدهای R&D شرکت‌های بزرگ با دانشگاه‌ها

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از سیاست‌های ما تشویق شرکت‌‎های بزرگ به استقرار واحدهای R&D خود در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه است؛ به عبارتی دیگر واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ در دانشگاه‌ها قرار بگیرد و ارتباطی مستقیم برقرار شود.

امیررضا رجبی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: حضور بخش خصوصی در نمایشگاه امسال به لحاظ غرفه‌آرایی و همچنین ارائه دستاوردها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته شده است.

وی افزود: تا سرمایه‌های بخش خصوصی به حوزه پژوهش آورده نشود، فعالیت‌های پژوهشی به سرانجام نخواهد رسید. پژوهش باید محصول‌محور و نیازمحور باشد و نیازها تشخیص داده شود؛ بهترین راه تشخیص نیازها بازار است. پس از تشخیص نیاز به پژوهش رسیده و از طریق پژوهش به محصولات جدید خواهیم رسید تا به مردم ارائه کنیم. در این صورت بازار آن از قبل تضمین شده است. در غیر این صورت و صرفا با انجام پژوهش‌ها به تنهایی، ممکن است هیچ وقت به مفهوم کاربردی آن نرسیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: شاید به لحاظ میزان سطح غرفه نسبت به سال قبل در این حوزه کاهش داشته باشیم، اما به نظر من کیفیت بالاتری داشته‌ایم.

رجبی با بیان اینکه حضور شرکت‌های بزرگ در این نمایشگاه کمتر بوده است، اضافه کرد: یکی از نکاتی که باید روی آن کار کنیم، حضور شرکت‌های بزرگ است. در تلاشیم با ارائه طرح‌های وزارتخانه صمت، شرکت‌های بزرگ را به جهت توسعه فعالیت‌ها به سمت پژوهش بیاوریم. سعی کرده‌ایم ارائه پروانه تغییر توسعه را برای شرکت‌های بزرگ آسان‌تر کنیم. یکی از سیاست‌های ما تشویق شرکت‌‎های بزرگ به استقرار واحدهای R&D خود در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه است؛ به عبارتی دیگر واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ در دانشگاه‌ها قرار بگیرد و ارتباطی مستقیم برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه در بازدیدهای اخیر به چند مورد از شرکت‌های بزرگ جهت استقرار واحدهای تحقیق و توسعه در دانشگاه و پارک علم و فناوری توصیه کرده‌ایم، ادامه داد: در این صورت علاوه بر اینکه سفارش‌های حوزه صنعت به دانشگاه‌ها می‌رسد، صنعت از آخرین دستاوردهای دانشگاه مطلع می‌شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما بودجه‌های پژوهشی خود را در حوزه صنعتی گذاشته‌ایم و بررسی زنجیره‌های ارزش صنایع استان را به عنوان پروژه تحقیقاتی تعریف کرده‌ایم که در حوزه‌های مختلف دارای ارزش افزوده مثل قطعات خودرو و پوشاک در حال فعالیت هستند. در حال حاضر یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی این کار را برای ما انجام می‌دهد.

رجبی در خصوص رویکردهای سازمان صمت در بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان، یادآور شد: شرکت‌های بزرگ باید با برگزاری چنین رویدادهایی از توان طراحی، تولید و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. در همین راستا کمک‌هایی در تاسیس برخی پردیس‌ها مانند پردیس سلامت ثامن، صنایع معدنی و سایر پردیس‌های مرتبط با حوزه صنعت انجام داده‌ایم. در ستاد تسهیل نیز اساسا یک گروه‌کاری ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم؛ اگر این شرکت‌ها مشکلی داشته باشند، به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته و در ستاد تسهیل این مشکلات رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط ما جهت صدور پروانه بهره‌برداری شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ساده بوده و علاوه بر آن در زمینه تسهیلات نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت‌ هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha