• سه‌شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402091409793
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی:

یکسان‌سازی مقیاس نقشه‌های شهری مهم‌ترین مولفه جمع‌آوری اطلاعات آماری است

یکسان‌سازی مقیاس نقشه‌های شهری مهم‌ترین مولفه جمع‌آوری اطلاعات آماری است

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی یکسان‌سازی مقیاس نقشه‌های شهری را مهمترین مولفه در جمع‌آوری اطلاعات طرح‌های آماری و سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ دانست.

حیدر فتح‌زاده در جلسه هم‌اندیشی مدیران و مسؤولان نقشه دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار کرد: نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن توسط دستگاه‌های استان استفاده می‌شود. بنابراین باید از موازی‌کاری‌ها و دوباره‌کاری‌ها در حوزه تهیه و به‌روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی پرهیز شود.

وی افزود: لازم است برای افزایش بهره‌وری، اطلاعات مکانی تهیه‌شده توسط دستگاه‌های مختلف در اختیار یکدیگر قرار گیرد تا از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. 

او بر ضرورت ارائه آموزش‌های تخصصی و جدید در حوزه اطلاعات مکانی و توانمندسازی منابع انسانی تاکید و بیان کرد: باید در انجام تحلیل‌های مکان‌محور نهایت دقت و تمرکز اعمال شود تا براساس آن، برنامه‌ریزی مناسبی در استان انجام شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تحلیل اطلاعات مکانی و بهره‌گیری از جانمایی اطلاعات روی نقشه‌های شهری و روستایی را گامی مهم و موثر در برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده‌نگری دانست. 

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به اهمیت و جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در اجرای طرح‌های آماری و سرشماری عمومی نفوس و مسکن و برنامه‌ریزی‎‌های توسعه‌ای استان اشاره و درباره سرشماری ثبتی مبنای سال ۱۴۰۲ توضیح‌هایی ارائه کرد. 

فرهاد ذوقی بر لزوم ایجاد یک پنجره واحد برای مدیریت تولید و به‌روزرسانی، نظارت فنی و ارائه خدمات مربوط نقشه تاکید و اظهار کرد: برای جلوگیری از موازی‌کاری‎ها در حوزه تهیه و به‌روزرسانی نقشه و اطلاعات مکانی و هدررفت منابع مالی، لازم است دبیرخانه‌ای با عضویت دستگاه‌های اجرایی متولی نقشه و اطلاعات مکانی استان تشکیل شود تا وضعیت نقشه و اطلاعات مکانی موجود در استان را پایش مستمر کند، بر قراردادهای تهیه و به‌روزرسانی نقشه‌ها و تخصیص بودجه مرتبط با اطلاعات مکانی نظارت داشته باشد و اشتراک‌گذاری نقشه‌ها بین دستگاه‌های اجرایی را مدیریت کند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز درباره ضوابط اجرایی بند ۲۸ دستورالعمل اجرایی بودجه ۱۴۰۲ با محوریت نقشه و اطلاعات مکانی توضیح داد و گفت: هرگونه تهیه و به‌روزرسانی اطلاعات مکانی طبق قانون باید با نظارت سازمان نقشه‌برداری کشور انجام شود. 

فاطمه مهدی پور از نمایندگان دستگاه‌ها خواست تا در گام اول، گزارشی از وضعیت داده‌ها و نقشه‌های مکانی خود و قراردادهای مرتبط با نقشه دستگاه مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه کنند.

در ادامه جلسه، نمایندگان دستگاه‌های مهمان به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت نقشه‌های تهیه‌شده یا در دست اقدام در سازمان خود و بیان مسائل و مشکلات مربوط به تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های شهری و روستایی پرداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، در این جلسه با موافقت نمایندگان و مسؤولان نقشه دستگاه‌های اجرایی مقرر شد براساس پیشنهاد معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دبیرخانه‌ای در زمینه تهیه و رصد نقشه‌های پایه‌ای تشکیل شود و مطابق قوانین ابلاغی فرآیندهای تهیه نقشه در استان را رصد و پایش کند و راهکارهای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مکانی را بررسی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha