• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091511028
  • خبرنگار : 50614

یک مسوول دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

برنامه مراقبت‌های بهداشتی از برنامه‌های اصلی گروه پیشگیری با بیماری‌های واگیر است

برنامه مراقبت‌های بهداشتی از برنامه‌های اصلی گروه پیشگیری با بیماری‌های واگیر است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه مراقبت‌های بهداشتی یکی از برنامه‌های اصلی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر است که در سطح کل کشور و در تمام طول سال اجرایی می‌شود.

زهرا نهبندانی، امروز ۱۵ آذرماه، در نشست خبری اچ‌آی‌وی که در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به هفته گرامیداشت ایدز عنوان کرد: برنامه مراقبت‌های بهداشتی یکی از برنامه‌های اصلی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر است که در سطح کل کشور و در تمام طول سال اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به شعار ارتقاء خدمات تشخیصی اچ‌آی‌وی با مشارکت اجتماعی و پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری و پوشش و مراقبت و درمان، ادامه داد: شرایط بیماری اچ‌آی‌وی که آن را با هر بیماری عفونی دیگر متفاوت کرده است، بحث انگی است که برای این بیماری وجود دارد. علی‌رغم اینکه سال‌ها همکاران ما در این زمینه کار کرده‌اند که بیماری اچ‌آی‌وی مثل بسیاری از بیماری‌های عفونی دیگر بوده و جدای از چگونگی ابتلای افراد و خطر سرایت آن، هنوز در بحث انجام ازمایش با مساله انگ مواجه هستیم؛ نیاز است تا حد زیادی انگ بیماری را کاهش دهیم.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت آماری بیماری اچ‌ای‌وی خاطرنشان کرد: تا پایان ۶ماهه اول امسال آمارها به لحاظ شناسایی افراد مبتلا به اچ‌ای‌وی ۷۸۶ نفر بوده که از این تعداد ۳۹ درصد شامل ۳۰۷ نفر فوتی بوده است. همچنین ۴۷۹ نفر در حال مراقبت و درمان هستند که ۶۱ درصد موارد شناسایی شده را شامل می‌شود.

موارد فوتی ناشی از اچ‌آی‌وی در مشهد پایین‌تر از میانگین کشوری است

نهبندانی افزود: در سطح کشور ۴۵ هزار و ۸۷۷ نفر بیمار اچ‌ای وی شناسایی شده اند که میزان فوت از این میان حدود ۴۸ درصد و موارد تحت درمان حدود ۵۲ درصد است. با توجه به مراقبت‌های شدیدی که در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد انجام شده است، موارد فوتی ناشی ازاچ‌آی‌وی در مشهد پایین‌تر از میانگین کشور بوده و مواردی که تحت درمان هستند درصدی بیشتر از میانگین کشوری را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ بیماریابی و شناسایی مبتلایان به اچ‌ای‌وی برای ما حد انتظار ۲۷۰۰ نفر تخمین زده شده تا شناسایی کنیم، ولی ما تاکنون در دانشگاه مشهد فقط ۴۷۹ نفر شناسایی کرده‌ایم؛ یعنی  ۱۷ درصد از حد انتظارمان را شناسایی کرده‌ایم، اما از بین افرادی که شناسایی شده‌اند، ۷۸ درصد موارد را تحت درمان قرار داده‌ایم و مرتبا به مراکز مشاوره ما مراجعه می‌کنند. از لحاظ درمان و درمان موثر ۹۲ درصد افراد تحت درمان موثر هستند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در سطح‌ کشور نیز ۵۱ درصد موارد تخمین زده شده را شناسایی کرده و از بین این افراد ۹۴ درصد تحت درمان و درمان موثر ۹۱ درصد است. شناسایی افراد اچ‌آی‌وی مثبت نسبت به سطح تخمینی که زده شده کمتر است که دلایل متعددی دارد.

نهبندانی با بیان اینکه ما از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۳۱ مورد مثبت جدید شناسایی کرده‌ایم و از ابتدای مهرماه ۷ مورد افزایش داشته‌ایم، اضافه کرد: سیر شناسایی ما سریع‌تر شده  است.

۵۴ درصد ابتلاهای امسال از طریق موارد جنسی بوده است

رئیس گروه پیشگیری ومبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند رو به افزایش انتقال اچ‌ای وی از طریق ارتباط جنسی، گفت: ما در سال ۱۴۰۲ در مواردی که شناسایی کردیم ۶ درصد از طریق تزریق و ۵۴ درصد از طریق موارد جنسی بوده و ۴۰ درصد نیز نامشخص است. انتقال اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی موجب شیوع بیشتر این بیماری شده است.

نهبندانی با بیان اینکه بیماری اچ‌آی‌وی هم مثل هپاتیت یک‌ بیماری ویروسی عفونی است، تشریح کرد: این بیماری راه‌های انتقال متعددی دارد و باید برای درمان آن اقدام شود؛ مراکز مشاوره ما با کمال محرمانگی اقدام به درمان در موارد تشخیصی می‌کنند. بهترین راه پیشگیری، درمان سریع این بیماری است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha