• جمعه / ۱۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402091711974
  • خبرنگار : 50214

با ارائه طرحی فناور در یزد رقم خورد؛

افزایش درآمد کشاورزان با تلفیق کشاورزی و نیروگاه خورشیدی

افزایش درآمد کشاورزان با تلفیق کشاورزی و نیروگاه خورشیدی

ایسنا/یزد یک گروه فناور با تلفیق کشاورزی و نیروگاه خورشیدی نه تنها کاهش خسارت در بخش کشاورزی را رقم زده بلکه زمینه برخورداری کشاورزان از سود بیشتر از فعالیت‌هایشان را رقم زد.

یزد یک استان خشک و کویری در فلات مرکزی ایران است و نه تنها جزو استان‌های کم بارش و خشک کشور است بلکه از تبخیر بالایی به دلیل شدت تابش آفتاب به میزان ۳۰۰۰ میلیمتر در سال برخوردار است، به همین دلیل نیز همه ساله کشاورزی این استان با خسارت‌های فراوانی مواجه است.

البته علاوه بر مشکل کم آبی، هر ساله شاهد سرمازدگی و خسارات ناشی از آن به ویژه در بخش کشاورزی نیز هستیم.

در همین راستا یکی از شرکت‌های فناور استان یزد راهکاری را با بهره گیری از فناوری‌های نوین جهت کاهش خسارت در این حوزه در کنار برخورداری کشاورزان از سود بیشتر از فعالیت‌هایشان ابداع کرده است.

این گروه فناوری اولین شرکت فناور در حوزه «اگری ولتائیک» یا تلفیق کشاورزی با نیروگاه خورشیدی است که محصول خود را در دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان یزد در معرض دید عموم قرار داده است.

«علی رضایی» میر عامل این گروه فناور که در قالب هشت شرکت اقماری در حوزه‌های مختلف تجهیزات نیروگاهی فعالیت دارد، در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  راجع به این دستاوردشان گفت: در این روش با بهره گیری از پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی و حتی روی سقف گلخانه‌ها و ایجاد سایبان، علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرمازدگی گیاهان، شدت تابش آفتاب را کاهش داده و تا ۵۰ درصد از تلفات آب به صورت تبخیر جلوگیری می‎کند.

وی افزود: این روش ضمن تامین برق چاه‌های کشاورزی و تامین روشنایی در شب، می‎تواند برای کشاورزان از طریق فروش برق تولید شده، درآمدزایی نیز داشته باشد.

وی کاهش خسارت برف، تگرگ و باران بر گیاهان و افزایش راندمان پنل‌های خورشیدی را از دیگر مزایای استفاده از این سامانه خواند.

وی دیگر محصول فناور این گروه را در حوزه انرژی‌های برق آبی خواند و اظهار کرد: این طرح هم اکنون در مسیر خط انتقال آب شرب به یزد با ایجاد پمپ‌هایی به جای توربین موسوم به PAT از انرژی مکانیکی آب برای تولید برق بهره می‎گیرد.

وی طرح دیگر این گروه را در حوزه الکترونیک و کارتخوانهای هوشمند سوخت ذکر کرد و گفت: برای اولین بار در قالب این طرح نسبت به بومی سازی کارتخوانهای هوشمند سوخت و با همکاری شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نسبت به فروش ۲۵۰۰ مورد از آنها اقدام شده است.

وی در پایان از نصب این کارتخوان‌ها در ۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت جدید در کشور خبر داد و گفت: دو طرح اول اعلام شده جزو طرح‌های مورد نظر در سند تحولی یزدنوین است و طرح اگری ولتائیک این شرکت درمراسمی با حضور وزیر جهادکشاورزی در شهرستان مروست آغاز شده و در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha