• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402091913920
  • خبرنگار : 50300

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور به طرح افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی

انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور به طرح افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: آیا مجلسی که افزایش سالانه ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی را تصویب کرده است، نباید به ازای هر دانشجو، بودجه‌ای برای توسعه فضای آموزشی در نظر بگیرد؟

محمدحسین سرمست در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز (۱۹ آذرماه) با حضور هیات رئیسه دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به سه شهید دانشجو در ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ اظهار کرد: این سه دانشجو مظهر مبارزه با استکبار بودند و جریان مبارزه در دهه‌های قبل، نمایانگر خوی آزادمنشی مردم ایران است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص اعتراضات دانشجویی، افزود: ما بین معترضان و معاندان تفاوت قائل هستیم. عده‌ای در سال گذشته در شرق و غرب کشور سعی کردند اعتراضات را به خشونت بکشانند. اگر قرار باشد هر نظام با هر حرکت اعتراضی، شرایط را رها کند من و شما الان اینجا نبودیم. همان اقداماتی که هیات رئیسه سال گذشته انجام داد و آن را خفقان تصور کردید، برای این بود که ترم را بگذرانید. مگر غیر از این است؟ در نهایت نیز بیش از ۹۰ درصد کلاس‌ها برقرار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آقای عادلی‌نژاد (مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان) در جلسه‌ای در استانداری خوزستان، سال گذشته گفتند که جریانات اعتراض دانشجویی را جریان پاک بدانیم زیرا با اغتشاشات و معاندان تفاوت دارد.  

وی عنوان کرد: کسی که آرمانگرا است کل دنیا را خانه خود می‌داند بنابراین انتظار داریم جریانات روشنفکری هم نظرشان را بگویند. سال گذشته تا زمانی که اعتراضات وجود داشت و راهپیمایی محدود بود، اکثریت کسانی که در تجمعات سال گذشته بودند، کار خلافی انجام ندادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص حمایت از حقوق دانشجویان، عنوان کرد: در بیمارستان‌ها و خوابگاه‌ها مدیران پاسخگوی مطالبات دانشجویان بوده‌اند. تابستان گذشته نیز در برابر تجمع اینترن‌ها، برای دفاع از حقوق آن‌ها بودیم و در برابر اعتراض به حقوق و کشیک دانشجویان جلوی پرسنل و اساتید، از شما دفاع کردیم؛ البته نه اینکه روبه‌روی آن‌ها ایستاده باشیم. کدام دانشگاه در برابر اعتراض اینترن‌ها کمک کرد؟ حتی با اساتید بحث کردیم تا جو آرام شد.

سرمست در خصوص انتخاب مدیران و معاونان خود از جمله معاونت بهداشت گفت: در حوزه بهداشت، معاون فعلی با صلاحیت‌ترین فرد بود که از دهه ۷۰ فعالیت خود را از روستا آغاز کرد و آسانسوری بالا نیامد و تمام حوزه‌های مدیریتی مرتبط با رشته بهداشت و بودجه و... را با موفقیت طی کرده بود.

وی با اشاره به وضعیت تشخیص بیماری‌های واگیر در استان خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان در تشخیص و پیشگیری از  بیماری‌های واگیر، در رتبه اول یا دوم کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص ظرفیت دستیاری پزشکی در این دانشگاه، افزود: این وضعیت مشابه کل کشور است؛ خطایی است که مجلس شورای اسلامی به دلیل کمبود دستیار در سال ۹۹ تکرار کرد و در سال ۱۴۰۰ نتیجه آن مشخص شد.

وی در خصوص کاهش دستیاران ادامه داد: مجلس وزارت بهداشت را اجبار کرد که ظرفیت دستیاری را از ۳ هزار به ۴ هزار و ۵۰۰ برساند و این ظرفیت بین دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود. دانشگاه تهران چندین بیمارستان دارد اما اکثر این‌ها در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد در شهرهای غیربرخوردار تقسیم شد. پوزیشن رشته‌های دانشگاه تهران و رشته‌های لوکس گرفته شد و ظرفیت رشته‌های عفونی و اطفال برای دانشگاه‌های تهران نیز پر نشد که فاجعه بود. سال گذشته تمهیداتی اندیشیده شد که وضع بهتر شود اما وضع ما را تشدید کرد.

وی عنوان کرد: حداقل کاری که در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ انجام شد تبدیل وضعیت آموزش از مجازی به حضوری بود که کار دشواری بود.

سرمست درباره وضعیت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: برای افتتاح دانشکده دندانپزشکی، در تجهیزات مشکل اعتباری داریم اما تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد.

وی درباره محدود شدن تردد از درب دانشگاه در خیابان اسفند نیز گفت: به دلیل حجم زیاد ورودی، هیچ کنترلی روی این ورودی نداشتیم و با اولین کنترل، ترافیک ایجاد می‌شد. دستور از بیرون بود و تذکر مکرر گرفته بودیم. تنها از دانشگاه شهید چمران اهواز ۴۰۰ دانشجو از درب خیابان اسفند عبور می‌کردند و در پردیس ما پارک می‌کردند و پیاده می‌رفتند. البته دستگاه پلاک‌خوان تهیه شده است و دقت بیشتری بر رفت و آمد می‌شود.

وی در خصوص پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر نصب دوربین در خوابگاه‌ها گفت: دوربین ها اکثرا در محوطه عمومی هستند و در خوابگاه در مکان‌های خصوصی نصب نشده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص کارورزی دانشجویان نیز گفت: دانشجویان پرستاری همان کار دانشجویی را به صورت شیفت می‌روند و برای آن‌ها کارورزی حساب می‌شود و حق‌الزحمه می‌گیرند. این، کار غیرقانونی نیست بلکه برای آن مصوبه وزارت بهداشت وجود دارد. بیمارستان گلستان این کار استفاده از کارورزی را انجام داده و حجم فشار کاری کمتر شده است.

سرمست ادامه داد: ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاه جندی شاپور اهواز در حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ نفر است اما امسال ۳۵۰ نفر جذب شد که ۲.۵ برابر میانگین است. فضاهای آموزشی موجود دانشگاه در دهه ۷۰ و ۸۰ ساخته شد. از طرف دیگر، بودجه کمک آموزشی حذف شد که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بود و تا اسفند سال گذشته توزیع می‌شد. اکنون باری روی دوش دانشگاه گذاشته شده است؛ اینجا مطالبه‌گری کنید.

وی با انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: آیا مجلسی که افزایش سالانه ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی را تصویب کرده است، نباید به ازای هر دانشجو، بودجه‌ای برای توسعه فضای آموزشی در نظر بگیرد؟

وی عنوان کرد: دانشگاه اهواز به همه متقضایان خوابگاه ارایه می‌دهد در حالی که خیلی از دانشگاه‌ها به همه دانشجویان خوابگاه نمی‌دهند. ظرفیت خوابگاه‌ها کمتر از نیاز است به این منظور امسال دو خوابگاه از رده خارج شده به ظرفیت دانشگاه اضافه شد. همچنین پیگیر ایجاد خوابگاه جدید و متاهلی هستیم.

وی در پاسخ به مطالبات یکی از دانشجویان در خصوص تعطیلی استان خوزستان در آلودگی هوا گفت: برای آلودگی هوا، کارگروه اضطرار زیر نظر استانداری خوزستان فعال است و دبیری آن با اداره‌کل حفاظت محیط زیست است. اطلاعات مربوط به آلودگی هوا را رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان ارایه می‌دهد و اعلام اضطرار می‌کند و استانداری تصمیم‌گیر نهایی است بنابراین وظیفه ما تنها اعلام اضطرار است و تصمیم‌گیرنده برای اعلام تعطیلی نیستیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۹ ۲۳:۴۷

خب برید ببینم میتونید اینم منتفی کنید یا نه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۲۲:۳۲

این ظلم در حق دهه های گذشته و ما دهه شصتیها هست که با رتبه های زیر دوهزار قبول نشدیم و بعد فارغ التحصیلی هم اجازه دوباره کنکور دادن ندادن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۰۷:۳۷

آخر هرچیزی حدی داره بارتبه 7000 یا8000 پزشک شدن یعنی باجان آدمها بازی کردن آن قدر رشته ی پزشکی را به مسخره گرفتن که الان دانش آموزان متوسط دیگر پزشکی قبول میشن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۲۰:۰۳

دقیقا درست می گید.‌حتی بچه های با استعداد هم تو این حجم زیاد ورودی از آموزش مناسب برخوردار نمی شن!! و در آینده عواقبش دامان همه رو می گیره . اون موقع فقط تعداد زیادی پزشک داریم که توانایی تشخیص و درمان خوب ندارن. خب به چه درد می خوره!!! مگر چقدر پزشک تعهدی لازم هست که اینقدر ظرفیت بالا بردن!!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۲۱:۳۶

خب اون کسایی که واقعا لایق و درسخون و مسئولیت پذیر هستین نتونستن راه پیدا کنن!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۰۸:۰۴

. من بارها رفتم پیگیری کمبود کاست برای چشم پزشکی بیمارستان امام اهواز رو کردم واسه پدرم هیچ کس اهمیت نداد. تا بیناییش رو از دست داد واسه آب مروارید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۰۹:۱۵

بیش از ۲۰ سال ظرفیت پزشکی را زیاد نکرده اند در حالی که جمعیت کشور افزایش یافته است و با کمبود پزشک مواجه شده ایم ولی هنوز بعضی از خائن ها مخالف افزایش ظرفیت پزشکی هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۱۱:۲۲

چرا نظرات ما را نمی گذارید ولی به این رئیس دانشگاه عرض می کنم در شهر ما بابل برای اینکه یک متخصص شما را ببیند ۴ ساعت وحتی بیشتر باید در مطب منتطر بمانید!!!! این جز بخاطر کمبود پزشکه حالا بماند استان هایی دارین که حتی پزشک ندارند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۰ ۱۹:۵۴

دکتر سرمست از خوبان وزارت بهداشت و درمان است از وی خواهانیم نسبت به بهداشت و درمان شهر زادگاهش شوشتر توجه کنند شدیدا به نیروی متخصص نیاز است فارغ التحصیلان از دانشگاه جندی شاپور به شوشتر معرفی شده اند برای طرح اجباری اما مدیریت دانشکده علوم پزشکی شوشتر چندین ماه می گذرد اقدامی نمی کند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۱۰:۵۹

مگه برای رشته های دیگه دانشجوی امکانات در نظر گرفتن و اضافه پذیرش گرفتن اینا بهانس شما قشر پزشکی میخواید انحصار در طبابت داشته باشین بقولی راضی به تقسیم درآمد با دیگران نیستید کم بهانه های الکی بیارید بگذارید درها باز بشه مملکت نیاز به افراد متخصص داره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۱۲:۳۲

اینها میخوان پزشکی و تخصص انحصاری و فقط در اختیار خودشون باشه. چون واقعا دارن پادشاهی میکنن. اینقدر هم بعضی هاشون مغرور و افاده ای هستن که که دیگه خدارو هم نمیشناسن.پیرمرد و پیرزنهایی که همسن پدرو مادربزرگشون هستن باید جلوشون خم و راست بشن تازه جواب سلامشون رو هم نمیدن. بعضیهاشون هم فقط افتادن توی خط تجارت و ساختمان سازی و .... ظرفیت‌ها باید خیلی بیشتر از اینها اضافه بشه. تا ملت کمبود پزشک در هیچ زمینه ای احساس نکنن.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۱۵:۰۳

افزایش کجا بود برايه نوبت پزشک متخصص باید شش ماه تو نوبت باشیم تازه هنوز ده شصتی ها با اون جمعیتشون به سن پیری نرسیده اند اگه پیر بشن باید دوسال تو نوبت پزشک باشن