• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402092014346
  • خبرنگار : 50657

دخالت در انتصابات کار دست برخی نمایندگان قزوین داد

دخالت در انتصابات کار دست برخی نمایندگان قزوین داد

ایسنا/قزوین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: برخی نمایندگان فعلی مردم استان قزوین در مجلس استعلام منفی از مراجع پنجگانه داشتند و دلیل آن هم دخالت در انتصابات بود و در این زمینه تصمیم بر آن شد که موضوع به صورت متمرکز و در مراحل بالاتر با دقت بیشتر پیگیری شود.

عباس کاظمی صبح دوشنبه ۲۰ آذر در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، درخصوص انتخابات ضمن پاسخ به مطالبه برخی خبرنگاران درخصوص تأیید صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس با بیان این موضوع که در قانون موضوعی به نام رد صلاحیت وجود ندارد، اظهار کرد: قانون سه واژه تأیید، عدم تأیید و عدم احراز را مشخص کرده و در کشور ۷۰ درصد از داوطلبین که در مرحله نهایی ثبت‌نام کرده بودند؛ تأیید شدند و ۱۴ درصد عدم تأیید، ۱۴ درصد عدم احراز و ۲ درصد هم انصراف داشته‌ایم‌.

وی ادامه داد: در سطح استان قزوین هم آمار قریب به همین ارقام است با این توضیح که بر اساس قانون جدید انتخابات داوطلبین در هنگام ثبت‌نام باید گواهی معتبر ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی، پژوهشی و قضایی خود را بارگذاری می‌کردند و آموزش‌هایی هم به داوطلبین درخصوص چگونگی بارگذاری اطلاعات خود داده شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: در مرحله اجرایی و در مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی با این مواجه شدیم که ۹۰ نفر از ۳۴۹ نفر نتوانسته بودند گواهی اشتغال پنج ساله اجرایی، آموزشی، پژوهشی و قضایی خود را بارگذاری کنند یا شاید این گواهی را نداشته‌اند و یا اشتباه بارگذاری کرده‌اند و یا گواهی مربوط به سال‌های قبل را بارگذاری کرده‌اند.

وی با بیان این موضوع که امسال برای بارگذاری اطلاعات به واسطه حجم بالای حملات سایبری سخت‌گیری وجود داشت، بیان کرد: امکان ویرایش اطلاعات با دستور شورای نگهبان در سامانه حذف شده بود و با توجه به اینکه بارگذاری اطلاعات در ۶ مرحله انجام می‌شد، با عبور از هر مرحله امکان بازگشت به مرحله قبل وجود نداشت و ما با این روش ضریب امنیت اطلاعات را در سامانه بالا برده‌ایم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تأیید و یا عدم تأیید افراد به جهت سلیقه و گرایش سیاسی و تعلقات خاص نبوده و فقط براساس قانون صورت گرفته است. عدم تأییدها در سطح حوزه‌های انتخابیه استان قزوین مستند به استعلامات از مراجع پنجگانه استعلامی است و تعداد کسانی که در این مرحله توسط هیئت‌های اجرایی عدم تأیید شده‌اند بسیار کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی نمایندگان فعلی استعلام منفی از مراجع پنجگانه داشتند و دلیل آن هم دخالت در انتصابات بود، درخصوص این استعلام منفی تصمیم بر این شد که موضوع به صورت متمرکز و در مراحل بالاتر با دقت بیشتر پیگیری شود، به این دلیل که طبق ماده ۳۱ قانون که ۱۰ بند دارد، در خصوص دخالت در انتصابات با چالشی مواجه بودیم که باید به استناد کدام یک از بندها عدم احراز نمایندگان را اعلام کنیم؟ به همین دلیل در خصوص نمایندگان فعلی بررسی موضوع دخالت در انتصابات که مورد توجه مراجع بود به مراحل بالاتر رسیدگی به صلاحیت‌ها موکول شد تا کار دقیق‌تر صورت بگیرد.

این مسئول اظهار کرد: به نظر می‌رسد این تصمیم درستی است چراکه برای تیم‌های اجرایی در فرصت محدود امکان دقت بالا ممکن نبود چراکه نمی‌شد شدت و ضعف دخالت نمایندگان در انتصابات را اندازه‌گیری کرد لذا یک تصمیم کلی گرفته شد تا به این مسئله در مراجع بالاتر و بعدی رسیدگی شود.

تنها راه حل مشکلات حضور در انتخابات است

این مسئول بیان کرد: ظرفیت اصحاب رسانه در کمک به مسئولان مغتنم است و در موضوعات مختلف به خصوص در موضوع رسانه می‌توانند کمک قابل توجهی به مسئولان داشته باشد، در موضوع انتخابات قطعاً حضور حداکثری در انتخابات هدف همه ما و افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و نقش رسانه‌ها نیز در این زمینه یک نقش فعال است اما باید در نظر داشت که نوک پیکان مسئولیت در این زمینه تنها به سوی مسئولان دولتی نیست.

وی با بیان این موضوع که گرانی بنزین و نان شایعه‌ای است که رسانه‌های معاند دائم به آن می‌پردازند، گفت: باید به چرایی طرح مداوم این موضوعات دقت کرد، هدف رسانه‌های معاند ضربه زدن به اصل انتخابات است، نه دولت تصمیمی برای افزایش نرخ‌ها دارد و نه قانون این اجازه را به دولت می‌دهد حتی با ناترازی اخیر که به وجود آمد دولت برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سراغ افزایش قیمت نرفت و روش‌ها و کنترل‌های غیرقیمتی را انتخاب کرد.

کاظمی ادامه داد: موضوع دیگری که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود برخورد با آنهایی است که کشف حجاب می‌کنند، ما قائل به برخورد سخت نیستیم ولی قانون باید رعایت شود و آن‌ها که از قانون سرپیچی می‌کنند باید به قانون سپرده شوند و رفتار قانونی هم با آن‌ها اتفاق بیفتد، آنچه امروز در کشور رخ داده به یک باره نیست بلکه یک روند داشته که باید به طور جدی بررسی شود و وضعیت امروز کشور باید طوری باشد که متهم به رها کردن وضعیت فرهنگی نشویم.

وی اظهار کرد: اگر خواهان تغییر هستیم تنها راه حل کشور که همه بزرگان از تمام جریان‌های سیاسی هم به آن تأکید دارند از مسیر صندوق رأی می‌گذرد ولی در عین حال اگر کسی با این دیدگاه‌ها صندوق آرا را برای اهدافش گروگان بگیرد تناقض ایجاد کرده و بد نیست که جریان رسانه به عنوان یک محور به آن بپردازد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تأکید دارم مسائلی که در کشور اتفاق می‌افتد، نباید اصل انتخابات را به محاق ببرد اتفاقاً نوع تحلیل باید به گونه‌ای باشد که بگوید اگر معتقدید باید با فساد و فقر و تبعیض در کشور مقابله کنیم بهترین و مؤثرترین مسیر صندوق رأی است.

وی گفت: رویکرد دولت رویکرد مقابله با فساد است و دولت از اینکه با فساد در بدنه خود مقابله کند و با شفافیت به مردم گزارش دهد هراسی ندارد، امروز مدیریت ارشد استان رویکرد تلاش برای سالم‌سازی فضای خدمت‌رسانی به مردم و برخورد با مفاسد احتمالی را دارد که این رویکرد باید مورد پشتیبانی همه دلسوزان انقلاب اسلامی قرار بگیرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha