• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402092014444
  • خبرنگار : 50184

رئیس دانشگاه رازی:

انجمن‌های علمی دانشجویی به حوزه مهارت آموزی ورود کنند

انجمن‌های علمی دانشجویی به حوزه مهارت آموزی ورود کنند

ایسنا/کرمانشاه رئیس دانشگاه رازی با بیان اینکه فعالیت دانشجویان در انجمن های علمی آنها را برای قبول پست‌های مدیریتی در آینده آماده می کند، گفت: مهارت آموزی باید در انجمن‌های علمی و دانشجویی ظهور و بروز بیشتری پیدا کند.

دکتر محمد نبی احمدی، امروز (۲۰ آذر) در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره حرکت(درون دانشگاهی)، دانشجویان را آینده سازان این کشور خواند و اظهارکرد: باتوجه به اینکه در آینده سکان مدیریت کشور در دست دانشجویان خواهد بود، لذا از هم اکنون باید برای پذیرفتن این مسئولیت تمرین و ممارست داشته باشند و کار گروهی، مدیریت و برنامه ریزی را بیاموزند.

وی مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب را حاصل فعالیت در انجمن‌های علمی و دانشجویی دانست و افزود: انجمن‌های علمی می‌توانند نقشه راهی برای ورود دانشجویان به رسالت اجتماعی آنها در آینده ترسیم کنند، چرا که عمده مدیران کشور کسانی هستند که سابقه فعالیت موثر در تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشگاهی را داشته‌اند و در دانشگاه داعیه‌دار کار جمعی بوده اند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند نقش بسیار پررنگی در مهارت آموزی و اشتغالزایی داشته باشند. برای نمونه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تعدادی از دانشجویان توانسته‌اند با به کار گرفتن دانش فنی و همچنین مهارت و تخصص توفیقات چشمگیری بدست بیاورند.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی باید در انجمن‌های علمی و دانشجویی ظهور و بروز بیشتری پیدا کند، افزود: یقیناً فعالین این انجمن‌ها در آینده خوش خواهند درخشید.

احمدی در ادامه خواستار اهتمام جدی انجمن‌های علمی و دانشجویی نسبت به راه‌اندازی نشریات تخصصی شد و گفت: انجمن‌های علمی و دانشجویی باید فعالیت‌های خود را عیان و آشکار کنند و با راه‌اندازی نشریات تخصصی به این سمت حرکت کنند.

وی همچنین خواستار فراهم نمودن شرایطی برای بازدید دبیران انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه رازی از دانشگاه‌های مطرح کشور با هدف برخورداری از تجربیات آنها در حوزه انجمن‌های علمی و دانشجویی شد.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای فعالان انجمن‌های علمی و دانشجویی و تبریک به برگزیدگان جشنواره حرکت، مطالبه‌گری از سوی انجمن‌های علمی و دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و این مهم را زمینه ساز رشد و بالندگی بیشتر انجمن‌ها دانست.

انجمن‌های علمی دانشجویی به حوزه مهارت آموزی ورود کنند

باید فعالیت های میان رشته ای را توسعه دهیم

 دکتر تورج زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی نیز در سخنانی به بیان فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی پرداخت.

وی کمبود منابع مالی و اعتباری را از جدی‌ترین مشکل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی دانست و ابراز امیدواری کرد با اهتمام ویژه مسئولان به این بخش، شاهد روزهای خوب و پرنشاط انجمن‌های علمی دانشجویی باشیم.

زینی‌وند نبود برنامه مدون و راهبردی کوتاه مدت و بلند مدت، عدم آگاهی از یافته‌ها و دستاوردهای مربوط به انجمن‌های علمی دیگر دانشگاه‌های مطرح کشور و عدم مشارکت و همراهی جدی برخی از معاونت‌های پژوهشی در دانشکده‌ها را از دیگر چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه برشمرد و افزود: متاسفانه جز در موارد معدود، بسیاری از معاونت‌های پژوهشی دانشکده‌ها باوری به انجمن‌های علمی دانشجویی ندارند و همراهی شایسته‌ای در این زمینه نداشته اند که امیدواریم از این پس شاهد همکاری و همراهی جدی از سوی این عزیزان باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه رازی فلسفه انجمن‌های علمی دانشجویی را کار گروهی و مشارکت تیمی دانست و افزود: متاسفانه در این زمینه نیز ضعف‌هایی داریم.

وی عنوان کرد: از دیگر چالش‌ها، ضعف در برخورداری همه انجمن‌های علمی دانشجویی از نشریات علمی تخصصی است که امیدواریم هر یک از انجمن‌های علمی دانشجویی تا پایان سال صاحب نشریه علمی تخصصی شوند. 

وی دهه فعلی را دهه فعالیت‌های میان رشته‌ای دانست و تاکید کرد: فعالیت‌های جزیره‌ای و مستقل ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند، براین اساس باید فعالیت‌های میان رشته‌ای را توسعه دهیم.

زینی وند رتبه‌بندی انجمن‌های علمی دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه از دیگر چالش‌های موجود عدم نظارت، رصد و ارزیابی دقیق فعالیت انجمن‌ها توسط گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها است که در این زمینه رتبه‌بندی انجمن‌های علمی می‌تواند تا حد زیادی این چالش را برطرف کند.  

وی فقدان ماموریت و رسالت مشخص انجمن‌ها متناسب با توانایی هر انجمن و نیازهای رشته و جامعه هدف را از دیگر چالش‌ها دانست و عنوان کرد: انجمن‌های علمی باید ماموریت گرا باشند و از تجربیات موفق دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند.

انجمن‌های علمی دانشجویی به حوزه مهارت آموزی ورود کنند

فعالیت ۶۰ انجمن علمی در دانشگاه رازی

در ادامه دکتر مهدی عزتی مدیر پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی هم اظهار کرد: جشنواره حرکت هر ساله برای ارزیابی و رصد فعالیت‌های یک ساله انجمن‌های علمی و دانشجویی در سطوح دانشگاهی ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اواخر آذر ماه جشنواره حرکت در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر شاهد تحولات ارزشمندی در حوزه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه بوده‌ایم.

این مسئول با اشاره به افزایش تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی گفت: سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱ انجمن علمی دانشجویی فعال داشتیم که امسال به یاری خداوند متعال و تلاش‌های صورت گرفته این تعداد به ۶۰ مورد رسید.

وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی در برخی از دانشکده‌های دانشگاه رازی از جمله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم اجتماعی، یادآورشد: سال گذشته ۳۵۰ فعالیت در ابعاد مختلف توسط انجمن‌های علمی و دانشجویی صورت گرفت که امسال نیز رشد چشمگیری در این حوزه داشتیم و بیش از ۵۰۰ فعالیت صورت گرفته است.

عزتی برگزاری تورهای علمی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، مسابقه و تولید محتوا را از جمله فعالیت‌های صورت گرفته توسط انجمن‌های علمی دانشجویی دانست و ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش شاهد رشد و بالندگی انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه باشیم.

انجمن‌های علمی دانشجویی به حوزه مهارت آموزی ورود کنند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha