• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402092216192
  • خبرنگار : 50214

راه‎اندازی مرکز ملی تکثیرگونه در معرض انقراض «جبیر» در یزد؛

معاون محیط‌ زیست طبیعی کشور: یزد از استانهای پیشرو در حفاظت مشارکتی است

معاون محیط‌ زیست طبیعی کشور: یزد از استانهای پیشرو در حفاظت مشارکتی است

ایسنا/یزد معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به راه‌اندازی مرکز ملی تکثیر گونه در معرض انقراض «جبیر» در یزد با مشارکت بخش خصوصی، گفت: یزد از گذشته یکی از استان‌هایی بوده که در حوزه حفاظت مشارکتی پیشرو بوده است.

«حسن اکبری» امروز در حاشیه سفر خود به استان یزد در جمع خبرنگاران، یزد را با وجود شرایط اقلیمی خشک، از استان‌های شاخص و ارزشمند به لحاظ تنوع زیستی، طبیعت و مناطق حفاظت‌ شده در کشور خواند و این سفر را در راستای سفرهای دوره‌ای خود به استانهای کشور ذکر کرد.

وی از برنامه‌های خود در این سفر را علاوه دیدار و گفت‌وگو با همکاران محیط زیست استان، تلاش برای احیای جبیر به‌ عنوان یکی از گونه‌های در خطر انقراض خواند و ادامه داد: این موضوع در قالب تفاهم‌نامه‌ای و با مشارکت بخش خصوصی در استان یزد اجرایی می‌شود.

اکبری همچنین از برگزاری نشستی مشترک با دارندگان حفاظتگاه‌های مشارکتی و قرق‌های اختصاصی و تکثیر و پرورش حیات‌وحش به منظور بررسی مشکلات و چالش‌های آنها و راهکارهای توسعه این حوزه خبر داد.

وی در ادامه متذکر شد: استان یزد از گذشته یکی از استان‌هایی بوده که در حوزه حفاظت مشارکتی پیشرو بوده و مردمانی بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و مشارکت در حفظ محیط زیست همگام با دولت داشته است.

معاون محیط زیست کشور گفت: در چنین شرایطی وظیفه داریم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ریاست محترم جمهور، بستر را برای فعالیت آنها فراهم کنیم و هم سیاست‌گذاری‌ها به این سمت باشد و هم زیرساخت‌های قانونی و حقوقی لازم را برای فعالیتشان مهیا کنیم.

قرار است؛ امروز در قالب توافق نامه‌ای با بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی و مردمی سازی محیط زیست، ایجاد مرکز ملی تکثیر گونه حمایت شده و حفاظت شده جبیر همراه با مدیریت طبیعت و تنوع زیستی و گردشگری پایدار در منطقه ساغند یزد آغاز شود.

این توافق در راستای تحقق اهداف اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مفاد قانون برنامه ششم توسعه از جمله بند (ط) ماده ( ۳۸ ) قانون و همچنین اهداف پیش بینی شده در برنامه هفتم، راهبردهای پیش بینی شده در مبحث دوم فصل چهارم بخش دوم سند تحول اداری دولت مردمی، بند(ت) ماده (۶) قانون شکار و صید و بند (ج) ماده (۶) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست،آیین نامه طبیعتگردی مصوب ۱۴۰۱ و به منظور استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری برای کمک به احیای گونه های در خطر انقراض و حمایت و حفاظت شده جانوری و زیستگاههای طبیعی آنها، حفظ منابع طبیعی و اجرای اصولی طرح مرتعداری و احیای پوشش گیاهی، توسعه گردشگری با رویکرد طبیعتگردی سازگار با محیط زیست و اشتغالزایی و در چارچوب قوانین و مقررات و با هدف ارتقاء وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی منطقه ساغند استان یزد، در قالب توافقنامه همکاری بخش خصوصی با دولت(استانداری، محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)در جهت احیای زیستگاه‌ها و جمعیت‌های جانوری، امضا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۳ ۰۷:۴۵

بله درست میگه یزد پیشرو در صنعت بوده