• شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402092518109
  • خبرنگار : 50659

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

حضرت زهرا (س) سمبل بی‌نیازی نفس بود

حضرت زهرا (س) سمبل بی‌نیازی نفس بود

ایسنا/اردبیل مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در زندگی فوق‌العاده اهل قناعت و بر این باور بود که حرص و طمع، دل‌ها را جدا و کارها را نابسامان می‌کند.

حجت‌الاسلام واحدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به‌مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت بی‌بی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در مقطعی حساس از تاریخ اسلام زندگی می‌کرد و ابعاد اجتماعی رفتار ایشان، بسیار اهمیت دارد، بزرگ بانوی اسلام در عمر کوتاه خویش در معنویت و کسب معرفت جایگاه والایی داشت و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) را در راه برقراری حق و عدالت یاری کردند.

وی ادامه داد: شخصیت بی‌بدیل ایشان نه‌تنها اسوه یک زن مسلمان بود، بلکه الگوی تمام مسلمانان برای دستیابی به سعادت حقیقی به‌شمار می‌رود. رفتار و اعمال بانوی دو عالم آموزنده و سرشار از فضیلت‌های انسانی است که می‌توان با بهره‌گیری از این سرچشمه خوبی‌ها به سر منزل مقصود رسید.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: حضرت زهرا (س) مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود داشتند و در کنار جمال ظاهر، به کمالات معنوی نیز آراسته بود و از نهایت بزرگواری و نرم خویی و سعه صدر برخوردار و بانویی شکیبا و باوقار، مهربان و شجاع بودند.

وی ادامه داد: بر زبان ایشان جز حق و راستی جاری نمی‌شد و هیچ کسی را به زشتی یاد نمی‌کرد، دهان به غیبت و سخن چینی آلوده نمی‌کرد، دلش گنجینه اسرار و پایبند به وفای به عهد و پیمان بود. در مشورت صداقت داشت و از گناه و لغزش بدخواهان می‌گذشت و عذر آنها را می‌پذیرفت، از لغزش و رفتار زشتکاران صرف نظر می‌فرمود و بدی‌های‌شان را با بردباری و گذشت پاسخ می‌داد، از اعمال ناشایسته گریزان و به کارهای نیک فوق‌العاده تمایل داشت، در گفتارش بسیار راستگو و در نیت و وفاداری صادقانه بود، در بلندای قله عفت و پاکدامنی جای داشت، برخوردار از دامنی پیراسته و چشمی پاک بود و هوای نفس بر او فرمان نمی‌راند زیرا از تبار پیامبری بود که خداوند در شأن‌شان آیه تطهیر نازل کرد و آنها را از پلیدی‌ها دور، و پیراسته گرداند. به جهت پاکدامنی و خویشتن‌داری هرگاه قصد داشت با فردی سخن بگوید یا در جمع مردان خطابه ایراد کند، پرده‌ای میان او و آنها حائل بود.

حجت‌الاسلام واحدی‌زاده گفت: زهرا (س) به زندگی ساده راضی بود و در برابر سختی‌های زندگی پایداری می‌کرد و به روزی اندک حلال، قناعت می‌ورزید، هرگز آزمند مال دیگران نبود و به آنچه حق او نبود، چشم نمی‌دوخت. در زندگی، فوق‌العاده اهل قناعت و بر این باور بود که حرص و طمع، دل‌ها را جدا و کارها را نابسامان می‌سازد، هیچ‌گاه با خواهش از دیگران، خویش را کوچک و خوار نمی‌کرد و سمبل بی‌نیازی نفس بود.

وی بیان کرد: فاطمه زهرا (س) از طرق مختلف برای دفاع از امامت امامان بر حق، سعی و کوشش کرد، گاه با بیان خطبه‌های غرّا و روشنگرانه عظمت و فضیلت مقام امامت و شخص امام علی (ع) را آشکار کرد و گاه با منطق و استدلال امامت دوازده امام را به اثبات رساند و گاه برای اثبات امامت امام علی (ع) به محاجّه و دفاع پرداخت و آنجا که لازم دید، برای دفاع از امام خویش، جان خود را به خطر انداخت تا آنجا که اولین شهید راه ولایت و امامت و دفاع از آن لقب گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha