• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402092718859
  • خبرنگار : 50046

ایمنی تجهیزات گرمایشی، عامل پیشگیری از مسمومیت‌های مرگبار

ایمنی تجهیزات گرمایشی، عامل پیشگیری از مسمومیت‌های مرگبار

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه بهداشت و سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به استفاده از وسایل گرمایشی در این فصل، گفت: برای پیشگیری از مسمومیت‌های مرگبار با مونوکسید کربن، ضروری است به ایمنی تجهیزات گرمایشی در فصل سرد بیشتر توجه شود.

بهروز علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بررسی دوره‌ای و توجه به ایمنی تجهیزات گرمایشی در این فصول مهم است، اظهار کرد: مونوکسید کربن گازی بی‌بو و بی‌رنگ است و تشخیص آن توسط حواس پنجگانه امکان‌پذیر نیست، از این نظر، قاتل خاموش نام دارد.

وی تاکید کرد: همه وسایل گرمایشی از جمله سیستم‌های گرمایش مرکزی، اجاق گاز، موتورخانه‌ها، بخاری، آبگرمکن، پکیج و شومینه که با سوخت‌ فسیلی (گاز، نفت، گازوئیل، بنزین، زغال سنگ) یا چوب و ذغال کار می‌کنند، در صورت احتراق ناقص ممکن است گاز مونوکسید کربن تولید کنند.

علیزاده بی‌توجهی به سالم بودن تجهیزات، استفاده از تجهیزات نامناسب و غیرایمن یا نصب آنها به شیوه نادرست را از دلایل نشت و انتشار گاز سمی مونوکسید کربن دانست و بیان کرد: دودکش‌ها و لوله‌های خرطومی نامناسب نمونه‌ای از تجهیزات غیرایمن هستند. بهترین مدل دودکش بخاری، انواع لوله‌های به شکل اچ (H) هستند.

وی بررسی و کنترل منظم دودکش‌ها از نظر باز بودن را ضروری دانست و گفت: یکی از دلایل انسداد دودکش‌ها، لانه‌گذاری پرندگان است که با مسدود کردن مسیر عبور سبب پس زدن گازهای ناشی از احتراق و گاز مونوکسید کربن به درون خانه‌ها و مکان‌های اداری و مسمومیت ساکنان می‌شود.

وی نشت گاز از محل اتصال لوله‌های بخاری چند تکه، قرار دادن لوله بخاری در آب برای مهار گاز مونوکسید کربن را از دیگر دلایل نشت گاز مونوکسید کربن دانست.

مدیر گروه بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌ پزشکی خراسان شمالی توصیه کرد که شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمایشی و بخاری برای پیشگیری از خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن تا حد ممکن در مسیر دودکش تا پشت بام از حداقل تعداد زانویی‌ها استفاده کنند،
از عبور دودکش از سقف کاذب حمام و آشپزخانه خودداری کنند.

وی افزود: هنگام استفاده از وسیله گرمایشی، با دست دودکش را لمس کنید. اگر سرد باشد خطر انتشار مونوکسید کربن وجود دارد و نشانه این است که انتقال حرارت همراه مونوکسید کربن از دودکش به خوبی انجام نمی‌شود. سرویس منظم و دوره‌ای وسایل گازسوز نیز حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود.

علیزاده اضافه کرد: در ساختمان‌های جدید، دریچه هوا در دیوارها تعبیه شده است که به خروج هوا کمک می‌کند و خطر مواجهه با گاز مونوکسید کربن را کاهش می‌دهد؛ اما در ساختمان‌های قدیمی بهتر است هر چند ساعت یک‌بار پنجره‌ها را  باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق‌ها شود. در خانه‌ها یا اماکنی که شوفاژ و موتورخانه دارند عملکرد تجهیزات موتورخانه باید توسط فرد متخصص بررسی شود و مطمئن شوید هوای موتورخانه وارد خانه نمی‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha