• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402092920410
  • خبرنگار : 50037

اجرای ۷۳۳ هکتار پروژه‌های احیاء و اصلاح مراتع در رزن

اجرای ۷۳۳ هکتار پروژه‌های احیاء و اصلاح مراتع در رزن

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رزن از اجرای ۷۳۳ هکتار پروژه‌های احیاء و اصلاح مراتع از ابتدای سال تاکنون در این شهرستان خبر داد.

ناصر محققی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مصوبه و تعهدی که استان برای شهرستان رزن در سال‌جاری برای احیاء و اصلاح مراتع دیده، ۴۸۹ هکتار بوده که از این میزان تعهد ۷۳۳ هکتار آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رزن در رابطه با پروژه‌های احیاء و اصلاح مراتع امسال خود ۵۰ درصد بیش از تعهد و سهمیه دیده شده استان برای شهرستان را محقق کرده است، خاطرنشان کرد: در همین رابطه در مجموع با اعتباری افزون بر ۶۷۴ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و دولتی شامل ۳۱ هکتار از اراضی ملی روستای گوانلو با اعتباری افزون بر ۹۴ میلیون تومان و در ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی روستاهای قره‌بلاغ و خورونده با اعتباری افزون بر ۵۸۰ میلیون تومان عملیات کپه‌کاری(عملیات بیولوژیک) انجام شده است.

محققی بیان کرد: پروژه احیاء و اصلاح مراتع با اجرای عملیات کپه‌کاری در ۲۰۰ هکتار از مراتع روستای پیله‌جین، ۷۰ هکتار از مراتع لاله‌دان، ۵۲ هکتار از مراتع بابانظر، ۵۰ هکتار از مراتع چایان، ۴۰ هکتار از مراتع جربانلو و ۴۰ هکتار از مراتع سرتجین از ابتدای سال تاکنون به صورت مشارکتی انجام گرفته شد.

وی گونه‌های مورد استفاده در پروژه‌های اجرای شده اصلاح و احیاء مراتع این شهرستان را بذور گیاهان دارویی از جمله موسیر، ریواس، خارمریم، گلرنگ و جاشیر برشمرد و افزود: بعد از اجرای کپه‌کاری معمولاً یک‌سال تا یک‌سال و نیم این اراضی قرق می‌شود تا گیاهان موردنظر رشد کرده و پا بگیرند و پس از آن این مراتع برای چرای دام قابل استفاده خواهند بود.

محققی با بیان اینکه عرصه مراتع به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی به شمار می‌رود که تأمین معیشت جمعیت قابل‌توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است، تصریح کرد: کپه‌کاری یکی از بهترین روش‌های بذرکاری برای احیاء و اصلاح مراتع کوهستانی، باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه که علاوه بر اشتغالزایی و افزایش تولید در بخش دام و ...، گامی مثبت در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha