• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402092920706
  • خبرنگار : 50444

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

ایسنا/خراسان شمالی شهردار بجنورد گفت: توسعه فضاهای سبز شهری به‌عنوان تنفسگاه‌های اصلی شهر، همیشه از جمله اهداف شهرداری بوده است تا همپای توسعه شهرها، بخشی از توسعه شهر متاثر از ساختار و کارکرد فضاهای سبز باشد.

سید محمدعلی کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کمبود فضاهای سبز از جمله پارک‌ها و بوستان‌ها به‌عنوان جزء لاینفک پیکره شهرها، اختلالات جدی در حیات شهری به‌وجود می‌آورد. درحالی که توسعه این فضاها می‌تواند آثار زیان‌بار ایجادشده در محیط زیست را از بین ببرد.

وی ادامه داد: امروزه ارتقای کیفی زندگی شهروندان تا حد زیادی وابسته به توسعه فضاهای سبز شهری است و مهمترین اثرهای آن در شهرها، کاهش آلودگی هوا، تعدیل دما، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار است.

وی بیان کرد: آنچه در برنامه سالانه شهرداری در حوزه فضای سبز شهری برنامه‌ریزی می‌شود، احداث پارک‌ها، احیای مبلمان فضای سبز و توسعه بوستان‌ها و درختکاری است که تلاش می‌شود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کشمیری اظهار کرد: توجه به فضاهای سبز شهری به‌عنوان تنفسگاه‌های اصلی شهر و کیفیت شرایط زندگی اهمیت ویژه‌ای  دارد و مدیریت شهری به‌عنوان متولی اصلی ایجاد فضاهای سبز شهری، اهتمام ویژه‌ای به این امر دارد. در طول یک سال، برنامه‌های کوتاه و بلند مدت برای اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد و این اقدامات از ایجاد فضای سبز شهری و پارک محله تا بهبود و احیای فضاهای موجود را شامل می‌شود.

وی گفت: امسال شهرداری در توسعه فضاهای سبز شهری با تغییر رویکرد برای کاشت درختان مثمر، مشارکت در پویش کاشت یک میلیارد درخت و غرس دو میلیون نهال، تغییر رویکرد از کاشت چمن به کاشت بوته‌های گل، تلاش کرده است تا با کیفیت‌بخشی به فضاهای سبز، شرایط زندگی شهری را ارتقا بخشد.

شهردار مرکز استان ادامه داد: با این باور که احداث باغ‌ها و فضاهای سبز در شهرها از ابتدایی‌ترین نیازهای ضروری شهرها محسوب می‌شود، به‌عنوان بخشی از بافت شهری و بخشی از خدمات شهری، ایجاد آن ضرورت پیدا می کند و برای رفع نیازهای جامعه از لحاظ روانی و رفع نیازهای زیست‌محیطی استمرار خواهد یافت تا اثرهای روحی اقدامات شهرداری در ایجاد فضاهای سبز شهری برای شهروندان، زمینه آرامش، ارتباط و تعامل اجتماعی و همچنین تفریح، سرگرمی و نشاط آفرینی باشد.

کاشت  گل‌های پاییزه

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

کشمیری گفت: در راستای اجرای برنامه‌های مدیریت شهری، کاشت انواع گل‌های پاییزه از جمله کلم زینتی، داوودی و همیشه‌بهار در پارک‌ها و فضای سبز شهری انجام شد. این گل‌ها از تولیدات گلخانه شهرداری است که نشان از توان بالای واحد تولیدات در تامین گل و گیاه فضای سبز شهری دارد.

وی بیان کرد: این اقدام در فصل پاییز در بلوارهای تربیت، استقلال، شهدا، فرودگاه، امام خمینی شرقی و غربی، میادین کارگر، مادر، فردوسی و بخشی از بوستان‌های آزادی، پارک شهر و... اجرا شد.

کاشت گل محمدی در تپه سنجر

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

شهردار بجنورد همچنین گفت: از اوایل شهریور پروژه کاشت گل محمدی در تپه سنجر با آماده‌سازی بستر کاشت و بانکت‌زنی در ورودی شهر بجنورد از جاده بابامان آغاز و عملیات کاشت گل محمدی پس از اتمام عملیات بانکت‌زنی در عرصه‌ای به مساحت ۱۸ هزار مترمربع اجرا شد.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد جلوه‌های بصری، زیباسازی، سرسبزی و افزایش جاذبه‌های گردشگری شهر بجنورد دانست و تاکید کرد: با توجه به واقع شدن تپه سنجر در ورودی شهر بجنورد می‌توان جلوه‌های زیبایی را برای زائران و مسافران به ارمغان آورد.

آبیاری فضای سبز با آب غیر شرب

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

وی درباره تامین منابع آبی برای آبیاری فضای سبز نیز گفت: یکی از منابع تامین آب فضای سبز شهری در بجنورد قنات صدرآباد است که با توجه به افزایش دما، کاهش بارش‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز، در سال‌های اخیر به‌ویژه در فصل تابستان با کاهش دبی آب خروجی قنات صدرآباد و خشکیدگی کامل آب در اوایل مرداد ماه مواجه بوده‌ایم.

کشمیری افزود: قنات صدرآباد با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در ضلع جنوب شرقی بجنورد واقع شده و طول این قنات ۲۵۰۰ متر با خروجی دبی آب ۵۰ لیتر بر ثانیه است که از دو مظهر مقابل ساختمان هلال احمر و پمپ بنزین قراچورلو آب در سطح معابر جریان می‌یابد.

وی ادامه داد: از این طریق، بخشی از فضای سبز خیابان‌های فلسطین، بهزیستی، طالقانی شرقی، بلوار امام رضا، خیابان ۱۷ شهریور، بلوار امام خمینی، خیابان نادر، خیابان امیریه، میدان کارگر تا میدان جوادیه، بلوار استقلال و بلوار امامی فر توسط این قنات آبیاری می‌شود که در سال‌های اخیر به نصف تقلیل یافته است.

احیای قنات صدرآباد

توسعه فضای سبز از اولویت‌های شهرداری بجنورد است

وی بیان کرد: امسال شهرداری بجنورد با هدف احیای قنات صدرآباد و با استفاده از اعتبارات دولتی و داخلی شهرداری اقدام به لایروبی قنات کرده که فاز اول پروژه به پایان رسیده است و فاز بعدی آن حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کشمیری اظهار کرد: با اتمام عملیات لایروبی قنات و بارندگی‌های پاییزی و زمستانی و بالا آمدن آب‌های زیرزمینی، شاهد جاری شدن مجدد آب در معابر شهری و افزایش نشاط و شادابی فضای سبز به‌ویژه درختان چنار که میراث طبیعی و شناسنامه شهرند،  خواهیم بود.

وی گفت: با اتمام عملیات احیای قنات صدرآباد و در صورت جاری شدن آب که از مهم‌ترین منابع آبی ارزان‌قیمت برای آبیاری فضای سبز است، نیاز آبی حدود ۳۰ درصد از فضای سبز معابر تامین می‌شود.

شهردار بجنورد اضافه کرد: چمن‌زنی، حاشیه‌زنی، علف‌زنی، فعالیت‌های گلخانه‌ای و تولید گل، هرس درختان، رسیدگی به لوله‌های آبیاری قطره‌ای، المان‌سازی، تجهیز و تعمیر شبکه تاسیسات و اجرای خط انتقال، تامین نور پارک‌ها و اجرای آبیاری قطره‌ای در باباموسی، تنها بخشی دیگر از خدمات گسترده و مستمر شهرداری مرکز استان است که برای رفاه حال مردم به‌عنوان صاحبان این شهر انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha