• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402100604434
  • خبرنگار : 50650

برگزاری سومین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه‌ای در دانشگاه شیراز

برگزاری سومین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه‌ای در دانشگاه شیراز

ایسنا/فارس سومین دوره آموزشی «کنشگری فرهنگی رسانه‌ای»، ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و روابط‌عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مناطق ۶، ۷ و۱۰ کشور به میزبانی دانشگاه شیراز ترتیب یافت.

مدیر روابط‌عمومی و معاون فرهنگی دانشگاه شیراز امروز، ۶ دی‌ماه در آیین گشایش این دوره، به تبیین تفاوت دو عبارت «فعال فرهنگی» و «کنشگری فرهنگی» پرداخت و گفت: براساس تعاریف مختلف، «فعال فرهنگی» فردی است که به یاری شایستگی، شناخت، تسلط و توانمندی در به کاربردن ابزارهای حوزه‌ی فرهنگی می‌تواند زمینه‌ی کارایی و نفوذ مظاهر فرهنگی را در جامعه تقویت کند و این بدان معنی است که فعال فرهنگی، به‌طوری طبیعی در ساخت مضامینی که به شکل‌گیری دستاوردهای فرهنگی منجر می‌شوند نقشی ندارد.

حامد تقوایی ادامه داد: پیش از این، نیازمند اندیشه‌پردازی و مضمون‌سازی و جهت‌بخشی به نتایج رویدادهای فرهنگی است که این وظیفه‌ی بنیادین، پیچیده و غیرعام، بر عهده‌ی «کنشگران فرهنگی» است. اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی افراد، گاهی این دو واژه به‌جای یکدیگر به کار می‌رود یا به یک معنی تلقی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه‌ها برای تولید و جریان‌سازی فرهنگی نیازمند حضور کنشگران فرهنگی هستیم، ادامه داد: متأسفانه در دانشگاه‌ها نظارتی بر کیفیت ورودی فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای صورت نمی‌گیرد و با مشکل کمبود نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌ی رسانه در دانشگاه‌ها مواجه هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز با بیان اینکه برای دستیابی به روش‌های مطلوب برای جهاد تبیین نیازمند تلاش، هم‌افزایی و همکاری هرچه بیش‌تر کارشناسان فرهنگی و روابط‌عمومی دانشگاه‌ها هستیم، برگزاری این دوره‌های آموزشی «کنشگری فرهنگی رسانه‌ای» را در راستای تربیت کنشگران فرهنگی و رسانه‌ای مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد که با استمرار این دوره‌ها بتوان بخشی از ضعف موجود را برطرف کرد.

ضرورت ارتقای دانش حرفه‌ای کارگزاران فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز که در افتتاحیه سومین دوره آموزشی کنشگری فرهنگی رسانه‌ای که به‌صورت برخط حضور یافت، هدف از برگزاری این دوره‌ها را توانمندسازی و ارتقای قابلیت‌های کارگزاران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: برگزاری این دوره‌ها از تابستان سال جاری آغاز شده و در سومین دوره آموزشی، علاوه‌بر کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، میزبان کارشناسان روابط‌عمومی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مناطق ۶، ۷ و۱۰ کشور هستیم که اتفاق مبارکی است.

 ذوالفقارزاده بر ضرورت ارتقای دانش حرفه‌ای کارشناسان تأکید و اظهار کرد: رویکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی توانمندسازی و ارتقای قابلیت‌های کارگزاران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها است تا در نتیجه این رویکرد، کارشناسانی کنشگر در دانشگاه‌ها به فعالیت بپردازند.

وی افزود: این موضوع در عرصه فرهنگی و رسانه‌ای به سبب گستردگی و پیچیدگی موضوعات بیشتر مورد نیاز بوده و از اهمیت مضاعف برخوردار است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت کنشگری فرهنگی و رسانه‌ای بیان کرد: تحقق جهاد تبیین منوط به هم‌افزایی کنشگران فرهنگی و رسانه‌ای است و امیدواریم برگزاری این کارگاه و کارگاه‌هایی که درآینده برگزار می‌شود، موجب همکاری و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر کارشناسان فرهنگی و اجتماعی و روابط‌عمومی دانشگاه‌ها و به دنبال آن تحقق اهداف گردد و دستاوردهای خوبی در حوزه رسانه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این نشست ۳ روزه موضوعاتی مانند تولد یک ایده، از ایده تا دیده، آشنایی با رسانه و مخاطب، چشم‌یری و بازاریابی محتوا پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha