• جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402100805378
  • خبرنگار : 50039

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد

شناسایی ۲۱ هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در گلستان

شناسایی ۲۱ هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در گلستان

ایسنا/گلستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از شناسایی بیش از ۲۱ هزار نفر مبتلا به دو بیماری فشار خون و دیابت در استان خبر داد و گفت: طرح «پویش ملی سلامت» با هدف شناسایی مبتلایان به این دو بیماری تا ۱۵ دی ادامه دارد.

دکتر موسی الرضا شبیهی عصر جمعه هشتم دی ماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از زمان آغاز «پویش ملی سلامت» بالغ بر ۵۰۹ هزار و ۷۷۲ نفر تا پنج‌شنبه هفتم دی ماه در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در اقصی نقاط استان گلستان، غربال شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۹۰۹۰ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند، ادامه داد: ۱۲ هزار و ۶۹۵ نفر از شناسایی شدگان با احتمال بیماری دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ هزار و ۴۳۴ نفر در این پویش غربالگری شدند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۳۵ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۳۳۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

شناسایی ۲۱ هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در گلستان

وی با اشاره به اینکه در چارچوب اجرای طرح مذکور، «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلی‌متر جیوه «۱۴ روی ۹» به بالا در افراد بدون سابقه بیماری است، اضافه کرد: همه افراد ۱۸سال و بالاتر استان که تاکنون در این طرح مشارکت نکرده‌اند، تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت به صورت رایگان قند و فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

این مقام مسئول آگاهی از وضعیت سلامت هم استانی‌ها را از مهمترین مزایا و اهداف اجرای طرح «پویش ملی سلامت» برشمرد و تصریح کرد: پویش مذکور با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی، با هدف غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، در گام اول این پویش هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و تکمیل پرونده الکترونیک بوده و از ۱۵ دی ماه به بعد این افراد بر اساس دستورالعمل‌های کنترل فشارخون و دیابت توسط ارائه‌دهندگان خدمت پزشک و غیرپزشک در سطح مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سراسر استان پیگیری و مراقبت می‌شوند.

همه خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه‌های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha