• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402101107193
  • خبرنگار : 50597

رئیس دامپزشکی شهرستان:

کانون مشکوک تب برفکی در شهرستان محلات وجود ندارد

کانون مشکوک تب برفکی در شهرستان محلات وجود ندارد
عکس تزیینی است

ایسنا/مرکزی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان محلات گفت: در فاز اول طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی حدود ۵۰ هزار راس دام سبک و حدود ۲۰۰۰ راس دام سنگین واکسینه شدند.

دکتر حسین احمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود حدود ۸۰ هزار راس دام سبک و حدود ۲۰۰۰ راس دام سنگین در سطح شهرستان محلات، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تزریق حدود ۱۲۰ هزار دوز واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک و واکسن بروسلوز در سطح شهرستان توسط بخش خصوصی و دولتی در قالب یکی از طرح‌های کاملا رایگان اداره دامپزشکی شهرستان محلات انجام شده است.

وی افزود: فاز اول طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام‌های سبک و سنگین شهرستان به شکل رایگان از شهریورماه آغاز شد و تا آذرماه ادامه داشت و طی آن حدود ۵۰ هزار راس دام سبک و حدود ۲۰۰۰ راس دام سنگین واکسینه شدند. فاز دوم واکسیناسیون رایگان علیه بیماری تب برفکی نیز از دوم دی ماه سال جاری برای دام‌های سبک و سنگین از طریق اکیپ دولتی و خصوصی در حال انجام است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان محلات تصریح کرد: در بازه بین فاز اول و دوم واکسیناسیون تب برفکی، طرح واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین برای حدود ۱۵۰۰ راس دام سنگین انجام شد. همچنین در واکسیناسیون علیه بیماری‌های آبله و شاربن که به شکل روتین توسط کارشناسان این اداره انجام می‌شود، واکسن شاربن برای حدود ۱۸۰۰ راس دام سنگین توسط اکیپ دولتی و تزریق واکسن آبله و شاربن برای حدود ۶۸ هزار راس دام سبک انجام شد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون عملیات سم‌پاشی دام و جایگاه دام نیز در قالب طرح‌های جهادی سازمان دامپزشکی به طور مستمر در سطح دامداری‌های روستاهای شهرستان انجام شده و امید است که با یاری بخشداری و دهیاری‌ها ادامه پیدا کند.

احمدی ادامه داد: با توجه به احتمال بروز و شیوع بیماری تب برفکی در دام‌ها و در راستای جلوگیری از خسارات اقتصادی زیاد ناشی از آن به دامداران، اقدامات گسترده و متمرکزی در حال انجام است. در حال حاظر کانون‌ مشکوک به بیماری تب برفکی در شهرستان وجود ندارد و تمام تلاش مجموعه دامپزشکی شهرستان این است که با انجام واکسیناسیون صددرصدی در قالب دو فاز، انجام ضدعفونی و مانیتورینگ روستاها و دامداری‌ها و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی، از بروز و شیوع بیماری جلوگیری شود.

وی افزود: حدود ۵۰ مرغداری گوشتی با ظرفیت جوجه‌ریزی حدود یک میلیون قطعه و سه واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار قطعه مرغ در شهرستان وجود دارد. در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهرستان انجام شده است که این رقم تمام ظرفیت جوجه‌ریزی شهرستان را شامل نمی‌شود. بخشی از فعالیت این اداره در حوزه طیور شامل اقداماتی از قبیل آموزش، مانیتورینگ و بررسی بیماری‌ها، تائید مجوزها، بررسی وضعیت بهداشتی، نظارت بر تعداد تلفات، تشخیص بیماری‌ها، توصیه‌های واکسیناسیون و درمان است که توسط کارشناسان این اداره انجام شده و تلاش می‌شود تمام فرایند تولید و پرورش تا عرضه مرغ در بازار، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان مهاجر و نگهداری طیور بومی در روستاها، احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالا می‌رود و در این راستا تلاش شد تا با تشکیل کلاس‌های آموزشی با مشارکت کمیته امداد، جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها در روستاهای شهرستان، آموزش‌های لازم به روستائیان انتقال داده شود تا مسائل ضروری بهداشتی در این زمینه به صورت چهره به چهره به افراد ارائه شود.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه تلفات در حوزه پرورش دام روستایی یا صنعتی، در صورتی که این تلفات مشکوک به آنفلوآنزا باشد، نمونه‌گیری انجام و برای بررسی تخصصی آزمایشگاهی به اداره کل ارسال می‌شود. آزمایش‌ آنفلوآنزای فوق حاد و سویه‌های خاص از بیماری‌های طیور در کمترین زمان انجام می‌شود تا در صورت وقوع بیماری، اقدامات بعدی انجام شود.

احمدی، محلات را یکی از شهرهای شاخص کشور در حوزه صادرات و واردات ماهیان زینتی دانست و افزود: به طور میانگین سالانه حدود یک میلیون قطعه ماهی از کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی و تایلند وارد کشور شده و محموله‌های زیادی نیز به کشورهایی نظیر عراق، ترکیه، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی را یکی دیگر از وظایف شبکه دامپزشکی دانست و گفت: با توجه به اهمیت سلامت مردم، تلاش می‌شود تا تمام الزامات بهداشتی به شکل دقیق در مراکز تحت نظارت اجرا شود. تقریبا ۳۰۰ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی از قبیل کشتارگاه دام، مراکز جمع‌آوری شیر، واحدهای عرضه یا فرآوری مرغ، ماهی، گوشت، شیر و اغذیه، رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها در شهر فعال است که به صورت مستمر توسط کارشناسان شبکه نظارت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha