• سه‌شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402101207957
  • منبع : نمایندگی مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد

لزوم استفاده از بقایای محصولات زراعی در تغذیه دام

لزوم استفاده از بقایای محصولات زراعی در تغذیه دام

ایسنا/مازندران معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه‌ای و استفاده بهینه از بقایا و ضایعات محصولات زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در واحدهای دامداری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی عباس زاده امروز در جلسه کارگروه بهبود بهره وری تغذیه دام و طیور استان با اشاره به اینکه بیشترین هزینه تولید در بخش دامپروری مربوط به تعذیه و خوراک دام و طیور است، به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه‌ای و استفاده بهینه از بقایا و ضایعات محصولات زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید در واحدهای دامداری تاکید کرد.

معاون بهبود دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه توسعه کشت نباتات علوفه‌ای نقش مهمی در تامین خوراک دام دارد، افزود: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن علوفه‌ تر در ۴۷ هزار هکتار اراضی زراعی استان تولید شد.

این مسئول تصریح کرد: چهار میلیون تُن کمبود علوفه در استان داریم که با استفاده از ظرفیت‌های خالی اراضی استان به خصوص اراضی شالیزاری و بعد از برداشت کشت اول برنج و تولید علوفه سیلویی می‌توان آن‌را جبران کرد.

لزوم استفاده از بقایای محصولات زراعی در تغذیه دام

عباس زاده با بیان اینکه استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: استفاده از ضایعات باغی و زراعی با رویکرد توسعه کشت نباتات علوفه‌ای با همکاری مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان، تشکل‌ها و اتحادیه‌های دامپروری نقش مهمی در تغذیه دام، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در واحدهای دامداری دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات توسعه کشت نباتات علوفه‌ای، کمبود ماشین آلات و دستگاه‌های برداشت، فرآوری و سیلو ساز است، گفت: توسعه کشت قراردادی، ترویج ارقام علوفه‌ای، پرداخت تسهیلات خرید ادوات و ماشین آلات برداشت علوفه، تامین به‌موقع بذور مورد نیاز، ترویج کشت تلفیقی، توسعه کشت ارقام علوفه‌ای در اراضی شالیزاری و شیبدار از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کشت علوفه با دوره رشد کوتاه مدت، حفاظت و استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، ساخت سیلو و غنی سازی بقایای محصولات کشاورزی از راهکارهای توسعه کشت و تامین علوفه موردنیاز دام استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha