• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101308985
  • خبرنگار : 50613

شکوه مادری در شاهنامه

شکوه مادری در شاهنامه

ایسنا/خراسان رضوی پرستش الهه مادر کهن‌ترین و شایسته‌ترین اتفاق دوران اساطیر ایران باستان محسوب می‌شد. باروری و حیات بخشی برتری زن را دوچندان کرده و از او موجودی الهی و درخور تحسین ساخته بود. این پدیده، عصری مادر سالار را آفرید که به نظر می‌رسد مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین دورانی است که در آن مقام زن یا مادر محترم شمرده می‌شود با زاده شدن شاهنامه توسط فردوسی، این اعتقاد به نحوی جاودانه ماند و به عنوان باارزش‌ترین و کامل‌ترین اثر، راه خود را در بین آثار باقی‌مانده از آن دوران هموار ساخت.

هرچند که باگذشت زمان و عبور از دوره های مختلف فرهنگی در ایران، نشانه‌های مادر سالاری تحلیل چشمگیری داشت، اما این باورها به کلی از بین نرفته و در برخی از جوامع همچنان باقی‌مانده است. فردوسی در اثر بی‌بدیل خود، مادران را رازدار، دلسوز، قابل اعتماد، خردمند، باهنر، باسیاست، فداکار، مهربان، قدرتمند، مستقل و ثابت قدم آفریده است. در اکثر داستان‌هایش والامقام بودن مادران و همچنین قرب و منزلت فراوانی که برای آن‌ها قائل شده، به خوبی مشهود است.

در خانواده ایرانی، زن در جایگاه مادر دارای جایگاه محترم و شایسته‌ای بوده است؛ اعتقاد از ابتدا بر این بود که فّره(شکوه) خانه با کدبانو و کدخدا هردو پیوند دارد و با آن‌که دوره سالاری طبیعتا ازآن پدر خانواده به شمار می‌رفت و پس از وی به پسرش می‌رسید فرزندان ملزم بودند که هم از پدر فرمانبرداری کنند و هم از مادر.

در شاهنامه جلوه‌های توانا و سزاوار زن در نقش مادر ظاهر می‌شود مادران خردمند، دلسوز، رازدار و معتمد فرزندان هستند و با مهر و عطوفتی زایدالوصف، فرزندانشان را در فراز و نشیب‌های زندگی، محافظت و پشتیبانی می‌کنند. فرانک، سیندخت، کتایون، رودابه گلشهر و ... از اینگونه مادران هستند.

پیوند مادر و فرزند به ویژه مادر و پسر مالامال از عشق متقابل است فرزندان در سفر و حضر و نبرد، دعای خیر مادر را راه‌گشا و عامل پیروزی خود می‌دانند، بدین سبب پیوسته خواهان دعای خیر مادر هستند تا بدرقه راهشان باشد و پهلوانان به هنگام رجزخوانی، اصالت و بزرگی مادر را در کنار بزرگی پدر برمی‌شمرند. تمایل عاطفی مادر و فرزند بیشتر از پدر و فرزند است و به نظر می‌رسد رابطه احساسی پدر و فرزند بیشتر متکی بر رابطه فرادست و فرودست است.

حضور مادر در شاهنامه مقطعی است و بیشتر آن‌ها سرنوشتی نامعلوم دارند، گویی وقتی نقش معنوی و وظیفه قدسی خود را به انجام رساندند، از صحنه داستان کنار می‌روند. مادران در ازدواج فرزندان نقش اساسی و تعیین‌کننده دارند؛ همچنین شان و منزلت مادر قابل قیاس با نقش همسر نیست و در حقیقت ارج و عظمت جایگاه مادر، همه اقشار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

منبع:

ریاحی زمین، عرفانه و ارجمند اینالو، مهدی،۱۳۹۹،چهره ی اسطوره ای مادر در شاهنامه فردوسی

صادقی تحصیلی، طاهره، و زاهدی، سیده اکرم. ۱۳۹۲. جایگاه مادر در شاهنامه و رامایانا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha