• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402101309529
  • خبرنگار : 50210

اسلامی:

سلامت و امنیت انتخابات به شکل تخصصی از سوی وزارت کشور در حال مدیریت است

سلامت و امنیت انتخابات به شکل تخصصی از سوی وزارت کشور در حال مدیریت است

ایسنا/مرکزی دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: سلامت و امنیت انتخابات به شکل تخصصی از سوی وزارت کشور در حال مدیریت است.

محمد اسلامی شامگاه ۱۳ دیماه ۱۴۰۲، در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی و در نشست مطبوعاتی بیان کرد: ستاد انتخابات کشور از سال گذشته برنامه ریزی مبسوطی را آغاز کرده است و اولین کار برای بهبود اوضاع اجرایی انتخابات، آسیب شناسی فرآیند اجرایی ادوار گذشته بود و با بررسی موضوعات مختلف، نقشه راه انتخابات پیش رو طراحی شد.

وی با بیان اینکه بحث آموزش عوامل اجرایی مورد توجه قرار گرفت، گفت: آموزش عوامل اجرایی نکته‌ای است که در استان‌ها در حال پیگیری است و رویکرد حل مسئله مدنظر است تا کیفیت اجرای انتخابات رقم بخورد. امروز ستادهای انتخابات استان ها آماده برگزاری انتخابات هستند و امکانات و زیرساخت فراهم شده است. شعب تعیین شده‌اند و شناسایی عوامل اجرایی در حال انجام است و نقشه راه انتخابات پیش رو کاملا مشخص و روشن است.

اسلامی با بیان اینکه ستاد امنیت انتخابات در وزارت کشور شکل گرفته است، گفت: تمامی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی جلسات منظمی دارند و محیط و وضعیت امنیتی رصد می شود. فرماندهی نیروی انتظامی مسئولیت حفاظت شعب اخذ رای را براساس ماده ۱۹ قانون انتخابات بر عهده دارد و فراجا با همکاری نیروهای نظامی اطلس امنیتی شعب را تهیه دیده است. امیدواریم که با دقت و اهتمام ستاد امنیت شاهد برگزاری یک انتخابات امن باشیم.

وی در خصوص تعداد شعب اخذ رای در کشور بیان کرد: ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در سامانه جامع انتخابات ثبت شده و عوامل اجرایی این تعداد شعب در حال معرفی هستند و مکان‌یابی لازم صورت گرفته است. در حال آزمایش سیگنال‌های شعب هستیم چراکه باید بالاترین میزان سیگنال و آنتن دهی در شعب فراهم باشد.

اسلامی افزود: براساس ماده ۸ قانون انتخابات احزاب و گروه‌های سیاسی که دارای مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند می‌توانند فعال باشند و اخیرا نشستی با دبیران کل و فعالان حزبی و رییس جمهوری برگزار شد و طی تعامل با احزاب به دنبال توسعه مشارکت و تحقق بسترهای مشارکت هستیم.

وی در خصوص سقف گردش مالی رسانه‌ها و فرمانداران گفت: تا امروز سقفی برای این حوزه تعیین نشده است، اما طبق قانون سقف هزینه کرد همه حوزه‌ها باید از سوی وزارت کشور تعیین شود که برای تعیین سقف هزینه‌ها سه شاخصه محدوده جغرافیایی، پراکندگی جمعیت و تعداد کرسی‌ها نیز لحاظ خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور در خصوص افراد حاضر در انتخابات پیش رو گفت: طبق بررسی صورت گرفته و آمارهای اعلام شده از ستادهای انتخابات در استان ها، ۴۷۰۳ نامزد به شکل مستقل، ۲۷۲۵ نفر اصولگرا و ۱۵۶۰ اصلاح طلب برای انتخابات ثبت نام کردند.

وی بیان کرد: براساس ماده ۸۳ ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنانچه در راستای نقش کارکردی نمایندگی خود عمل کنند، مجاز به فعالیت هستند، اما اگر فعالیت آنها خارج از نقش کارکردی نماینده باشد و فعالیت های تبلیغاتی داشته باشند، قطعا مرتکب تخلف شده اند.

اسلامی در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای انتخابات گفت: سلامت و امنیت انتخابات به شکل تخصصی از سوی وزارت کشور در حال مدیریت است و در امر مشارکت که مولفه مهمی قلمداد می شود، با دستگاه های مختلف در کشور جلسات متعددی برای حضور حداکثری مردم برگزار شده است. مشارکت یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است و نماد اصلی این مشارکت انتخابات است و در واقع انتخابات بستر اصلی مشارکت است و همواره در طول ۴۰ سال اخیر با وجود همه نوسانات شاهد حضور مردم بوده ایم. وزارت کشور در حال فراهم کردن بستر مشارکت موثر و حداکثری است و شعب سیار به مناطق مختلف اعم از پارک ها و بوستان‌ها و ... نیز در حال تسری است.

وی تصریح کرد: براساس دو جدول زمانبندی، کار در حال پیگیری است، در گذشته کل فرایند انتخابات مجلس در ۸۳ روز خلاصه می شد، اما در این دوره به واسطه قانون جدید انتخابات، این فرآیند طی ۲۰۹ روز انجام می شود و امیدواریم ۱۱ اسفندماه انتخاباتی باشکوه را شاهد باشیم.

اسلامی در خصوص انتخابات خبرگان رهبری گفت: لیست نامزدهای انتخابات مجلس ۴ بهمن ماه اعلام می شود و فردا ۱۴ دیماه براساس اعلام شورای نگهبان، اسامی نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه و ۱۵ دیماه اسامی به فرمانداران و نامزدها ابلاغ می‌شود. اگر داوطلبی به نتیجه بررسی از سوی هیات نظارت اعتراض دارد می‌تواند از ۱۷ تا ۱۹ دیماه اعتراض خود را به شکل مجازی اعلام کند و در نهایت شورای نگهبان به اعتراضات رسیدگی می کند و ۱۹ بهمن ماه نیز نتیجه بررسی از سوی شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست بهنام نظری رییس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: حادثه امروز کرمان نشان داد که دشمنی دشمن با ما، خاتمه پیدا نکرده است و همچنان توطئه‌ها از سوی تروریست‌ها علیه مردم ما ادامه دارد. امیدواریم که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مسببین این حادثه ناگوار را شناسایی کنند.

وی با اشاره به شبانه‌روزی شدن فعالیت‌های دولت، افزود: نقطه اتکای ما مردم است و مردم در تمام تصمیم گیری‌ها حضور دارند که نشان از مردمی بودن دولت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha