• پنجشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402101410081
  • خبرنگار : 50455

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:

حرکت به سمت علوم اسلامی دیجیتال یک اجبار است

حرکت به سمت علوم اسلامی دیجیتال یک اجبار است

ایسنا/قم مدیر مرکز نور اظهار کرد: با توجه به اینکه رقبا و جریان‌های معارض ما امروز به صورت جدی در حوزه علوم اسلامی دیجیتال پژوهش می‌کنند و می‌توانند گفتمان غالب را در این رشته‌های علمی به دست بگیرند به نظر می‌رسد رفتن به سمت این موضوعات نه یک انتخاب و اختیار که یک ضرورت و اجبار برای مراکز علمی در رشته‌های مختلف از جمله علوم حدیث است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین بهرامی مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مراسم رونمایی از نرم افزار کتابخانه علوم حدیث که امروز ۱۴ دی ماه در سالن جلسات این مرکز برگزار شد ضمن عرض تسلیت شهادت زائران مزار شهید سلیمانی اظهار کرد: علمای ما به فراخور وظیفه در ادوار مختلف تاریخی متناسب با نیاز رشته های مختلف علوم اسلامی اقدام به تدوین آثار کردند تا بتوانند این معارف و آثار را در قالب بروز ترین ابزار در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و  از مرزهای معارف شیعی و اسلامی دفاع کنند.

وی ادامه داد: علوم اسلامی دیجیتال به عنوان فرع جدید در پژوهش‌های علوم اسلامی باید به صورت جدی پیگیری شود؛ امروز یکی از مهم ترین وظایف علما و حوزه‌های علمیه این است که بتوانند از این ظرفیت به موقع و به شکل کامل بهره برداری کنند.

بهرامی اضافه کرد: تلاقی علوم اسلامی با ابزارهای فناورانه یک دانش جدید میان رشته‌ای را به عنوان علوم اسلامی دیجیتال پدید آورده است؛ لذا در هر رشته علوم اسلامی می‌توانیم فرعی از این حوزه میان رشته‌ای را همچون حدیث پژوهی دیجیتال دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه رقبا و جریان‌های معارض ما امروز به صورت جدی در این حوزه پژوهش می‌کنند و محصول تولید می‌کنند و می‌توانند گفتمان غالب را در این رشته‌های علمی به دست بگیرند به نظر می‌رسد رفتن به سمت این موضوعات نه یک انتخاب و اختیار که یک ضرورت و اجبار برای مراکز علمی در رشته‌های مختلف از جمله علوم حدیث است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: همان طور که یک دوره‌ای موجی از شبهات را در پی مطالعات استشراقی در جامعه علمی شاهد بودیم و دوره‌ای از انفعال و تلاش برای پاسخگویی را پشت سر گذاشتیم اگر امروز به علوم دیجیتال اسلامی نپردازیم به زودی خروجی‌های پژوهش‌های علوم اسلامی دیجیتال در جهان همین چالش را پیش روی ما قرار خواهد و باید از موضع انفعال با این فضا روبرو شویم.

بهرامی یادآور شد: فعالیت مرکز نور ذیل همین عنوان علوم انسانی اسلامی دیجیتال می‌گنجد؛ آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم دیجیتال اسلامی و انسانی، تولید نشریه مطالعات علوم اسلامی و انسانی، ارسال مقالات از جانب محققان مرکز نور به کنفرانس‌های بین المللی، راه‌اندازی پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال از جمله فعالیت‌های ما در مرکز نور بوده است.

بهرامی یادآور شد: اگر یک دوره‌ای محققان علوم اسلامی صرفا لازم بود بتوانند از ابزارهای تولیدی در این حوزه خوب استفاده کنند، امروز کلیت پژوهش به فضای علوم اسلامی دیجیتال منتقل می‌شود؛ لذا محققان باید بتوانند در طراحی این ابزار و بیان انتظارت خود از آن اظهار نظر کنند.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد ما همواره این بوده که مراکز و مؤسسات پژوهشی علوم اسلامی و علوم انسانی بتوانند واحدهای علوم اسلامی و انسانی دیجیتال را در مجموعه خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه و همایش نقش علوم اسلامی انسانی دیجیتال در پژوهش توسط بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ادامه داد: امیدواریم این نگاه جدید با بهره مندی از فناوری اطلاعات در مجموعه همه مراکز جدی گرفته شود.

بهرامی بیان کرد: دو مقاله از مرکز نور تحت عناوین گونه‌های کاربست هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین اطلاعات در علوم اسلامی و ترجمه یابی احادیث در متون انبوه با استفاده از هوش مصنوعی در مجموعه‌های بین المللی پذیرفته شده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان عنوان کرد: ِاعراب گذاری ماشینی، مشابه یابی معنایی، تخریح ماشینی احادیث، عرضه تطبیقی احادیث شیعه و اهل سنت از جمله محصولات متنوعی بوده که در زمینه حدیث پژوهی ارائه کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha