• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101610797
  • خبرنگار : 30147

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

تولیدات گیاهی بزرگ‌ترین مصرف کننده آب و برق در بخش کشاورزی است

تولیدات گیاهی بزرگ‌ترین مصرف کننده آب و برق در بخش کشاورزی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولیدات گیاهی بزرگ‌ترین مصرف کننده آب و برق در حوزه بخش کشاورزی است.

غلامحسین ساربان در حاشیه سفر به منطقه ترشیز در گفت و گو با ایسنا با تأکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه آب اظهار کرد: با انجام سامانه‌های آبیاری زیر سطحی در باغات، مصرف آب به یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با انتقاد از اینکه زمانی بدون مطالعه مجوزهایی برای حفر چاه در دشت‌های کشور صادر شد که امروز دچار مشکلات عدیده‌ای در کشور شده‌ایم، بیان کرد: متأسفانه آب تنها کالایی است که نمی‌توان آن را با صرف هزینه خریداری و وارد کشور کرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید قدر این نعمت الهی را بیشتر دانست، افزود: تولیدات گیاهی بزرگ‌ترین مصرف کننده آب و برق در حوزه بخش کشاورزی است.

۲۵ تا ۳۰ برابر نزولات آسمانی، تبخیر آب داریم

وی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ برابر نزولات آسمانی، تبخیر آب داریم، گفت: بر اساس آنچه اعلام شده در استان ۲۹ تشکل مربوط به حوضه آب داریم و تمام اقدامات آب در تشکل‌های مربوطه در حال پیگیری است.

ساربان با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب تغییر الگوی کشت را ضروری دانست و افزود: خراسان رضوی وارد بحران شدید خشک‌سالی شده است که عواقب آن به شدت تهدیدکننده به نظر می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خراسان رضوی در رتبه نخست جدول خشک‌سالی کشور قرار دارد، بیان کرد: قطع برق چاه‌های کشاورزی استان را به هیچ وجه به نفع کشاورزان به عنوان یکی از اقشار زحمتکش و خسارت دیده نمی‌دانیم و روال موجود قطع برق موجب آسیب جدی به این حوزه خواهد شد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار وسعت دارد که سه ونیم میلیون هکتار آن استعداد کشاورزی دارد اما عملاً در یک میلیون هکتار کشاورزی صورت می‌گیرد.

تاثیر خشکسالی بر سطح تمامی محصولات

وی با اشاره به اینکه کشاورزان خراسان رضوی الگوی کشت را تغییر داده‌اند و از سمت محصولات زراعی آبی به سمت محصولات باغی رفته‌اند، اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار هکتار از محصولات زراعی آبی کم شده است، آمارها نشان می‌دهد در تأمین برخی مواد غذایی دچار مشکل خواهیم شد و قطعاً نیاز به خدمات دولت است. 

ساربان خاطرنشان کرد: وقوع خشک‌سالی در بخش زراعی افت ۳۰ درصدی عملکرد محصولات زراعی آبی و افت ۸۵ درصدی عملکرد در محصولات زراعی دیم را در سطح ۳۷۰ هزار هکتار از سطوح کشت پاییزه رقم زد. متأسفانه به دلیل محدودیت منابع آبی کمتر از یک میلیون هکتار و حدود ۹ درصد وسعت استان قابلیت کشاورزی دارد که بزرگ‌ترین مشکل در این مسیر آب و تأمین آن است.

وی اظهار کرد: علاوه بر کم‌آبی وقوع خشک‌سالی‌های پی در پی و نیز سرمازدگی و یخبندان و یا گرمای خارج از فصل از عوامل تهدید و اختلال در روند تولید در بخش کشاورزی است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پایان با اشاره به اینکه بیش از دو دهه است که خراسان رضوی با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: خشکسالی بر سطح تمامی محصولات تاثیر گذاشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha