• شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402101610903
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس مرکز بهداشت آران و بیدگل:

۷۰ درصد مشکلات تکاملی و رفتاری کودکان در فرصت طلایی شناسایی نمی‌شود

۷۰ درصد مشکلات تکاملی و رفتاری کودکان در فرصت طلایی شناسایی نمی‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان آران و بیدگل گفت: حدود ۷۰ درصد مشکلات تکاملی و رفتاری کودکان تا سن مدرسه تشخیص داده نمی‌شود و فرصت طلایی برای مداخله و درمان از بین می‌رود.

محسن قمصری، عصر(جمعه، ۱۵ دی) در آیین گشایش واحد ارزیابی تکامل کودکان با تست بیلی در آران و بیدگل، اظهار کرد: شناسایی تأخیر تکامل کودکان به خصوص موارد خفیف تا متوسط در سن پایین با معاینه و شرح حال مقدور نیست و نیاز به آزمون‌های غربالگری تکامل دارد.

وی افزود: دستیابی به تمامیت رشد و تکامل، از حقوق اولیه کودکان به شمار می‌رود. طبق مطالعات جهانی بین ۱۷ تا ۲۵ درصد کودکان از طیف‌های مختلف اختلالات تکاملی رنج می‌برند که این رقم در ایران تا ۲۲ درصد است.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان آران و بیدگل، تصریح کرد: دوران کودکی خصوصاً سه  سال اول زندگی، دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشتی در روند رشد و تکامل کودک است و غربالگری، ارجاع و مداخلات زودهنگام در اختلالات کودکان اهمیت بسزایی دارد.

قمصری تأکید کرد: کودکان نیازمند ارجاع به واحد تست تکاملی بیلی( Bayley)شامل کودکان نارس، دارای تأخیر تکاملی و فرم ASQ مشکل‌دار هستند که به‌منظور تشخیص قطعی مواردی که در آزمون‌های غربالگری شناسایی شده‌اند، تست تکاملی تشخیصی انجام می‌شود و تحت مداخله به هنگام قرار می‌گیرند.

وی گفت: تست بیلی از آزمون‌های تشخیصی معتبر جهانی است که ضمن جامعیت در همه حیطه‌های تکاملی از شاخص روان‌سنجی بالایی نیز برخوردار است و برای بررسی هوش تکاملی کودکان در محدوده سنی یک ماه تا ۴۰ ماه طراحی شده است و زمان هر تست بسته به سن و تعامل کودک بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان آران و بیدگل افزود: تست بیلی سه حیطه تکاملی کودکان را بررسی می‌کند که حیطه شناختی شامل حافظه، تولید اطلاعات، دقت و ترجیحات بینایی و مقایسه اشکال و رنگ‌ها است.

وی  اظهار کرد: حیطه زبانی نیز در دو بخش حیطه ادراکی مانند تمایز صدا، تشخیص اشیا، اجرای دستور، تشخیص ضمایر و زمان افعال است و در بخش حیطه بیانی شامل بیان آواها، نام‌گذاری اشیا و اشکال، زمان افعال و بیان تصاویر را بررسی می‌کند.

قمصری گفت: حیطه حرکتی شامل حرکات ظریف مانند مهارت حرکت دست، مهارت دنبال کردن چشم، مهارت گرفتن و پاسخ به لمس است و حرکات درشت مانند وضعیت نشستن، ایستادن، برخاستن، راه رفتن، دویدن و تعادلی است که ارزیابی می‌شود.

واحد ارزیابی تکامل کودکان با تست بیلی واقع در مرکز خدمات جامع سلامت دکتر نمکی آران و بیدگل با حضور کارشناس بیلی آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha