• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402101813061
  • خبرنگار : 50553

شایع‌ترین عوامل پرکاری تیروئید چیست؟

شایع‌ترین عوامل پرکاری تیروئید چیست؟

ایسنا/قزوین متخصص بیماری‌های داخلی در مرکز درمان جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: یکی از شایع‌ترین عوامل پرکاری تیروئید بیماری‌های خود ایمن بافت تیروئید است، سردسته این مشکل نیز بیماری خود ایمن «گِریوز» محسوب می‌شود؛ در این بیماری فرد با علائمی چون بزرگی غده تیروئید در قسمت جلوی گردن، نگاه خیره و بیرون‌زدگی حدقه چشم مواجه خواهد شد.

آزاده زاهدی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرکاری غده تیروئید اظهار کرد: فرد دچار مشکل پرکاری تیروئید علائمی چون تپش قلب، کاهش وزن شدید علی‌رغم اشتهای زیاد و پرخوری، عدم تحمل گرما، تعریق بیش‌ از اندازه، مشکلات گوارشی چون اسهال و عصبانیت بیش‌ از حد در مقابل رفتارهای دیگران دارند.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین عوامل پرکاری تیروئید بیماری‌های خود ایمن بافت تیروئید است، سردسته این مشکل نیز بیماری خود ایمن «گِریوز» محسوب می‌شود؛ در این بیماری فرد با علائمی چون بزرگی غده تیروئید در قسمت جلوی گردن، نگاه خیره و بیرون‌زدگی حدقه چشم مواجه خواهد شد.

متخصص بیماری‌های های داخلی در .مرکز درمان جهاددانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: یکی از عوامل دیگری که موجب پرکاری بافت غده تیروئید می‌شود مشکلاتی است که در بافت تیروئید وجود دارد؛ این مشکل با تولید هورمون‎های بسیار، به‌طور ناگهانی فرد را دچار پرکاری تیروئید می‌کند که گره‌های تیروئیدی خوش‌خیم نامیده می‌شود و موجب بیماری پرکاری تیروئید خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل‌های پرکاری تیروئید بیماری‌های ویروسی هستند، در این بیماری با التهابی که در بافت غده تیروئید ایجاد می‌شود ناگهان مقدار زیادی از هورمون‌های تیروئید در بدن رها شده و علائم پرکاری تیروئید در فرد ظاهر می‌شود.

زاهدی‌فر گفت: افرادی که مبتلابه بیماری‌های ویروسی هستند به‌طور ناگهانی با درد شدیدی در ناحیه جلوی گردن و تپش قلب مواجه می‌شوند که در این صورت تشخیص داده می‌شود فرد دچار بیماری پرکاری تیروئید است.

متخصص بیماری‌های داخلی در مرکز درمان جهاددانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: همچنین ممکن است فردی که با دز بالای قرص‌های کم‌کاری تیروئید (لووتیروکسین) را مصرف می‌کند پس از مدتی با علائم پرکاری تیروئید مواجه شود.

وی در پایان گفت: توصیه می‌شود اگر فردی با این علائم روبه‌رو شد به پزشک مراجعه کند تا با بررسی علائم و انجام آزمایش‌های لازم، پروسه درمان آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha