• شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402102315919
  • خبرنگار : 50035

تأثیر باور نکردنی بازی بر سلامت روان کودکان

تأثیر باور نکردنی بازی بر سلامت روان کودکان

ایسنا/همدان چند سالی می‌شود که در دنیای شیرین کودکانه دیگر خبری از خاله‌بازی، چیدن اسباب‌بازی در کنار دیواره‌های حیاط، قایم‌باشک بازی، گرگم به هوا و گل یا پوچ نیست، صدای بازی‌ بچه‌ها، خنده‌های کودکانه و ذوق و شوق آنها در کوچه‌ها نمی‌پیچد، این روزها دوران کودکی خودش را با فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای عجین کرده است، از کودک ۴ ساله تا ۱۲ و ۱۳ ساله فرقی هم ندارد همه خودشان را در یک فضای مجازی غرق کرده‌اند.

همین بازی‌های قدیمی و سنتی است که در ذهن بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان همچنان تجسم خاطراتی شیرین است که امروزه جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی داده است و این را می‌شود از حضور در یک میهمانی یا دورهمی فهمید، زمانی‌که وارد یک میهمانی می‌شوی دیگر خبری از شیطنت‌های کودکانه نیست و امروزه انگار کودکان گرایش بیشتری به انزوا و گوشه‌گیری دارند به طوریکه بازی‌های تلفن همراه، پلی‌استیشن و فضای مجازی جذابیت را برای این کودکان به انتهای لذت بازی رسانده که دیگر لی‌لی، تیله‌بازی،‌ خاله‌بازی، گُل کوچیک و هفت سنگ در کوچه‌ها به همراه هم‌سن‌وسالان رنگ باخته و اغلب کودکان از این نوع بازی‌ها فراری هستند.

خیابان، کوچه و پیاده‌رو مملو از ماشین، ماشین و ماشین است، از صدای بچه‌ها خبری نیست، خانه‌های بدون حیاط، ساختمان‌های چندطبقه که شاخ به شاخ شده‌اند و سینه به سینه ایستاده‌اند، فقط گاه‌گاه صدای ترمز و گاز ماشین‌ها به گوش می‌رسد. دخترانی که دیگر حسی به عروسک‌های بی‌جانشان ندارند و تبلت را جایگزین یک خواب راحت با عروسک‌هایشان کرده‌اند و هیچ جا صحبتی از خاله‌بازی، پریدن در خانه‌های مربع شکل(لی‌لی) نیست.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان پیرامون این موضوع اعلام کرد: با توجه به نتایج برخی مطالعات که ۹۷ درصد از نوجوانان و ۶۶ درصد از کودکان از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند، در چنین شرایطی کنترل اوضاع بسیار سخت می‌شود که باید با آموزش‌های درست بتوان برخی از مشکلات کنونی برای استفاده بی‌رویه از تلفن همراه و تبلت را برطرف کرد.

حمید رنجبران در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: بازی‌ها از دیرباز جزئی از فرهنگ و سنت‌های مختلف جهان بوده‌اند و تأثیر بسزایی بر توسعه کودکان دارند، این بازی‌ها می‌توانند از جمله عوامل مهمی باشند که به کودکان کمک می‌کنند تا در محیط‌های مختلف اجتماعی و تحصیلی بهتر عمل کنند. تأثیر بازی‌های قدیمی بر توسعه کودکان بسیار گسترده و چندبُعدی است.

وی اضافه کرد: یکی از اهمیت‌های بازی‌های قدیمی، تأثیر آنها بر توسعه اجتماعی و انتقال ارزش‌ها به کودکان است، این بازی‌ها معمولاً در گروه‌های کوچک از دوستان یا خانواده انجام می‌شوند و می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند، این بازی‌ها همچنین می‌توانند ارزش‌ها و اصول فرهنگی و اجتماعی را به کودکان انتقال دهند.

رنجبران یادآور شد: علاوه بر این، بازی‌های قدیمی تأثیر بسزایی بر توسعه حرکتی و فعالیت بدنی کودکان دارند، این بازی‌ها معمولاً نیازمند حرکات بدنی و فعالیت‌های ورزشی هستند که می‌تواند به کودکان کمک کند تا فعالیت بدنی خود را تقویت کنند و مهارت‌های حرکتی خود را بهبود بخشند.

وی با بیان اینکه مهارت‌های حل مسأله و تصمیم‌گیری نیز از جمله مواردی است که بازی‌های قدیمی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا آنها را تقویت کنند، تصریح کرد: این بازی‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های حل مسأله و تصمیم‌گیری خود را تقویت کنند و به آنها کمک کنند تا با موفقیت در مواجهه با چالش‌های زندگی روزمره خود مواجه شوند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در این راستا، بازی‌های قدیمی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا به عنوان بزرگسالان سالم و فعال رشد کنند. این بازی‌ها تأثیر بسزایی بر توسعه چندبُعدی کودکان داشته و از اهمیت بالایی برخوردارند بنابراین حمایت از این بازی‌ها در فضای خانوادگی و جامعه‌ای می‌تواند به توسعه جامعه سالم‌تر و فعال‌تر کمک کند.

وی اظهار کرد: بازی‌های قدیمی، از جمله بازی‌های آموزشی، تخیلی، ورزشی و جمعی نقش بسیار مهمی در توسعه کودکان دارند، این بازی‌ها علاوه بر اینکه به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی، حرکتی و حل مسأله خود را تقویت کنند، می‌توانند به آنها کمک کنند تا احساسات خود را بهبود بخشند و درک بهتری از خود و دیگران پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha