• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402102416910
  • خبرنگار : 50647

موزه‌ای با حال و هوای مدرسه در بافق یزد

موزه‌ای با حال و هوای مدرسه در بافق یزد

ایسنا/یزد موزه فرهنگ و هنر بافق که به همت یک شهروند بافقی ایجاد شده، یکی از سه موزه دیدنی در این شهرستان کهن و تاریخی و البته تنها موزه به ثبت ملی رسیده در این شهرستان است.

«سید جلال بهشتی زاده» کارمند آموزش و پرورش بافق که پس از سالها تلاش شبانه‌روزی این موزه را دایر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا می‌گوید: مدتی مسئول جمع‌آوری ضایعات در آموزش و پرورش شهرستان بودم ولی از آنجایی که به وسایل قدیمی علاقمند بودم، به جمع‌آوری وسائل قدیمی و فرسوده و بازسازی آنها کردم.

وی خاطرنشان می‌کند: این وسایل را به دلیل نداشتن مکان مناسبی طی دو سال در منزل خود نگهداری کردم ولی در نهایت در بهمن ماه ۱۳۹۵ موفق شدم آنها را در سالن دبیرستان نمونه اندیشه بافق و در فضایی به وسعت ۱۵۰ مترمربع در معرض دید عموم قرار دهم.

بهشتی زاده اضافه می‌کند: پنج سال بعد یعنی در سال ۱۴۰۰ و پس از پیگیری‌های فراوان با همکاری سنگ آهن مرکزی و شهرداری بافق مکانی دائمی برای نمایش این آثار مهیا شد به طوری که ۱۸۰۰ اثر گردآوری شده در زمینه‌های نوشت افزار، کتاب، موسیقی و گالری‌های قدیم از سالن مدرسه اندیشه به موزه فعلی که دو هزار مترمربع وسعت دارد، انتقال داده شد.

وی معتقد است؛ آثار قدیمی روایتگر عمر طولانی و حال و هوای گذشتگان برای هر بیننده‌ای است و می‌تواند ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ و هویت بخشی نسل جدید در جامعه باشد.

به گفته وی، اشیا موجود در این موزه مربوط به حوزه آموزش‌ و پرورش بافق از سال ۱۳۰۶ و بیانگر امکانات و وسایل آموزشی آن دوران برای قیاس آنها با وسایل مدرن امروزی آموزش ‌و پرورش است.

این شهروند بافقی علاقمند به حوزه حوزه فرهنگ، از جمله قدیمی‌ترین آثار موجود در این موزه را نامه شماره ۱ آموزش و پرورش که بیانگر شروع کار این اداره در زمان مدیریت آقای ادیب از اولین معلمان شهر است و همچنین قدیمی‌ترین مهر موجود در بافق که از طریق کاروان شتر به این شهر آورده شده و نامه‌های مرتبط با آن متعلق به سال ۱۳۰۷، را نام میبرد.

وی همینطور از نگهداری اولین تخته سیاه متعلق به سال ۱۳۳۸ که به صورت چهار تکه به هم وصل می‌شده در این موزه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تعدادی تابلو به  همراه چهار نیمکت و دو عدد کرسی مربوط به مناقصه‌ای در سال ۱۳۱۳، نسخه قدیمی کتاب گلستان مربوط به سال ۱۳۱۹، اولین شناسنامه‌های وزارت داخلی که مربوط به زمان پهلوی اول اهدایی «محمد علی طالعی» از دبیران آموزش و پرورش، دو جلد قرآن نفیس که طی سفر شاه پهلوی در سال ۱۳۴۰ به بافق برای حضور در مراسم افتتاح شرکت سنگ آهن به اداره آموزش و پرورش تقدیم شده و یک دستگاه پیانو که در زمان روس‌ها توسط مهندسان معدن به گروه پیش آهنگی بافق اهدا شده، از دیگر دیدنی‌های این موزه است.

بهشتی زاده دستگاه‌های قدیمی همچون تلویزیون، تلفن، اسلاید، دستگاه تایپ و تکثیر، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، انواع رادیو و ضبط ‌صوت، لوازم‌التحریر قدیمی، کتب درسی، مجلات و روزنامه‌ها، کتاب‌های درسی، دست‌نوشته‌ها، آثار نویسندگان معاصر، عکس‌های قدیمی دانش‌آموزان و معلمان و غیره را از دیگر وسایل این موزه برمی‌شمارد و یاداور می‌شود: پرونده کوچکترین شهید بافق یعنی شهید «سید سعید بهشتی زاده بافقی» که در سن ۱۳ سالگی به شهادت رسید نیز به این موزه ارجاع داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha