• یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402102417204
  • خبرنگار : 50455

اتاق وضعیت اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم رسما افتتاح شد

اتاق وضعیت اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم رسما افتتاح شد

ایسنا/قم معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش استان قم با اشاره به افتتاح رسمی اتاق وضعیت در این اداره کل گفت: اتاق وضعیت، به نوعی وضعیت‌شناسی آسیب‌های دانش‌آموزی است که متولی تسهیلگری و اجرای فرایندها توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمد امینیان در حاشیه افتتاحیه رصدخانه آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: اتاق وضعیت اداره‌کل آموزش و پرورش قم از یکم تیرماه سال جاری در حوزه پژوهش راه‌اندازی شد و در دی‌ماه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، معاونین و مدیران برخی از دستگاه‌های مرتبط به‌صورت رسمی افتتاح و آغاز به‌کار کرد.

معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش قم اظهار کرد: چنین اتاق وضعیتی در سطح کشور کم‌نظیر است و تمامی مدارس استان را نسبت به ۱۶ مقوله پرآسیب مورد رصد قرار داده است. بنابراین اتاق وضعیت، یک پژوهشکده و رصدخانه آسیب‌های مدرسه‌ای و دانش‌آموزی است.

وی درباره اهداف راه‌اندازی چنین اتاقی افزود: ضرورت پژوهش، هدفمندی سرمایه‌ها و نیروهای انسانی و کاهش هزینه‌های مالی که در بدنه تعلیم و تربیت کشور اتفاق افتاده است و مهمتر آن که اثر بخشی بیشتر فعالیت‌های پرورشی و نقطه زنی برنامه‌ها و کارگاه‌های دانش آموزی و خانواده‌ها، از جمله آرمان‌های چنین رویدادی است.

امینیان درباره فرآیند گردآوری اطلاعات افزود: إحصا و کشف آسیب‌های اجتماعی، از طریق شبکه‌سازی کارشناسان نواحی، برخی اساتید دانشگاه و برخی از اساتید حوزه انجام می‌شود و البته کادر مدارس نسبت به مقولات ۱۶ گانه، ثبت اثر کردند که آن آثار در اتاق وضعیت به نمایش درآمده است.

وی در رابطه با دستاورد ایجاد چنین فضایی گفت: در چنین پژوهشگاهی، میزان و سطح اثرپذیری مدارس بررسی می‌شود و به ۱۶ مقوله‌ای که دانش‌آموزان به آن دچار می‌شوند، پرداخته می‌شود.

امینیان ادامه داد: ۱۱۲۶ مدرسه از مدارس استان، وضعیت‌های خودشان را تعیین کردن که اطلاعات ارزشمندی است و نتایجی که برای ما مشخص کرده، در چند مسئله از جمله برنامه‌ریزی، راهبردها و سیاست‌گذاری‌های نقطه‌ای(کدام نواحی، کدام مدارس، کدام آسیب‌ها) کاربردی و تعیین‌کننده است.

وی درباره راهکارهای مرتفع‌کردن آسیب‌ها گفت: توزیع عادلانه براساس مدارس پرآسیب‌تر، می‌تواند اتفاق بیفتد؛ هم‌چنین ساماندهی نیروهای رسمی و غیررسمی که در آموزش و پرورش خدمت می‌کنند که می‌توان براساس تخصص‌شان به مدارس پرآسیب‌تر هدایت شوند.

امینیان با اشاره به اینکه شکوفایی استعدادها و جوشش‌های درونی دانش‌آموزان همواره مطلبی مهم است افزود: هسته‌سازی‌ها و جوشش‌های درونی، باید در بستر مدارس اتفاق بیفتد. بنابراین دانش‌آموزانی که در مدرسه دچار آسیب می‌شوند، باید به آنان توجه بیشتری شود.

معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش با تأکید بر رسالت اتاق وضعیت‌شناسی مدارس، اضافه کرد: اتاق وضعیت، به نوعی وضعیت‌شناسی آسیب‌های دانش‌آموزی است. که می‌توان نام آن را «پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی» معرفی کرد که به همت و دبیری حجت الاسلام سهیل توانایی راه اندازی و تسهیلگری و اجرای فرایندها توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha