• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402102517768
  • خبرنگار : 50046

تولید بیش‌از ۷ میلیون کیلووات برق در خراسان‌شمالی به برکت آفتاب

تولید بیش‌از ۷ میلیون کیلووات برق در خراسان‌شمالی به برکت آفتاب

ایسنا/خراسان شمالی مجری انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت برق خراسان شمالی از تولید بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کیلووات در سال برق توسط نیروگاه‌های خورشیدی در این استان خبر داد.

اسماعیل حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این میزان برق تولیدی اتصال به شبکه شده است، اظهار کرد: این میزان، برق ۳۲۰۰ خانواده را تامین می کند.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی ۲۸۴ نیروگاه خورشیدی ایجاد شده است، گفت: ظرفیت این نیروگاه ها ۳۴۰۰ کیلووات است.

حسین‌پور عدد خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی را ۳۰۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: به‌طور میانگین سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای هر پنج کیلووات برق خریداری می‌شود که مالک نیروگاه خورشیدی هم می‌تواند اقساط خود را برای تسهیلات گرفته‌شده برای ایجاد نیروگاه به بانک پرداخت کند و بقیه نیز متعلق به خود مالک است.

وی گفت: در هر دوره که دو ماهه است، بالغ بر دو میلیارد تومان به‌صورت خالص به حساب مالک نیروگاه واریز می‌شود.

مجری انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت برق خراسان شمالی از راه‌اندازی ۸۰۰ نیروگاه کوچک خورشیدی (پنج کیلوواتی) تا پایان امسال در استان خبر داد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه بسته‌شده پنج جانبه با دستگاه‌های کمیته امداد، بهزیستی، استانداری، بسیج و ... اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه تا پایان سال ۸۰۰ نیروگاه کوچک مقیاس حمایتی در استان راه‌اندازی می‌شود. اکنون پیمانکارها شناسایی و تایید صلاحیت شده‌اند و در مرحله تجهیز کارگاه هستند.

حسین‌پور توضیح داد: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای هر نیروگاه ۱۳۵ میلیون تومان است. در این راستا با بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات نشست برگزار شده و قرار بر این شده است تا خرید تضمینی ضمانت تسهیلات ارائه‌شده باشد. تسهیلات ارائه‌شده چهار درصد با شش ماه تنفس است که مدت زمان بازپرداخت آن هفت سال مشخص شده است.

وی ادامه داد: ۲۶۰۰ ساختگاه برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس معرفی شده بود که بعد از انجام کار، کارشناسی ۱۶۵۰ ساختگاه تایید شد و اکنون قرارداد خرید تضمینی برای ۱۲۰۰ نیروگاه بسته شده که تعدادی از پرونده‌ها به بانک فرستاده شده است.

حسین‌پور بیان کرد: قرارداد ۸۰۰ نیروگاه که از سوی کمیته امداد معرفی شده، با بانک عامل بسته شده و در مرحله تجهیز کارگاه است.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۱۰۲ نیروگاه کوچک مقیاس به شبکه متصل و راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha