• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402102518050
  • خبرنگار : 50300

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خبر داد

افزایش ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

افزایش ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

ایسنا/خوزستان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به ضرورت افزایش سهم دانشجویان مهارتی در کشور، از اشتغال ۷۲ درصدی دانش‌آموختگان این دانشگاه خبر داد.

دکتر کیانوش بهرهی در پنجمین نشست شورای فرهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان خوزستان که امروز (۲۵ دی‌ماه) در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، از سال ۷۵ با هدف تربیت نیروی ماهر و متخصص آغاز به کار کرد. این دانشگاه در ابتدا با جذب ۲۵ هزار دانشجو کار خود را آغاز کرد و اکنون به یکی از بزرگترین دانشگاه‌های مهارتی کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تربیت نیروی مهارتی مورد نیاز در دوره‌های کاردانی و کارشناسی رسالت این دانشگاه است و اکنون ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور در حال فعالیت هستند. البته این دانشگاه فراز و فرودهای مختلفی داشت و متاسفانه در سال ۹۶ بر اساس یک مصوبه ناعادلانه، ۳۰۸ مرکز دولتی این دانشگاه تعطیل و به این دلیل، مشکل جدی در نظام مهارتی ایجاد شد. بدین ترتیب حدود ۲۰۰ هزار نفر از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی کم شد و ۱۴۰ هزار نفر بیکار شدند و در نهایت سهم آموزش مهارتی در نطام آموزش عالی کشور به شدت کاهش یافت.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: در برنامه ششم و هفتم توسعه، رویکرد بر افزایش دانشجوی مهارتی است و سهم دانشجویان مهارتی در برنامه ششم ۳۰ درصد و در برنامه هفتم ۳۷ تا ۴۰ درصد است اما سهم آموزش عالی مهارتی در کشور با وجود دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، حدود ۱۶ درصد است. در استان خوزستان این عدد کمتر و مجموع دانشجویان ما و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۲ درصد است.

وی عنوان کرد: برای جبران این نقص و جبران کاهش سهم آموزش مهارتی در کشور، اقدامات موثری انجام شد؛ در این خصوص تلاش‌های جدی در افزایش رشته‌های مهارتی و کاهش رشته‌های بدون پذیرش و ایجاد مراکز جدید انجام شد، هر چند هنوز فاصله زیادی تا هدف وجود دارد.

بهرهی گفت: رویکرد دانشگاه جذب افرادی است که هم بتوانند خود شاغل شوند و هم کارآفرین باشند. در حوزه اشتغال، جزو دانشگاه‌هایی هستیم که از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن مجموع افرادی که جذب بازار کار شده‌اند به ۷۲ درصد رسیده است و یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در اشتغال فارغ‌التحصیلان هستیم در حالی که اخیرا نرم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار  به ۴۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برای اشتغال ۲۸ درصد باقی مانده نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و امیدواریم بتوانیم دانشجویی پرورش دهیم که مشکل اشتغال نداشته باشد.

وی با اشاره به استقبال از رشته‌های مهارتی دانشگاه‌ها بیان کرد: با توجه به رویکرد جامعه، هر سال نسبت به سال گذشته تعداد داوطلبان بیشتری داریم. در سال گذشته ۲۵ درصد  افزایش دانشجو داشتیم و از این نظر رتبه چهارم کشوری را داشتیم و با وجود حذف ۹۶ کدرشته و توقف کار پنج مرکز به دلیل مصوبه وزارت علوم، ۳ هزار و ۸۱ دانشجو جذب کردیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان یادآور شد: در دو سال اخیر، هر رشته جدید ایجادشده در این دانشگاه پیوست اشتغال داشته است. امسال مجوز ۱۲ مرکز در سطح کشور با پیوست اشتغال صادر شد که سهم خوزستان از این تعداد، دو مرکز است. این مراکز شامل مرکز ماهشهر در حوزه پتروشیمی است که می‌تواند یک برند قوی باشد و همچنین یک مرکز در بندر امام در حوزه بنادر و کشتیرانی راه‌اندازی شده است و در سال آینده جذب  دانشجو خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در خوزستان ۱۸ مرکز آموزش عالی علمی کاربردی در شش شهرستان فعال هستند و در مجموع ۱۰ هزار دانشجو داریم و از نظر تعداد و گستردگی این مراکز، پنجمین استان در سطح کشور هستیم.

بهرهی گفت: توجه ویژه به مهارت‌آموزی در حوزه آموزش عالی بسیار مهم است و بخش عمده مشکلات اشتغال را حل خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها نیز افزود: باید به اقدامات فرهنگی بیشتر  از گذشته باید توجه شود. نیاز جدی به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها و استان خوزستان وجود دارد. در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی مقداری کمرنگ است و اگر بتوانیم در حوزه فرهنگی فعالیت موثر داشته باشیم به یقین بر حوزه آموزشی و پژوهشی نیز اثر خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه گفت: همایش‌های متعدد جهاد تبیین برگزار شده و همچنین کرسی آزاداندیشی شروع به کار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha