• چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402102719580
  • خبرنگار : 50444

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

فعالیت‌های فضای مجازی در حوزه انتخابات پایش مداوم می‌شود

فعالیت‌های فضای مجازی در حوزه انتخابات پایش مداوم می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی رئیس کل دادگستری خراسان شمالی تاکید کرد: در حوزه انتخابات، فعالیت مدیران گروه‌ها و ادمین‌ها در فضای مجازی تحت رصد و پایش مداوم قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا براتی‌زاده امروز (۲۷ دی ماه) در هشتمین نشست شورای نظارت، پیگیری و مدیریت وقایع مهم استان، به بررسی مهمترین عناوین مجرمانه درباره جرائم و تخلف‌های انتخاباتی در فضای عینی و مجازی پرداخت.

وی با اشاره به مزایا و محاسن و همچنین تهدیدها و مخاطره‌های فضای مجازی، گفت: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، از طریق کمیته رصد و پایش که با هدف تقویت و تداوم سازوکارهای نظارتی ذیل ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است، فرآیندها و رفتارها را از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز تحت مدیریت، نظارت، مراقبت و پیگیری مستمر قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: باید ادمین‌ها و گروه‌هایی که در فضای مجازی فعالیت دارند در گام نخست دعوت به حضور شوند و سپس در قالب نشست‌های توجیهی پیش‌بینی‌شده در این‌باره با آنها گفت‌وگو شود و ضمن ارائه تذکرها، هشدارها و آموزش‌های لازم براساس مبانی قانونی، مصادیق و عناوین مجرمانه به‌ویژه در فضای مجازی به آنها ابلاغ  شود.

براتی‌زاده با اشاره به تعدد و تکثر مصادیق مجرمانه در حوزه انتخابات در بستر فضای مجازی، از مدعی‌العموم خواست دستور انسداد صفحاتی را که در این عرصه‌ها به‌طور غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت می‌کنند و به نحوی از انحاء مرتکب جرم می‌شوند، صادر و مراتب را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت منشور اخلاقی در حوزه رقابت‌های انتخاباتی، از تشکیل کارگروهی ویژه برای تسهیل، انسجام و انتظام بخشیدن به فعالیت‌های انتخاباتی و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نامزدهای نهایی انتخابات با هدف اتخاذ رویه و دستورالعمل واحد با محوریت تفکیک مصادیق مجرمانه از عناوین غیرمجرمانه در این حوزه خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به فراوانی برخی جرائم مبتلابه در فضای مجازی از جمله افترا و توهین و نشر اکاذیب، تخریب و تخدیش شخصیت دیگر رقبا و نامزدهای انتخاباتی و ... گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی، بیشتر جرائم و تخلفات به‌طور کلی از جمله درباره انتخابات با سهولت و سرعت بالا در چنین بستری انجام می‌شود. به همین دلیل، آثار مخرب آن نیز به مراتب تا مدت‌ها اثرگذارتر و ماندگارتر خواهد بود. بنابراین حساسیت‌های مترتب بر این حوزه، مراقبت‌ها و نظارت‌های بسیار جدی را می‌طلبد.

سیدجواد ایلالی بیان کرد: با وجود اینکه اولویت نخست دستگاه قضایی عمدتاً حول محور پیشگیری از وقوع جرم متمرکز شده، ولی رصد مداوم و مستمر فعالیت‌های این عرصه کماکان در دستور کار قرار دارد. بنابراین زمانی که هشدارها و تذکرها کارساز نباشد، اعلام جرم، تشکیل پرونده قضایی و رسیدگی به جرائم در شعب ویژه‌ای که به همین منظور پیش‌بینی شده است، از طریق اعمال قانون و برخورد با اشخاص حقیقی و حقوقی خاطی در اولویت اقدام و عمل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha