• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110100330
  • خبرنگار : 50123

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

شناسایی ۶۰ واحد آلاینده در چهارمحال و بختیاری/همه پاسگاه‌های محیط‌بانی استان پنل خورشیدی دارند

شناسایی ۶۰ واحد آلاینده در چهارمحال و بختیاری/همه پاسگاه‌های محیط‌بانی استان پنل خورشیدی دارند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هر سه ماه یکبار فهرست صنایع آلاینده به روز رسانی می‌شود، به طوری‌که پاییز امسال ۶۰ واحد در سطح استان شناسایی و به استناد ضوابط و آنالیزها به عنوان واحدهای آلاینده استان به سازمان اعلام شدند.

سعید یوسف‌پور اول بهمن‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به هفته هوای پاک، اظهار کرد: هوای پاک یک حق بدیهی و خدادادی است و جزو حقوق ناملموس به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بحث ناوگان حمل و نقل شهری مورد تاکید حفاظت محیط زیست قرار دارد، افزود: در شهرهای بزرگ استان بخشی از جابجایی با ناوگان حمل و نقل شهری انجام می‌شود که تردد افراد را با خودروهای شخصی کمتر می‌کند و آلودگی‌ها از این طریق به حداقل می‌رسد، گرچه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل موضوعی است که مورد توجه محیط زیست قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحث انرژی تجدید پذیر، تصریح کرد: اکنون عمده انرژی تولیدی بر مبنای سوخت‌های فسیلی است، در چهارمحال بختیاری چندین واحد نیروگاهی مستقر شده که حمایت‌ها از توسعه انرژی‌های تجدید پذیر انجام می‌شود، البته بخش عمده‌ای از اقدامات صورت گرفته با همراهی و مشارکت مردم است، یعنی اگر مشارکت مردم نباشد اهداف و برنامه‌های محیط زیست به سرانجام نخواهد رسید.
 
یوسف‌پور در ادامه به بحث خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: خودرویی که استانداردهای لازم را در خروجی اگزوز نداشته باشد جز خودروهای فرسوده به شمار می‌رود که خودروی دارای استاندارد لازم جایگزین خودروی فرسوده می‌شود.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون تنها ۴۷ روز هوای استان در وضعیت پاک، ۲۰۱ روز قابل قبول و هفت روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده که این زنگ خطری است که به صدا درآمده است، گرچه نگرانی عمده سازمان حفاظت محیط زیست بحث استقرار واحدهایی با پتانسیل و آلودگی شدید است اگر اکنون تمهیداتی اتخاذ نشود قطعاً طی پنج تا ۱۰ سال آینده چهارمحال و بختیاری از آلودگی هوا آسیب جدی می‌بیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در جلسات مختلف این زنگ خطر اعلام شده است، کما اینکه نباید به بهانه توسعه و فعالیت‌های اقتصادی سلامت مردم به خطر بیفتد، از طرفی بحث مرغزار دشت شهرکرد که در سالیان گذشته تحت توسعه قرار گرفته و این سال‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، از طرفی در سالیان دور تالابی در دشت خانمیرزا بوده که به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کرده اما با زهکشی تالاب کیفیت هوا نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

یوسف‌پور ادامه داد: باتوجه به این مباحث و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی بالاترین ضریب فرونشست زمین و ضریب شوری برخی نقاط مربوط به دشت خانمیرزا بوده که راهکاری جز احیای باقیمانده تالاب وجود ندارد.

وی بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه‌روزی از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی پایش را انجام می‌دهد، این پایش‌ شبانه از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می‌شود چرا که ممکن است تخلفاتی انجام شود.

یوسف‌پور در خصوص واحدهای صنایع آلاینده در استان بیان کرد: اگر واحدی از حدود قانونی خود عبور کند و استانداردهای لازم را نداشته باشد ضمن اخطار در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد، در صورتی‌که آلایندگی بهبود نیافت، به دلیل اینکه تهدید جدی علیه بهداشت عمومی بوده تعطیلی واحد توسط مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌شود، کما اینکه واحدهایی به دلیل مدیریت نکردن پساب صنعتی پلمب شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هر سه ماه یکبار فهرست صنایع آلاینده به روز رسانی می‌شود، به طوری‌که پاییز امسال ۶۰ واحد در سطح استان شناسایی و به استناد ضوابط و آنالیزها به عنوان واحدهای آلاینده استان به سازمان اعلام شدند، در حقیقت این واحدها باید یک درصد از فروش سالیانه خود را به عنوان عوارض سبز به حساب امور مالیاتی واریز کنند، گرچه آن عوارض در همان شهرستان هزینه خواهد شد.

به گفته وی، عمده واحدهایی که به عنوان صنایع آلاینده شناخته شدند در بحث پساب صنعتی و بهداشتی، آلایندگی هوا و بوی نامطبوع فرایند تولید مشکل داشتند.

وی به بحث تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: باتوجه به بارندگی‌های سال گذشته پیگیری‌ها برای احیای تالاب دهنو به صورت فصلی انجام شد به طوری که روان‌آب‌ها به سمت این تالاب هدایت شدند، در خصوص تالاب خانمیرزا مباحث بسیار پیچیده است، گرچه در کارگروه استانی تالاب‌ها موضوع مطرح شد و دشت خانمیرزا به عنوان یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های کشور معرفی شد، البته حساسیت موضوع به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی ارجاع شده است.

یوسف‌پور در ادامه یادآور شد: عمده چالش در استان موضوع گرد و غبار است، اگر کانون و منبع گرد و غبار خارج از استان باشد کل استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما به لحاظ کانون‌های مولد داخلی در استان سنجش تمرکز بر شهرکرد است و هفت روزی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بوده مربوط به این شهر ثبت شده است، گرچه ایستگاه سنجش کیفیت هوا در لردگان فردا به بهره‌برداری می‌رسد و تلاش می‌شود ایستگاه سنجش هوا در بروجن نیز مستقر شود.

وی در پاسخ به این سوال که نصب نیروگاه‌های خورشیدی در دشت‌های استان که منشا گرد و غبار هستند در برنامه اداره‌کل قرار دارد، بیان کرد: حمایت از متقاضیان از طریق صندوق ملی محیط زیست برای استقرار نیروگاه‌ها انجام می‌شود، کما اینکه متقاضی در این زمینه وجوددارد اما تمرکز عمدتاً بر شهرکرد است گرچه با توجه به ضریب تابش خورشید همه جای استان این ظرفیت وجود دارد.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: از ۳۰ سال گذشته و از اوایل دهه ۷۰ بحث انرژی خورشیدی در محیط زیست چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد که در این زمینه پیشگاه هستیم، به طوری که همه پاسگاه‌های محیط بانی دارای پنل خورشیدی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha