• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402110100609
  • خبرنگار : 50046

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد

رشد ۵ برابری اعتبار طرح‌های مدیریت منابع آب خراسان‌شمالی طی سه سال گذشته

رشد ۵ برابری اعتبار طرح‌های مدیریت منابع آب خراسان‌شمالی طی سه سال گذشته

ایسنا/خراسان شمالی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از رشد پنج برابری اعتبارات طرح‌های مدیریت منابع آب در این استان در سه سال گذشته خبر داد.

سیدعقیل مرتضوی در همایش «عملکرد امیدآفرین» با حضور مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی که امروز (اول بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه‌خشک واقع شده و میانگین میزان بارندگی استان حدود ۲۶۰ میلیمتر در سال است.

وی گفت: اکنون چهار سال خشکسالی را پشت سر می‌گذرانیم که این خشکسالی‌ها در حوزه مخازن منابع آب استان تاثیرگذار بوده است، اما با وجود کاهش شدید بارندگی‌ها، این سال‌ها را بدون قطع آب در حوزه شهری پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات در راستای مدیریت آب در استان، در حوزه گرفتن مجوز احداث سد جدید در شهرستان جاجرم بود که با وجود محدودیت‌ها در این زمینه، مجوز سد گرفته شد و شاهد شروع عملیات اجرایی آن هستیم.

مرتضوی بیان کرد: در سال‌های گذشته عملیات اجرایی سدهای استان کند شده بود که با سفر رئیس جمهوری، سرعت گرفت و با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان از این سفر به سد دربند مانه و سملقان، عملیات اجرایی این سد آغاز شد و تامین آبرسانی در پنج شهرستان میسر شد.

وی اظهار کرد: تخصیص آب در مناطق مرزی از سوی وزارت نیرو برای اولین‌بار بعد از سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و ۱۰ میلیون مترمکعب منابع آب‌های مرزی برای مرزنشینان استان اختصاص یافت.

وی گفت: سد بیش قارداش با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دولت سیزدهم دوباره تامین اعتبار شد و اکنون عملیات اجرایی آن آغاز شده است. همچنین صدور ۵۵ مجوز در سال ۱۴۰۲ در راستای رونق تولید و برای صنایع کم‌آب‌بر با حجم بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب محقق شد.

وی ادامه داد: سامانه هشدار سیلاب راه‌اندازی شد و برای سیلاب‌های یک سال گذشته و در بیش از ۴۰ حوزه، برای مدیران دستگاه‌های درگیر با مسائل بحرانی پیامک ارسال می‌شود تا آمادگی در مقابله با وقوع احتمالی سیلاب ایجاد شود.

وی تاکید کرد: تمام چاه‌های برقی کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است و قابلیت میزان برداشت آب به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: بیش از ۳۵ کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها در راستای کاهش آسیب‌ها با هدف کاهش وقوع سیلاب‌ها در استان انجام شده است.

 وی افزود: تخصیص آب زیرزمینی به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب یک اتفاق بی‌نظیر است و این پروژه به‌عنوان بزرگترین پروژه شرق کشور است که با پیگیری و تلاش مدیران و به‌ویژه  استاندار محقق شد و با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه، بزرگترین پروژه شرق کشور است که بیش ‌از ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مرتضوی بیان کرد: سد گلمندره یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان است که تاکنون ۶۷۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و ۵۰۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم محقق شده است.

وی افزود: پروژه انتقال پساب در راستای مدیریت مصرف منابع آب و جایگزینی پساب برای پتروشیمی اجرایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha