• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402110201503
  • خبرنگار : 71299

یک پیشنهاد برای باغ ایرانی فلاحتی در ایلام

یک پیشنهاد برای باغ ایرانی فلاحتی در ایلام

ایسنا/ایلام استاد باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام پیشنهاد کرد کاخ فلاحتی باید به محل جشنواره‌های استانی تبدیل و قنات‌ آن احیاء و باغ نیز به طور کامل از حوزه جهاد کشاورزی جدا شود.

موزه تاریخ کشاورزی (کاخ فلاحتی) که در مساحتی حدود ۴۰۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۰۵ مترمربع است.

 این کاخ ۷ اتاق و یک ایوان به شکل مستطیل دارد، بنای موزه به دلیل ویژگی‌های خاص معماری در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان موزه تاریخ کشاورزی گشایش یافت.

 موزه تاریخ کشاورزی شامل ۴ فضای نمایشی است. در فضای اول ابزارهای سنگی تپه علی کش که مربوط به ۸ هزار سال قبل از میلاد است، به نمایش گذاشته شده است، ابزارها شامل: تیغه، ریز تیغه، خراشنده از جنس چخماق، کوبه و سنگ معمولی است.

تپه علی‌کش یکی از محل‌های شاخص روستانشینی در دوره‌ی نوسنگی در دهلران است. به استناد آثار به‌دست‌آمده می‌توان گفت که این منطقه باقیمانده قدیمی‌ترین و شاید جزء اولین دهکده‌های دائمی و پرسابقه‌ترین مناطق روستایی در تاریخ بشر و قطعاً یکی از اولین روستاهای تشکیل شده در ایران در هزارهٔ هشتم ق. م است.

 در فضای دوم کشاورزی به شیوه سنتی و مراحل کاشت، داشت و برداشت به نمایش گذاشته شده است. این بخش شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت است، حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش در استان ایلام به روش سنتی کشاورزی انجام می‌گرفت.

 در فضای سوم گیاهان دارویی و آسیاب دستی و شیوه آسیاب نخود و غلات به نمایش گذاشته شده است. فضای چهارم شامل اسناد زمین‌های کشاورزی استان ایلام و نمایش خرمن و مهر خرمن است.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» باستان‌شناس ایلامی در خصوص این کاخ به ایسنا اظهار کرد: این مجموعه در خیابان آیت‌الله حیدری و در محله «شادآباد» شهر ایلام از دوره قاجاریه برجای‌مانده است.

 وی گفت: این کاخ در بخش مرکزی یک باغ منظم ایرانی ساخته شده و یک رشته قنات، آب موردنیاز این باغ را تأمین می‌کرد. در گذشته این مجموعه دارای راهروهای منظم بود و گونه‌های درختی که با اقلیم منطقه هم‌خوانی داشت در ردیف‌های منظم به چشم می‌خورد.

 این باستان‌شناس ایلامی عنوان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر با ساخت ساختمان اداری جدید جهاد کشاورزی و تأسیسات مربوطه به‌ویژه ساختمان جدید بخش شمالی، نمای عمارت از بین رفته است.

 محمودیان با بیان اینکه این باغ ارزشمند با این وضعیت موقعیت تاریخی خود را از داده است، پیشنهاد کرد عمارت باید به محل جشنواره‌های استانی تبدیل و قنات‌ آن احیاء و باغ نیز به طور کامل از حوزه جهاد کشاورزی جدا شود.

 وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ با محصور کردن عمارت مرکزی و تبدیل آن به موزه کشاورزی اقداماتی برای بازسازی و حفظ این میراث تاریخی صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha