• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402110301848
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات مطرح کرد

شور شدن آب چاه‌های کشاورزی تهدیدی بر زیست‌بوم

شور شدن آب چاه‌های کشاورزی تهدیدی بر زیست‌بوم

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: شور شدن آب برخی چاه‌های کشاورزی مه‌ولات می‌تواند حتی خاک زمین‌هایی که از این آب استفاده می‌کنند را هم شور کند؛ موضوعی که حیات و زیست‌بوم شهرستان را از اساس تهدید خواهد کرد.

هادی ساربان در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبیاری زیرسطحی شهرستان به ایسنا گفت: طرح‌های آبیاری قطره‌ای زیرسطحی به دو شیوه کلاسیک و سنتی اجرا می‌شود، در روش کلاسیک که مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی است آب از طریق لوله‌های قطره چکاندار به صورت تحت‌فشار و در زیر سطح زمین در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: دولت نیز به ازای هر هکتار اجرای طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی حدود ۶۰۰ میلیون ریال تأمین اعتبار می‌کند، ولی در روش سنتی که از لوله‌های پلیکا استفاده شده و آب با نیروی ثقل و بدون انرژی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد در حال حاضر حمایت‌های مالی دولت به آن تعلق نمی‌گیرد.

ساربان با بیان اینکه علیرغم پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده تاکنون سرفصل اعتباری برای این طرح مصوب نشده است، بیان کرد: طی بازدید به عمل آمده توسط کارشناسان استانی از پروژه‌های قطره‌ای زیرسطحی و بررسی و مقایسه این دو روش آبیاری و بحث و تبادل نظر با کارشناسان و کشاورزان مقرر شد این موضوع در جلسه‌ای که بهمن‌ماه در استان با حضور معاونت محترم وزیر برگزاری می‌شود ارائه شود تا سرفصل اعتباری برای این روش که غالباً کشاورزان خرده مالک آن را اجرا می‌کنند در نظر گرفته شود.

وی اجرای آسان و بدون نیاز به دستگاه و همچنین عدم نیاز به نیروی برق و تأسیسات پمپاژ و راندمان قابل قبول این روش (بالای ۹۰ درصد) را از مهمترین ویژگی‌های روش سنتی آبیاری زیرسطحی کم‌فشار دانست.

خشکسالی‌ و ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در ادامه با اشاره به اینکه مه‌ولات با اجرای حدود ۱۵۰۰ هکتار طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، در خراسان رضوی پیشرو است، گفت: کاهش نیروی انسانی، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش رشد علف‌های هرز و مدیریت مصرف مواد کودی از مهمترین دستاوردهای اجرای آبیاری زیرسطحی است.

وی با اعلام اینکه امسال طرح‌های آبیاری تحت‌فشار با جدیت بالایی در شهرستان مه‌ولات در حال انجام است، اظهار کرد: خشکسالی متوالی چند سال اخیر باعث شده منطقه باکم آبی مواجه و کشاورزان رو به آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار بیاورند.

ساربان با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری را به یک ضرورت تبدیل کرده و این تجهیزات بهره‌وری آب را تا ۹۰ درصد هم افزایش می‌دهند، عنوان کرد: خشکسالی‌های اخیر، افزایش دما و محدود شدن دسترسی به منابع آبی هم استفاده از سیستم‌های نوین را به یکی از نیازهای اصلی بخش کشاورزی مبدل کرده است تا با حداقل منابع اراضی آبیاری شود.

۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان ظرفیت تجهیز به سیستم نوین آبیاری

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان مه‌ولات ظرفیت تجهیز به سیستم نوین آبیاری را دارند که تاکنون ۶۵۰۰ هکتار به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند، گفت: اگر اعتبار تأمین شود می‌توانیم سالانه ۱۰۰۰ هکتار از اراضی شهرستان را به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز کنیم.

 مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات به اهمیت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در شرایط کنونی اشاره و بیان کرد: با توجه به خشکسالی، کمبود منابع آبی و بارندگی، کشاورزان زمین‌های خود را به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز کنند.

وی محور توسعه اقتصادی شهرستان مه‌ولات را بحث کشاورزی دانست و افزود: مه‌ولات در بخش کشاورزی تابع منابع آبی است که محصولات کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

خشکسالی‌ها ادامه دارد

ساربان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خشکسالی‌ها ادامه یابد، گفت: بهینه‌سازی مصرف آب با استفاده از اجرای روش‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای برون رفت از این بحران باشد.

وی در ادامه استقرار صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در شهرستان را یکی از روش‌های افزایش درآمد کشاورزان با توجه به شرایط موجود برشمرد و افزود: کشاورزان باید از کشت‌هایی که نیاز گیاهی آنها به آب زیاد است پرهیز کنند، توسعه کمی مزارع و باغات با شرایط موجود به زیان شهرستان خواهد بود.

شور شدن آب چاه های کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات خاطرنشان کرد: شور شدن آب برخی چاه‌های کشاورزی مه‌ولات حتی در حد کم، هشدار نسبت به صرفه‌جویی بیشتر و حفظ منابع برای نسل آینده است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. ادامه این روند می‌تواند حتی خاک زمین‌هایی که از این آب استفاده می‌کنند را هم شور کند؛ موضوعی که حیات و زیست‌بوم شهرستان را از اساس تهدید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگرچه طی سال‌های اخیر کشاورزان شهرستان مه‌ولات به کشت محصولات کم آب طلب و مکانیزه کردن توزیع منابع آبی روی آورده‌اند ولی با در نظر گرفتن تشدید خشکسالی، ضرورت دارد  صرفه‌جویی و مدیریت مصرف به‌طور مضاعف در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha