• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110402817
  • خبرنگار : 50640

مواد غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا

مواد غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیمارانی که مبتلا به فشار خون و دیابت هستند باید چند نکته را رعایت کنند و درمان آن نیز شامل تغییر در رژیم غذایی و به طور کلی سبک زندگی آنها است که می‌تواند علائم بیماری را بهبود ببخشد.

تینا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، اظهار کرد: افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت باید مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند که این کاهش مصرف بستگی به سن و میزان فعالیت بیمار دارد اما به طور کلی باید میزان مصرف گوشت قرمز آن‌ها کاهش پیدا کند و از گوشت‌های جانشین مانند گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، شترمرغ و تخم ماکیان استفاده کنند.  

وی در ادامه افزود: مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت مصرف گوشت چرخ شده چهارپایان را به دلیل داشتن چربی زیاد باید به حداقل برسانند.  

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف تخم‌مرغ برای افرادی که مبتلا به فشار خون و دیابت هستند مفید است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه  تخم‌مرغ دارای کلسترول مفید است از طرفی دیگر پروتئین و آنتی‌اکسیدان دارد می‌تواند برای قلب مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت مفید باشد و معلولا افراد دیابتی می‌توانند در هفته دو عدد تخم =‌مرغ مصرف کنند و از خاصیت آن بهره‌مند شوند اما تعداد سه یا بیشتر از پنج عدد تخم‌مرغ در هفته می‌تواند باعث افزایش قند خون این بیماران شود.

جعفری با اشاره به  اهمیت مصرف سبزیجات در افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت، عنوان کرد: مصرف سبزیجاتی که رنگ برگ آن‌ها سبز تیره یا بنفش  باشد برای افراد مبتلا به فشار خون و دیابت مفید است و مصرف میوه در آنها  باید متعادل باشد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که قند میوه طبیعی است و منعی برای مصرف ندارد اما قند میوه می‌تواند باعث افزایش قند خون آنها شود و بیشتر از سه یا چهار واحد میوه در طول روز نباید استفاده شود و در بیشتر مواقع خود میوه را استفاده کنند و مصرف آب میوه برای این دست بیماران مناسب نیست.   

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون و دیابت در مصرف غلات تصفیه شده مانند برنج باید احتیاط کنند، گفت: مصرف غلات تصفیه شده برای افراد دیابتی و فشارخون بالا گزینه مناسبی نیست اما امروزه قوت غالب غذاها غلات تصفیه شده است که باید بیماران میزان مصرف این مواد غذایی را با متخصص تغدیه خود بررسی کنند اما مصرف غلات سبوس دار مانند نان‌های سبوس دار بهترین گزینه  برای این بیماران است.

وی در ادامه تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت از چربی گیاهی مانند روغن زیتون، آووکادو و مغزیجات بیشتر استفاده کنید و مصرف روغن‌های سرخ کردنی و جامد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: در صورتی که افراد مبتلا به فشار خون و دیابت اضافه وزن ندارند با نظر پزشک متخصص تغذیه خودشان می‌توانند از دانه‌ها و مغزیجات استفاده کنند اما به صورت طبیعی نه بو داده و شور شده که باعث فشارخون و چاقی آن‌ها شود.   

جعفری خاطرنشان کرد: در کنار رعایت موارد گفته شده، این بیماران باید حداقل هفت الی هشت لیوان آب مصرف کنند و حتما یک ورزش متناسب با سن و بیماریشان داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha