• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402110403120
  • خبرنگار : 50035

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان:

عدم برخورد با مفاسد، انگیزه مبارزه با فساد را کم می‌کند

عدم برخورد با مفاسد، انگیزه مبارزه با فساد را کم می‌کند

ایسنا/همدان نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه هر آنچه خارج از مسیر عدالت و حق باشد، فساد است، اعلام کرد: مردم منتظر برخورد با مفاسد هستند، اگر برخوردی صورت نگیرد یا اعلام‌نشود جامعه دچار ناامیدی شده و انگیزه مبارزه با فساد کم می‌شود.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی چهارشنبه ۴ بهمن در آیین تجلیل از فعالان و کنشگران امر به معروف و نهی از منکر استان همدان، اظهار کرد: طی یکی، دو سال اخیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر رتبه بسیار خوبی در سطح کشور در عرصه‌های مختلف کسب کرده به طوری که صعود خوبی در عملکرد داشته و رتبه پنجم را کسب کرده است.

وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از لحاظ نیرو و زیرساخت با محدودیت‌های زیادی مواجه است به طوری که می‌طلبد مسئولان استانی به این مشکلات به ویژه نیرو و ساختمان ستادی توجه کنند؛ ستادی که با وجود همه کمبودها توانسته در عرصه‌هایی ظهور و بروز کند و ورودهای خوبی داشته باشد و مواردی را هم پیش برده است.

شعبانی‌موثقی ادامه داد: برای موفقیت در فریضه امر به معروف و نهی از منکر به چند مسأله نیاز داریم؛ جامعه‌ای که فساد در آن ریشه کرده، از بین خواهد رفت، اسلام هم مخالف ریشه‌دار شدن فساد در جامعه است بنابراین انبیاء برای از بین بردن فساد آمدند.

وی اظهار کرد: بستر جامعه باید فضای سالمی باشد تا بستر رشد را فراهم کند پس باید فساد را از بین برد و این مهم، نیازمند مردمی‌شدن مبارزه با فساد است.

امام جمعه همدان علت بروز فساد در جامعه را سه حالت دانست و تشریح کرد: در جامعه امروز برخی افراد برخی امور را اصلاً فساد نمی‌دانند، برخی دیگر مسائل را فساد می‌دانند اما معتقدند دیگر نمی‌شود کاری کرد به طوری که می‌توان گفت جای معروف با منکر عوض شده و مردم امری را فساد تلقی نمی‌کنند بنابراین طبیعی است وقتی مخاطب امری را فساد نمی‌بیند، امر به معروف اثر نخواهد کرد.

وی بیان کرد: باید ذهنیت جامعه را نسبت به فسادها حساس کرد به طوری که باید در جامعه منکر احساس شود تا نهی از منکر تأثیر بگذارد و قابل انجام باشد.

شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه اگر در دستگاه و اداره‌ای ترک فعل، فساد محسوب نشود، در مقابل معروف مقاومت خواهد شد، تصریح کرد: باید از ذهنیت جامعه در مقابل معروف‌ها و منکرات مراقبت کرد که جایشان عوض نشود.

وی اظهار کرد: گاهی از موارد، برخی مسائل را فساد می‌دانیم اما نسبت به آن بی‌توجه هستیم. از این موارد، بدتر وقتی است که فساد در جامعه وجود دارد اما ناامید از تذکر دادن و اصلاح هستیم بنابراین در این حالت چه باید کرد؟

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه دغدغه امر به معروف و نهی از منکر تنها منحصر به مسأله حجاب و عفاف نیست که البته این موارد هم برای جامعه بسیار مهم است، تصریح کرد: هر آنچه خارج از مسیر عدالت و حق باشد، فساد است؛ عدالت را باید فهمید، عدالت تنها به معنای تقسیم مساوی یارانه و حقوق نیست، در واقع تنها عدالت اقتصادی مدنظر نیست.

وی اذعان کرد: عدالت زیربنای تمام آموزه‌های دینی است به طوری که دال مرکزی آموزه‌های دینی و تمدن اسلامی به عدالت برمی‌گردد و هرچه از مسیر عدالت خارج شویم، فساد تحقق می‌یابد.

شعبانی‌موثقی با طرح این سوال که در بحث مبارزه با فساد نیروهای مردمی، مطالبه‌گران و تشکل‌های مختلف چه باید کنند؟ یادآور شد: امتی که در قرآن مطرح شده یعنی یک مجموعه منسجم و هم‌افزا که در کنار هم مقابل فساد می‌ایستند اما اگر گزارش فساد شده و پیگیری صورت نگرفته، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

وی با بیان اینکه باید گزارش مردمی باشد اما حاکمیت برای مبارزه با آن پاشنه کشیده عمل کند، مطرح کرد: اگر زنجیره منسجم مبارزه با فساد قطع شود، کاری پیش نخواهد رفت بنابراین در این مسیر باید متحد و منسجم بودن خود را حفظ کنیم.

شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم منکر و فساد از جامعه برود گزارشگران مردمی باید حضور داشته باشند بنابراین باید مجرا و سامانه‌ای پیدا کنیم و اجازه دهیم مردم با احساس امنیت فساد را گزارش دهند.

وی با بیان اینکه وقتی حرف از گشت ارشاد مسئولان می‌زنیم یعنی باید اجازه دهیم شهروندان به صورت آزادانه حرف بزنند و نقد کنند، تصریح کرد: سامانه‌ «سو» بستر مناسبی است تا هر کسی هر کجا احساس کرد مطالبه‌ای دارد از این طریق وارد شود.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان همدان افزود: علاوه بر بحث گزارش‌گیری مردمی که خیلی مهم است، جامعه ما نسبت به برخی منکرات ممکن است بی‌توجه شده باشند اما غالباً نسبت به آنچه منکر می‌دانیم باید اکثریت جامعه هم آن را منکر بدانند و نسبت به حساس باشند.

وی ادامه داد: هر چند جامعه نسبت به منکرات حساس است اما در برخی ارزش‌ها نظام ارزشی و هنجاری دچار آسیب شده است. البته دشمن در جنگ شناختی به دنبال برهم زدن نظام ارزشی و هنجاری ما در یک بخشی است.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه جامعه ما نسبت به فساد حساسیت دارد و منکر و فساد را نمی‌پذیرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر مهیا بودن بستر گزارش‌گیری مردمی، پیگیری مهم است به طوری که مردم باید نتیجه پیگیری‌ها را ببینند.

وی با بیان اینکه وقتی پیگیری و شفاف‌سازی شد و احساس نکردیم مردم غریبه هستند و نتایج را اعلام کردیم، اعتماد عمومی شکل می‌گیرد، افزود: مردم منتظر برخورد با مفاسد هستند، اگر برخوردی صورت نگیرد یا اعلام‌نشود جامعه دچار ناامیدی شده و انگیزه مبارزه با فساد کم می‌شود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه باید با مردم صادق بود، بیان کرد: مردم باید در گزارش‌دهی فساد حساس بوده و مسئولان و متولیان امر در پیگیری عزم راسخ داشته باشند و این حلقه باید بهم وصل باشد تا کار پیش رود.

وی در ادامه انتخابات را یکی از معروف‌ها دانست که در پیش داریم و عزم دشمن در عدم مشارکت مردم است، اظهار کرد: آیا به واقع تصور می‌کنید دشمن به دنبال تحقق یک‌معروف یا منکر در جامعه ما است؟ آیا اصلاً انتظار امر به معروف، کمک به ارتقاء فرهنگ یک کشور و اصلاح فرهنگ‌مصرف از سوی دشمن در جامعه می‌رود؟

شعبانی‌موثقی افزود: دشمنان نه تنها چنین کاری نمی‌کنند بلکه درصدد توسعه منکرات در جامعه نیز هستند هر چند ظاهر آن شاید مثبت و با موضوعات عدالت‌خواهی و حقوق مردم باشد اما باطنش توسعه منکرات در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه باید به مردم در انتخاب فرد اصلحی که شورای نگهبان او را تأیید کرده است، کمک کرد، یادآور شد: مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است بنابراین باید در تحقق این معروف کمک کنیم چرا که به توسعه سایر معروف‌ها منتج خواهد شد.

امام جمعه همدان از تمام کسانی‌ که نسبت به فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر حساسیت دارند، قدردانی کرد و گفت: باید شوراهای امر به معروف دستگاه‌ها جدی گرفته شود تا مشکلاتی که در این دستگاه‌ها برای مردم ایجا می‌شود را پیگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha