• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402110704384
  • خبرنگار : 50214

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست کشور:

خانه‌های فناور محیط زیست بستر مناسبی برای رفع چالش‌های این حوزه هستند

خانه‌های فناور محیط زیست بستر مناسبی برای رفع چالش‌های این حوزه هستند

ایسنا/یزد مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست کشور از خانه‎های فناور محیط زیست به عنوان بستری جهت هم افزایی تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهیان، نخبگان، مخترعین، فعالان حوزه صنعت و کارآفرینان به منظور رفع چالشهای زیست محیطی استانها یاد کرد.

«الناز کیوانی» به بهانه‌ی افتتاح و آغاز فعالیت نخستین خانه فناور محیط زیست در شهر تاریخی یزد که هفته گذشته به همت جهاددانشگاهی استان و با همکاری محیط زیست در حضور برخی از مسئولان نهادها و و ادارات تاسیس شد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فعالیت خانه فناور محیط زیست، در راستای حل چالش های محیط زیست استان برنامه ریزی شده است و این مهم از طریق ارتقای کیفی پژوهش‌های کاربردی، ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان محیط زیستی و هم‌سوسازی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهیان، نخبگان، مخترعین، فعالان حوزه صنعت و کارآفرینان محقق می‌شود.

وی با بیان این که ارتباط و تعامل موثر و همکاری متقابل میان دانشگاه و صنعت مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی است که منجر به پویایی و شکوفایی اقتصاد جامعه شوند، خاطرنشان کرد: طبق الگوی اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه کارآفرین، مفهومی است که وظیفه جدیدی را برای دانشگاه تعریف می‌کند و دانشجویان، نخبگان و اساتید خلاق از طریق آن، نوآوری را به صنعت تزریق می‌کنند و بدین نحو، با اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها و نفوذ فناوری و نوآوری در صنعت، نیازهای جامعه را برآورده می‌کند.

کیوانی اضافه کرد: افزایش چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان نیز نتیجه ارتباط دانشگاه با صنعت است و دولت در رابطه بین دانشگاه و صنعت، نقش تسهیلگر و حمایت کننده را ایفا می کند و به عنوان نمونه دولت میتواند نقش هر یک از بخشهای دانشگاه، صنعت و شرکت دانش بنیان در این زنجیره ارزش را تبیین کند.

وی در مورد خانه‌های فناور محیط زیست عنوان کرد: وظیفه خانه فناور محیط زیست این است که فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، ایده‌ها، فناوری‌ها و به عبارتی همه ظرفیت‌های علمی و فناوری استان را در مسیر کنترل، کاهش و یا حذف چالش محیط زیستی قرار دهد و تا حصول نتیجه، راهبری کند.

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست کشور با بیان این که یزد سابقه تاریخی درخشانی در خلق ایده‌های نو در مواردی همچون حفر چاه و ایجاد قنات‌هایی با طول چند صد متر برای انتقال آب از اعماق زمین و استفاده از آن به عنوان آب شرب دارد، گفت: این استان ضمن برخورداری از ظرفیت علمی و دانشگاهی قابل توجه، جز استان‌های توسعه یافته صنعتی کشور و با دارا بودن تنوع و ذخیره مواد معدنی بالا به عنوان دومین استان معدنی کشور است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های ارزشمند این استان، خانه فناور محیط زیست بستر مناسبی برای جهت دهی به فعالیت‌هایی است که معضل کم آبی و مشکلات محیط زیست استان مانند آلودگی آب‌های زیرزمینی و مواردی از این قبیل را با تشخیص و تعیین موضوعات اولویت‌دار، مرتفع می‌سازد.

کیوانی در پایان اعلام کرد: بنا بر تاکید معاون محترم آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اهمیت کیفی‌سازی و بهبود مستمر و ارتقای شاخص‌های عملکرد خانه‌های فناور محیط زیست، فعالیت‌های انجام گرفته، به صورت دوره‌ای و با هدف اشتراک‌گذاری دستاوردها و تجارب اثر بخش، مورد ارزیابی قرار می گیرند و از خانه‌های فناور محیط زیست برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha