• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110704539
  • خبرنگار : 50123

۵۷ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری سند دارد

۵۷ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری سند دارد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های استان در بحث صدور اسناد کشاورزی، گفت: در حال حاضر ۵۷ درصد از اراضی کشاورزی استان صاحب سند است.

رستم ولی‌پور هفتم بهمن‌ماه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: امور اراضی در چندین حوزه فعالیت دارد که یکی از آن‌ها حفظ کاربری اراضی کشاورزی است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: براساس نظریات و کارشناسی‌ها به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک  افزوده شود، بنابراین یکی از وظایف امور اراضی حفظ زمین و خاک برای تامین امنیت غذایی است، از طرفی درصد قابل توجهی از تولیدات کشاورزی و نیاز غذایی در کشور تولید می‌شود اما مستلزم حفظ زمین است.

ولی‌پور گفت: یکی از وظایف مهمی که به سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت امور اراضی واگذار شده بحث رفع تداخلات است که جزو اولویت کاری امور اراضی بوده و امید است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ بحث رفع تداخلات در استان خاتمه یابد.

وی ادامه داد: در بحث رفع تداخلات اراضی ۸۵۰ پلاک در استان مشمول رسیدگی بوده که تاکنون ۲۶۰ پلاک آن رسیدگی شده و از مجموع ۲۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی ۱۲۵ هزار هکتار آن رفع تداخل شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی مدیریت پنجره واحد زمین خبر داد و گفت: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری تنها در شهرستان بروجن این سامانه راه‌اندازی شده است، در حقیقت این سامانه اتفاقاتی که روی زمین می‌افتد را اعلام و سریعا نیروها در محل اعلام شده حضور پیدا می‌کنند و اقدامات لازم در خصوص تغییر کاربری غیر مجاز و ... صورت می‌گیرد.

ولی‌پور با اشاره به همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها در بحث صدور اسناد کشاورزی، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۷ درصد از اراضی کشاورزی استان صاحب سند هستند.

در ادامه سرهنگ یوسف باقری، فرمانده یگان حفاظت اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: یگان حفاظت امور اراضی در راستای صیانت و حفظ اراضی کشاورزی در سال ۹۸ در استان تشکیل شد که هدف اصلی آن صیانت و پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز در بحث ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و باغی است.

وی بیان کرد: در بحث ساخت و ساز غیرمجاز تقریبا ۸۰۰ فقره تغییر کاربری در استان شناسایی شده که ۳۱۸ فقره تبصره ۲ ماده ۱۰ و ۸۵ فقره حکم قطعی صادر شده صورت گرفته است.

در ادامه سعید مظفری، مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از ۸۵۰ پلاکی که در استان در بحث رفع تداخل وجود داشته ۳۵۶ پلاک آن در کمیسیون رفع تداخلات از سال ۹۷ تاکنون مصوب شده است، یعنی عمده کار مربوط به سال گذشته و سال جاری بوده است.

به گفته وی، از ۲۱۶ هزار هکتار اراضی غیر ملی در استان ۱۴۶ هزار هکتار تثبیت اراضی غیر ملی انجام شده که می‌توان گفت ۶۸ درصد از اراضی غیر ملی در استان تثبیت مالکیت شده است.

مظفری بیان کرد: تاکنون ۱۷ هزار و ۲۵۵ هکتار از اراضی ملی که منجر به اختلاف میان کشاورزان و منابع طبیعی بوده رفع مشکل شده و به اراضی غیر ملی برگشته است.

همچنین بهنام حیدری، رئیس اداره‌ واگذاری مدیریت امور اراضی چهارمحال و بختیاری از وجود ۴۰۰۰ پرونده واگذاری در سطح استان خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha