• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402110805819
  • خبرنگار : 71129

هند به دنبال بازارهای جدید برای تامین تسلیحات خود است

هند به دنبال بازارهای جدید برای تامین تسلیحات خود است

منابع دولت هند اعلام کردند، پس از اینکه توانایی روسیه برای صادرات مهمات و تجهیزات یدکی نظامی به دلیل جنگ در اوکراین مختل شده، دهلی‌نو به دنبال فاصله گرفتن از بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی خود است.

به گزارش ایسنا، بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان به آرامی در حال متمایل شدن به غرب است؛ چون ایالات متحده ضمن تقویت روابط در منطقه هند و اقیانوس آرام، امیدوار است با حذف وابستگی هند به روسیه، چین رو به رشد را مهار کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام موسسه تحقیقات بین‌الملل صلح استکهلم در دو دهه گذشته روسیه ۶۵ درصد از خریدهای تسلیحاتی هند را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار تامین کرده اما جنگ اوکراین انگیزه ایجاد تنوع در پایگاه تسلیحاتی این کشور را تسریع کرده است.

«ناندان اونیکریشنان»، کارشناس مسائل روسیه در اندیشکده بنیاد تحقیق ناظر در دهلی‌نو گفت: احتمالا دهلی دیگر معامله بزرگ نظامی با روسیه ندارد. این برای واشنگتن یک خطر قرمز است.

این دیدگاه با وجود پیشنهادات مسکو که توسط چهار منبع دولتی هند از جمله یک مقام ارشد امنیتی که اخیرا بازنشسته شده مطرح شده است، شامل تجهیزاتی مانند پیشرفته‌ترین هلیکوپترهای «کاموف» و جنگنده‌های سوخو و میگ، با تولید مشترک در هند می‌شود.

روسیه به صورت علنی به هند برای تشدید در روابط دفاعی تاکید کرده اما نارندرا مودی، نخست وزیر هند تمرکزش را بر تولید داخلی با تکنولوژی غربی معطوف کرده است.

وزیر دفاع هند گفته که دولت انتظار دارد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در سفارشات دفاعی در دهه آتی میلادی هزینه کند.

سال گذشته میلادی هند و آمریکا توافقی را برای کمپانی جنرال الکتریک منعقد کردند تا موتورهایی را در هند برای جنگنده‌ها بسازد.

تقویت بیشتر روابط هند با ایالات متحده بر سر چین نگران کننده است، چون نیروهای دو کشور درگیر مسائلی در منطقه مرزی لداخ در هیمالیا از سال ۲۰۲۰ هستند، زمانی که یکی از مرگبارترین درگیری‌های هند و چین در پنج دهه اخیر باعث کشته شدن ۲۴ سرباز شد.

دو کشور هند و چین در سال ۱۹۶۲ جنگی داشتند اما این مرز که بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر است همچنان محل مناقشه است.

از سوی دیگر دهلی‌نو باید در تعامل با روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح دوراندیشی پیشه کند. توقف چنین تجارتی مسکو را به پکن نزدیکتر می‌کند.

یکی از منابع دولتی هند گفت: خرید تسلیحات باعث خرید نفوذ شما می‌شود. با توقف آن، شما مطیع چین می‌شوید.

در همین حال منابع مطلع دولت هند می‌گویند این کشور به دنبال جنگنده‌های فرانسوی برای ناوگان جدید هوانوردی خود است و می‌خواهد با فناوری فرانسه، آلمان یا اسپانیا زیردریایی بسازد و با موتورهای فرانسوی و آمریکایی جنگنده.

مقام‌های مطلع همچنین می‌گویند، دهلی‌نو همچنان به قطعات روسیه برای حفظ و نگهداری و تعمیرات تجهیزات نظامی خود برای نزدیک به دو دهه نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha