• دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402110906137
  • خبرنگار : 50004

روایتی از یک روز بدون کیف در مدارس؛

حسرتی که به دل دانش‌آموزان دهه ۶۰ تا ۸۰ ماند

حسرتی که به دل دانش‌آموزان دهه ۶۰ تا ۸۰ ماند

ایسنا/آذربایجان شرقی سرهای تراشیده و لباس فرم‌های یکنواخت، کیف‌های رنگ و رو رفته و صف‌های منظم در مدارسی با ضوابطی مطلق و غیرقابل انعطاف، سبک آموزشی نه چندان خلاق، کلاس‌های بدون تعطیلی و دیوار یخی آب نشده بین معلم و دانش‌آموز، همه و همه تداعی‌کننده سیستم آموزشی چند دهه قبل است که داشتن روزی بدون کیف و کتاب در آن، غیرممکن به نظر می‌رسید.

اجرای برنامه روز بدون کیف و کتاب در مدارس مدت‌ها مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما فاصله زیادی از حرف تا عمل وجود داشت؛ اجرای این برنامه بعد از تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باعث شد تا دانش‌آموزان بتوانند ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت را لمس کرده و مدرسه را به معنای واقعی کلمه، خانه‌ی دوم خود بدانند.

با محوریت قرار گرفتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت و ساحت‌های شش گانه تربیتی ذیل سند، وزارت آموزش و پرورش اجرای یک روز بدون کیف و کتاب در مدارس ابتدایی در ماه‌هایی از سال را در دستور کارش قرار داده و برنامه مدارس شکلی پویا و متنوع به خود گرفته است.

بر این اساس؛ برنامه‌هایی هم راستا با ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت شامل ساحت تعلیم وتربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه­‌ای، تعلیم و تربیت علمی فناورانه، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی،تعلیم و تربیت زیستی و بدنی و زیبایی‌شناختی و هنری در تمامی پنج زنگ درسی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود تا دانش‌آموزان با مهارت‌های خاصی غیر از محتوای کتب درسی آشنا شوند.

به گفته مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، بسته به تصمیم مدیران و شورای مدرسه دانش‌آموزان حداکثر دو بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند و دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود و مدارس باید برای دقیقه به دقیقه این روز برنامه داشته باشند.

علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معتقد است که در این روز معلم‌ها تجربه‌ای نو را کسب می‌کنند که بدون وابستگی به کتاب، به دانش‌آموزان مهارت و درس جدید بیاموزند و تنها به کتاب های درسی بسنده نکنند.

به گفته او معلمان خلاق در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شش ساحت زیستی، تربیت بدنی، هنری، زیبایی شناسی، علمی و فناورانه و اجتماعی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

بر همین اساس، روز بدون کیف در بسیاری از مدارس ابتدایی آذربایجان شرقی در حال اجرا است و در ادامه به تشریح بخشی از فعالیت‌های خلاقانه در یکی از مدارس شهرستان جلفا می‌پردازیم:

دانش‌آموزان مدرسه ۲۲ بهمن جلفا در روز بدون کیف چه کردند؟

امروز خبری از کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های دانش‌آموزی نیست و دانش‌آموزان در تجربه‌ای جدید بدون کیف وارد مدرسه می‌شوند و همگی از اینکه قرار است با لوازم بازی مورد علاقه‌شان آموزش ببینند، ابراز رضایت می‌کنند؛ آن‌ها از اینکه معلمشان هم از پای تخته پایین آمده و کنار دست آن‌ها و بر روی نیمکت نشسته، خوشحال هستند.

زنگ اول:

در نمایشی که با ساده‌ترین امکانات و طراحی آماده شده است، بچه‌ها با دقت مشغول تماشای آن هستند، دانش‌آموزی برای خرید ترقه و مواد محترقه به مغازه می‌رود؛ اما فروشنده از فروش ترقه به او خودداری کرده و در مورد خطرات و آسیب‌های احتمالی مواد محترقه توضیحاتی به او می‌دهد. این نمایش در راستای ساحت تعلیم وتربیت اجتماعی سند تحول بنیادین اجرا می‌شود.

زنگ دوم:
دانش‌آموزان مشغول بازی شطرنج و دیگر بازی‌های فکری هستند و به نظر می‌رسد این فعالیت‌های فکری هم راستا با ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین چیزی بیشتر از یک فعالیت ساده بوده و حالت رقابتی برای دانش آموزان پیدا کرده است. در بخشی دیگر کلمه‌ای روی کارت نوشته شده و بالای سر دانش‌آموز قرار داده می‌شود و دانش‌آموز دیگر شروع به راهنمایی می‌کند تا دوستش کلمه روی کاغذ را حدس بزند و این بخش مفرح نیز جذابیت زیادی برای دانش‌آموزان دارد.

زنگ سوم:
بچه‌ها در حال بافت لیف، اتوی پارچه و درست کردن کاردستی‌های مورد علاقه‌شان هستند و تا روی نیمکت‌ و صندلی‌ها پر از اسباب بازی و لوازم هنری است و دانش آموزان ضمن پرداختن به کارهایی که دوست دارند، از تعلیم و تربیت زیبا شناختی وهنری نیز بهره‌مند می‌شوند.

زنگ چهارم:
در ساعتی درسی دیگر هم بچه‌ها با شغل‌های تولیدی و خدماتی آشنا شده و در مورد حرفه‌های مختلف به بحث و گفت‌گو با هم می‌پردازند؛ تعدادی در کارگاه خیاطی و بعضی هم در حال کشیدن کارت بانکی به دستگا ه پز به منظور آشنایی با نحوه کار با این دستگاه هستند.

زنگ پایانی:
زنگ پنجم هم فرصت خوبی برای ساحت علمی بوده و بچه‌ها در حال آموختن مطالبی درباره بدن و برخی بیماری‌ها هستند؛ بساط خوراکی نیز به پا بوده و دانش‌آموزان با آزادی عمل می‌توانند ضمن یادگیری و فعالیت، خوراکی هم بخورند.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل اموزش و پرورش آذربایجان شرقی، کارشناسان معتقدند طرح روز بدون کیف و کتاب در مدرسه ضمن اینکه می‌تواند زمینه‌ای برای بروز خلاقیت و استعدادهای دانش‌آموزان، تبدیل مدرسه به محیطی قابل انعطاف، رشد و تعالی جسمی و روحی و روانشناختی دانش‌آموزان، تقویت روحیه تیمی و سازگاری، ایجاد انگیزه بیشتر و نشاط‌افزایی باشد، ساحت‌های متعدد سند تحول بنیادین را نیز عملی می‌سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha