• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402111006965
  • خبرنگار : 50536

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد

آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در آذربایجان شرقی

آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور خبر داد.

دکتر حسین حقائی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اﺻﻼﺡ ﺷﯿﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ به‌وﯾﮋﻩ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﯾﮏ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭی‌های ﻏﯿﺮﻭﺍﮔﯿﺮ است، گفت: ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ زمینه ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﺪﻡ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭی‌ها ﺍﺳﺖ.

وی افزود: در همین راستا "پویش ﻣﻠﯽ ﺍطلاع ﺭﺳﺎنی ﺗﻐﺬیه سالم"، در ادامه پویش ملی سلامت دیابت و فشارخون و با هدف اطلاع رسانی در خصوص کاهش مصرف نمک و توصیه به مصرف مناسب نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف شیر و لبنیات از تاریخ یکم تا ۱۵ بهمن در سراسر استان و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نمک نقش زیادی در فشارخون و سایر بیماری‌های وابسته دارد و حتما باید میزان نمک مصرفی را کاهش دهیم و این امر لازم است از دوران کودکی و از زمان شکل گیری ذائقه کودکان مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: انواع مختلف نمک‌های موجود در بازار شامل؛ سنگ نمک، نمک آبی، نمک صورتی و... دارای ناخالصی بوده و بدون تایید مراجع بهداشتی بسته بندی و وارد بازار می‌شوند.

حقائی یادآور شد: این نوع نمک‌ها به‌علت وجود فلزات سنگین و یا سایر ناخالصی‌ها می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی افراد به‌وجود آورند و تاکید می‌شود که حتما نمک مصرفی از نوع تصفیه شده ید دار بوده و دارای مجوزهای بهداشتی باشد. 

وی به شعار هشتم تا ۱۵ بهمن ماه با عنوان «از کودکی تا پیری لبنیات، دوست سلامتی» اشاره کرد و گفت: در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی کاهش یافته و کمتر از استانداردهای جهانی است. این امر می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، سرطان، پوکی استخوان و شکستگی‌های متعدد استخوانی شود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: لازم است مصرف شیر و لبنیات را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهیم خوشبختانه در حال حاضر برنامه شیر مدارس به‌منظور تامین بخشی از نیازهای تغذیه‌ای دانش آموزان به لبنیات در حال اجرا می‌باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با اجرای شایسته پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی در استان و توجه و اهتمام همه ذی نفعان سلامت و تغذیه شاهد ارتقا سلامت مردم در سطح استان و کشور باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha