• سه‌شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402111007398
  • خبرنگار : 50034

معاون وزیر علوم:

سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور هفت درصد است

سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور هفت درصد است

ایسنا/همدان معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور هفت درصد است گفت: باید یک برنامه راهبردی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور دیده شود و سهم هر استان در تحقق سهم هفت درصدی اقتصاد دانش‌بنیان با توجه به اقتصاد استان تعیین تکلیف شود.

سجاد محمدعلی‌نژاد سه‌شنبه، ۱۰ بهمن در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان، اظهار کرد: به لحاظ تعداد واحدهای فناور وضعیت استان همدان متوسط به بالاست. البته قابل توسعه است.

وی با بیان اینکه نکاتی که می‌توان گردش اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش داد، به استان گفته شده است، تصریح کرد: امیدواریم ظرفیت‌ سرمایه انسانی و فارغ‌التحصیلان در حوزه دانش‌بنیان را بیش از پیش در استان ببینیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور هفت درصد است که عدد فعلی با هدف فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها این است که سهم هر استان در تحقق هفت درصدی با توجه به اقتصاد استان باید تعیین تکلیف شود.

محمدعلی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید یک برنامه راهبردی نسبت به این موضوع دیده شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد، مشخص شود در پنج ساله چطور می‌توان این سهم را محقق کرد.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدف سهم هفت درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور هم زیرساخت‌های مختلف نیاز دارد و هم فعال کردن بخش خصوصی و صنعتی استان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات جدی در چند ماه اخیر مأموریت‌محوری و رفتن به سمت حل مسائل جامعه با استفاده از فناوری و نوآوری در کشور است، اظهار کرد: در سطح برنامه‌های ملی، نوآوری را در حوزه‌های اولویت‌دار کشور تدوین کردیم و امروز وظیفه کلان خود می‌دانیم که این برنامه‌ها را تدوین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه پارک علم و فناوری توسعه ظرفیت‌ها و فرصت‌های استانی در اقتصاد استان است، خاطرنشان کرد: به هر کدام از پارک‌های استانی مأموریت داده شده، در واقع نگاهمان بر این اساس است که با توجه به آمایش صنعتی، درصد قابل‌توجهی از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری برای تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش است.

معاون وزیر علوم با اشاره به راه‌اندازی سامانه «جان»(سامانه جریان اقتصاد نوین)، افزود: ۲۰۰۰ شرکت و ۵۰۰۲ محصول در این سامانه بارگذاری شده که دو ماه آینده تکمیل می‌شود و بعد از رونمایی توسعه می‌یابد؛ در این سامانه شرکت‌ها و واحدهای فناور محصولات و خدمات خود را بارگذاری کرده‌اند و با این درگاهی که ایجاد شده، امکان خرید و فروش محصولات فناور ایجاد شده است. 

محمدعلی‌نژاد با اشاره به طراحی زنجیره ارزش، اظهار کرد: در هر استان یک مأموریت در حوزه فناوری استان داده شده است به‌طوریکه تکمیل زنجیره ارزش، افزایش فناوری زنجیره و افزایش اشتغال در یک صنعت خاص، به عنوان مأموریت منطقه‌ای به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه شرایطی فراهم شده که طراحی زنجیره ارزش در این سامانه انجام شود، ادامه داد: آمادگی داریم موضوعاتی که استان براساس آمایش سرزمینی تشخیص می‌دهد، در اولویت قرار گیرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha