• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402111108196
  • خبرنگار : 50123

روایت صحیح و جامع در انعکاس خبر موجب جلوگیری از رواج شایعات می‌شود

روایت صحیح و جامع در انعکاس خبر موجب جلوگیری از رواج شایعات می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: برای اینکه بخواهیم اخبار خوب و بد را به مردم منتقل و امنیت روانی آن‌ها را حفظ کنیم باید از روایت صحیح، جامع و به هنگام استفاده شود، در حقیقت روایت صحیح از شایعات و روایات نادرستی که دشمن از کوچکترین آن بیشترین استفاده را دارد جلوگیری می‌کند.

سید نصرالدین صالحی ۱۱ بهمن‌ماه در همایش فعالان رسانه‌ای، مطبوعاتی و فضای مجازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع جهاد تبیین، اظهار کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین و امیدآفرینی را بخشی از محورهای راهبردی بیانات خود قرار داده و مکرر بر آن تاکید می‌کنند، از طرفی از متن بیانیه استراتژیک رهبری که بیانیه گام دوم انقلاب بوده مهم‌ترین موضوع در آن بیانیه را جهاد امیدآفرینی معرفی کردند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: هدف دشمن ناامید کردن مردم و یاس پراکنی در جنگ روایت‌ها و جنگ اقتصادی است که باید امید و امیدآفرینی از سوی مسئولان نقطه مقابل این هدف دشمن باشد، کما اینکه تاکیدات ایشان چند سالی است که بر این موضوع بوده و به گوش همگان می‌رسد.

وی تاکید کرد: نا امید کردن مردم از نظام اسلامی کلان راهبرد غرب در مواجهه خصمانه با ملت و مردم ایران است، انبوه خرده روایت‌ها و هزاران تک خبر سیاه دروغ و تحریک شده روزانه در صدها کانال، شبکه، فضای مجازی، صفحات مجازی، رسانه‌های غربی و حتی برخی رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود تا یک روایت ناامیدکننده و یأس آمیز از زندگی مردم ایران را به ذهن و باور جهانیان القا کنند.

صالحی بیان کرد: متاسفانه در کنار جنگ روایت‌ها جنگ اقتصادی گسترده‌ای که دنیای غرب به سردمداری آمریکا علیه ملت و مردم ایران شروع کرده و در این جنگ تنگناهای معیشتی و شغلی و برخی ناکارآمدی‌های داخلی که وجود دارد و مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند بیان می‌شود که این مساله به نوعی باورپذیری تبدیل شده که شرایط بسیار با وجود بی‌تدبیری‌ها سخت است که همه این مسائل منجر به ایجاد موجی برای ناامیدسازی مردم و یاس پراکنی شده است.

وی گفت: مفهوم جهاد تبیین در مقابل یاس پراکنی دشمن برای بیان موفقیت‌ها، یادآوری داشته‌ها، ظرفیت‌ها و برای امیدآفرینی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، البته درخواست ایشان از اهل فکر، بیان، فرهیختگان، صاحبان رسانه و تریبون و فضای مجازی و اهالی منبر این بوده که وارد عرصه تبیین شوند و نقش آفرینی خود را در این زمینه ایفا کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انعکاس اخبار خوب و بد باید به گونه‌ای باشد که امنیت روانی مردم حفظ شود، تصریح کرد: مردم حق اطلاع از اخبار خوب و بد را دارند البته نباید از امنیت روحی و روانی مردم گذشت، گرچه رسانه‌های مختلف حق ندارند روح و روان مردم را با انعکاس اخبار مثبت و منفی در معرض خطر قرار دهند، در حقیقت باید این مسائل مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها بسیار دقیق، ریزبین و نکته‌سنج هستند، افزود: برای اینکه بخواهیم اخبار خوب و بد را به مردم برسانیم و امنیت روانی آن‌ها حفظ شود باید از روایت صحیح، جامع و به هنگام استفاده شود، در حقیقت روایت صحیح از شایعات و روایات نادرستی که دشمن از کوچکترین آن بیشترین استفاده را دارد جلوگیری می‌کند.

صالحی در خصوص برجسته نکردن بعد منفی خبر، گفت: گرچه مخاطب به دنبال اخبار منفی است و برخی از فعالان مجازی به دلیل اینکه مخاطبان را افزایش دهند بر این تمرکز می‌کنند که این نادرست است، به گونه‌ای باید سلیقه و ذائقه مخاطب از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی تغییر کند.

وی ادامه داد: تنها نباید بعد منفی خبر بیان شود بلکه رویکرد تحلیلی برای حفظ امنیت روانی مردم ضروری است و باید نگاه موضوع، راه حل محور هم باشد، البته نباید این حس ایجاد شود که این رسانه تنها به دنبال اخبار منفی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: باتوجه به جذابیت رسانه‌های غربی برخی از مردم به سمت آن رسانه‌ها کشیده شده‌اند، به گونه‌ای که شاهد حاکم شدن یاس و ناامیدی در متن جامعه هستیم، درست است که ما به لحاظ شرع و قانون نمی‌توانیم جذابیت آن‌ها را داشته باشیم اما باید با راهکار صحیح به سمت جذاب کردن رسانه مجاز و حتی غیرمجاز گام برداریم.

صالحی با تاکید بر اینکه افزایش مشاکت مردم در انتخابات بسیار نقش‌آفرین است، تصریح کرد: راهبردهای انتخابات امسال سلامت، امنیت، رقابت و مهم‌ترین موضوع مشارکت است، کما اینکه تلاش شبانه‌روزی مدبرانه، علمی، صادقانه و خدمت مسئولان نوعی امیدآفرینی است که رسانه‌ها باید اخبار آن را منعکس کنند.

صالحی تاکید کرد: امیدآفرینی، تبلیغات به هنگام و حضور در انتخابات باتوجه به شرایط حساس منطقه و تاکیدات و بیانات مقام معظم رهبری از ماه‌های گذشته نشان از حساسیت موضوع است، باتوجه به اینکه رسانه‌ها همواره همراه، همگام و حتی پیشگام از مسئولان بوده‌اند لازم است برای گذر از این ایام نیز تلاش کنند.

وی در پایان گفت: در ایام باقی مانده تا انتخابات باید رسانه‌ها و فضای مجازی امیدآفرینی را در مردم ایجاد کنند، به گونه‌ای که مردم احساس کنند در مدیریت کشور نقش‌آفرین هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha