• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111108396
  • خبرنگار : 50664

حسن رسولی:

هر چه قدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، نهاد انتخابی مورد نظر پشتوانه بیشتری دارد

هر چه قدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، نهاد انتخابی مورد نظر پشتوانه بیشتری دارد

ایسنا/خراسان رضوی عضو جبهه اصلاحات گفت: هر چه قدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، نهاد انتخابی مورد نظر با پشتوانه بیشتر روی کار می‌آید.

سید حسن رسولی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت مشارکت بالا در انتخابات، اظهار کرد: هر چه قدر میزان مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، نهاد انتخابی مورد نظر با پشتوانه بیشتر روی کار می‌آید و در نتیجه نظام حکمرانی کشور با برخورداری از حمایت مردمی بیشتر از قدرت بالاتری برای اداره امور و تأمین منافع ملی برخوردار خواهد بود.

وی افزود: در همه ادوار گذشته انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تشویق آحاد مردم به مشارکت مؤثر در هر کدام از صحنه‌های انتخابات یکی از اساسی‌ترین راهبردهای مسئولان ارشد کشور بوده و در حوزه اجرا و نظارت نیز اهتمام ویژه‌ای برای زمینه‌سازی مشارکت حداکثری از سمت متولیان برگزاری انتخابات وجود داشته است.

عضو جبهه اصلاحات با اشاره به تاکیدات همیشگی امام(ره) و رهبر انقلاب بر لزوم مداخله مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق شرکت در انتخابات، عنوان کرد: در اصول متعددی از قانون اساسی از جمله اصول ۶ و ۵۶ نیز تعیین نحوه اداره کشور به آراء عموم مردم محول شده و به طور مشخص در مورد مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی خانه ملت را تنها نهاد مردمی اعلام کرده که از سوی هیچ کدام از ارکان دیگر کشور قابل انحلال و تعطیلی نیست.

رسولی ادامه داد: حسب این الزام قانونی و با توجه به تاریخ ۴۵ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگر گفته شود که مفهوم انتخابات با مفهوم مشارکت دو کلید واژه مترادف هستند، حرف ناصحیحی گفته نشده است.

وی اضافه کرد: عینیت پیدا کردن این قوانین بالادستی و برگزاری انتخابات پرشور به عنوان تکلیفی که بخشی از ارزش‌های سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است، منوط به نحوه ورود دو دستگاه اجرایی و نظارتی یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان و زیرمجموعه‌هایشان به مقوله انتخابات است، نحوه عملکرد این دو نهاد تا حد زیادی می‌تواند میزان مشارکت و رقابت در انتخابات را تعیین کند. 

عضو بنیاد امید ایرانیان افزود: البته افزایش یا کاهش نرخ مشارکت، فقط به عملکرد این دو بخش خلاصه نمی‌شود، اما این دو بخش در پروژه‌های انتخاباتی مسئول فراهم کردن شرایطی هستند که مشارکت حداکثری محقق شود، در خارج از این دو نهاد، میزان رضایت مردم از نظام حکمرانی، قوای سه‌گانه و نحوه اداره امور کشور در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز به عنوان مؤلفه مؤثر در استقبال یا عدم استقبال از صندوق رأی و انتخابات دخیل است.

رسولی تاکید کرد: در وهله اول به هر میزانی که اکثریت مردم از نحوه اداره امور کشور و حل مشکلاتشان رضایت بیشتری داشته باشند، اهتمام و اشتیاق بیشتری برای پرداختن به امر سیاست و انتخابات در قالب رفتارهای انتخاباتی بروز خواهند داد و بر عکس اگر این رضایت پائین باشد، رغبتی برای مشارکت در انتخابات نخواهند داشت. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری دلسوزانه و واقع‌بینانه بحث تکلیف بودن انتخابات و حق دانستن مداخله آحاد ملت در تعیین سرنوشت خود را مطرح کردند، افزود: در این چند روز باقی‌مانده تا نهایی شدن تاییدصلاحیت‌شدگان، شورای نگهبان باید با نصب‌العین قرار دادن تاکیدات مکرر رهبری انتخابات را رقابتی کند.

رسولی با بیان اینکه در  انتخابات اسفندماه صرف نظر از اینکه کدام جناح برنده می‌شود و کدام نامزد به مجلس راه پیدا می‌کند، ضریب مشارکت تعیین‌کننده قدرت ملی است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع انتخابات و ضریب مشارکت مردم، مجریان و ناظرین امر انتخابات باید با نگاهی وسیع و راهبردی متناسب با تهدیدهایی که علیه کشور وجود دارد شرایطی را فراهم کنند تا در انتخابات که منظم‌ترین و دقیق‌ترین صحنه همراهی مردم با حاکمیت است، شاهد قدرت‌نمایی ملی خیره‌کننده‌ای مانند سال‌های ۷۶ و ۷۸ و ادواری که نزدیک به ۸۰ درصد مردم شرکت کردند، باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha