• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402111108651
  • خبرنگار : 50416

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان:

مطالعه محل تأمین حق‌آبه «آقگل» تابستان سال آینده پایان می‌یابد

مطالعه محل تأمین حق‌آبه «آقگل» تابستان سال آینده پایان می‌یابد

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان به دو میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب آق گل اشاره و بر تأمین این حق‌آبه تأکید کرد و گفت: اینکه این حق‌آبه از کدام محل و استان تامین شود، سازمان محیط زیست در قالب «حوزه آبریز دریاچه نمک» مطالعه می‌کند و تا پایان فصل تابستان سال آینده مطالعه به اتمام می‌رسد.

سیده‌مریم محمدی عصر چهارشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه در نشست بررسی برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب آقگل که به مناسبت روز جهانی تالاب ها با حضور مسئولان ارشد محیط زیست دو استان همدان و مرکزی و با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در فرمانداری ملایر برگزار شد، به تالاب های آقگل، پیرسلمان و چم‌شور به عنوان سه تالاب طبیعی استان همدان اشاره و بیان کرد: بقیه تالاب های استان دست ساز و بتی هستند و آنچه برای ما اهمیت دارد حفظ تالاب‌های طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه تالاب آقگل یک تالاب فصلی و سیلابی است و ما انتظار پر آب بودن این تالاب را در تمام فصول سال نداریم، بیان کرد: اگر حق آبه این تالاب اختصاص پیدا کند می‌توانیم برای چندین ماه از سال، حیات این تالاب را زنده نگه داریم چرا که آبگیری تالاب ثمرات زیادی برای منطقه دارد.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه دو سال از خشکی تالاب آقگل می گذرد، تصریح کرد: آخرین آبی که در تالاب تجمع کرده بود، ماحصل سیلاب سال ۹۸ و ۹۹ بود و امیدواریم بارش ماه های آینده تا حدودی تالاب را احیاء کند.

وی با بیان اینکه تالاب ها تأثیرات با ارزش و بی بدیلی در بین اکوسیستم ها در حیات بشر و کره زمین دارند، افزود: تالاب ها اگر چه بی بدیل ترین، مهمترین و حساس ترین اکوسیستم های طبیعی هستند اما با این وجود جزو شکننده‌ترین اکوسیستم ها بوده و با کوچک ترین بی برنامه گی و بی مدیریتی نابود شده و به مرداب تبدیل می شوند.

محمدی به شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها با عنوان «حیات تالاب‌ها و مردم به هم پیوسته است» اشاره و مطرح کرد: مردم و جوامع محلی باید تلاش کنند تا حیات و بقا تالاب ها حفظ شود و این بقا باعث حفظ کشاورزی و پیشرفت زندگی خود مردم این جوامع خواهد شد.

وی مشارکت و همکاری جوامع محلی و مردم برای حفظ تالاب ها را تقاضا و اولویت اصلی سازمان محیط زیست خواند و افزود: هر چه محیط زیست و دولت تلاش کند تا زمانی که جوامع محلی همراهی و مشارکت نداشته باشند،  راه به جایی  نخواهیم برد.

وی با بیان اینکه مردم باید نسبت به حفظ این زیستگاه های طبیعی احساس مسئولیت کنند، تصریح کرد: مردم ما را در رسیدن به راهکارهایی خوب و موفق همراهی کنند و دستگاه ها نیز با هم افزایی نسبت به اجرای برنامه های مدیریت زیست بومی همکاری لازم را داشته باشند.

محمدی مدیریت زیست بومی را فرآیندی فرابخشی دانست و گفت: این فرآیند با درگیر کردن همه ذی نفعان و در نظر گرفتن اولویت بخش های مختلف، برنامه های جامع فرا بخشی را تدوین می کند تا مشارکت ذی نفعان را جلب کرده و سبب درگیر کردن دانش و مشارکت افراد ذی نفع برای مدیریت و حفظ تالاب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نبود کشاورزی بر پایه الگوی مصرف، عدم همکاری جوامع محلی و تغییرات اقلیمی و حفر چاه های غیر مجاز را از جمله دلایل خشکی و حتی مرگ تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه‌های کشور برشمرد.

وی ادامه داد: زمانی که تالابی دچار مرگ شود به طور قطع زنده و احیاء کردن آن کار سختی است و باید مسیر پیشگیری را طی کنیم تا تالابی به سمت مرگ و مرداب شدن نرود.

محمدی تدوین برنامه مدیریتی را از جمله عوامل مهم در مدیریت زیست بومی تالاب آقگل دانست و گفت: در این راستا طرح توسط همکاران ما تدوین شده و مورد تأیید سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است.

وی از تدوین کتابچه و سند زیست بومی تالاب آقگل توسط یکی از اساتید دانشگاه ملایر خبر داد و افزود: این کتابچه شهریور ماه ۱۴۰۰ در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است که براساس آن کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل مرتبط با دستگاه خود هستند و باید اقدامات را در برنامه و بودجه دستگاه خود لحاظ کنند و پیشرفت کار را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گزارش دهند که در این زمینه اقدامات راضی کننده بوده و امیدواریم که مستمر باشد.

محمدی با بیان اینکه اگر بخواهیم این تالاب را سر پا نگه داریم نیازمند همکاری مردم جوامع محلی و سمن ها هستیم، خاطرنشان کرد: اگر تالاب ها به سمت مرگ پیش بروند علاوه بر اینکه عوارض آن دامن گیر ما خواهد شد این عوارض دامن گیر استان های همجوار منطقه نیز می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: این تالاب ها می تواند محل گرد و غبار منطقه باشد و اقلیم منطقه را تحت تأثیر قرار دهد و امیدواریم بر پایه مدیریت برنامه را پیش ببریم .

محمدی با اشاره به اینکه طرح مطالبه حق آبه زیست محیطی سازمان محیط زیست در دستور کار دارد، افزود: حوزه آبخیز دریاچه نمک در حال انجام این طرح است که اگر انجام شود کار ما راحت تر خواهد شد.

وی به دو میلیون مترمکعب حق آبه تالاب آق گل اشاره و بر تأمین این حق آبه تأکید کرد و گفت: اینکه این حق آبه از کدام محل و استان تأمین شود، سازمان محیط زیست در قالب «حوزه آبریز دریاچه نمک» مطالعه می‌کند و تا پایان فصل تابستان سال آینده مطالعه این حق آبه در سازمان محیط زیست تمام می شود و به دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم که هر دو استان همدان و مرکزی مکلف به رعایت آن هستند.

تالاب آقگل ثروتی ملی و منطقه ای و مشترک بین دو استان است

در ادامه فرماندار ویژه ملایر اظهار کرد: با وجود همه این صحبت ها در زمینه حق‌آبه تالاب هنوز اتفاق نظر و سند محکم بالادستی که نشان دهد مورد وفاق همه در کشور و منطقه باشد در دسترس نیست.

سلمان اسماعیلی با بیان اینکه سندی توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در حال پیگیری است که اگر تصویب شود فصل الخطاب برای همه ما است، گفت: اگر آبی در تالاب وجود دارد فرقی بین دو استان نیست و همه ما برای منافع مردم و کشور تلاش می‌کنیم.

اسماعیلی تالاب آقگل را ثروتی ملی و منطقه ای و مشترک بین دو استان خواند و مطرح کرد: نباید اجازه دهیم این تالاب به محلی برای ایجاد گرد و غبار تبدیل شود.   

وی به هشدارهای خشکسالی اشاره و بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای تالاب تأکید کرد و گفت: حتما راهکارهای مؤثر و قابل اجرا و بومی وجود دارد که باید بررسی و اقدامات اجرایی انجام شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مقدمات حاصل شده نیاز به اقدامات اجرایی دارد و ما باید خود را متعهد به اجرای این سند بدانیم، تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط باید پای کار باشند و تجمیعی بین همه مسائل داشته باشیم.

وی اقداماتی که در اداره امور آب برای برخورد با برداشت های غیر مجاز و چاه‌های بدون مجوز انجام شده است را اقدامتی مثبت در این راستا دانست و افزود: در محدوده تالاب نیز اگر برداشت غیرمجاز چه در شهرستان ملایر و چه خنداب وجود داشته باشد، حتما برخورد می‌شود.

اسماعیلی از انجام بررسی‌های لازم در مورد خاکریز تالاب نیز خبر داد و گفت: در این محدوده نیز اگر اشکالاتی وجود دارد که مانع ورود آب به تالاب می‌شود، باید رفع شود.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه سال گذشته سند اصلاح الگوی کشت در استان همدان به عنوان نخستین استان در کشور رونمایی شد، ابرازامیدواری کرد در مورد تالاب نیز نعمت خدادادی عطا شود و برای بدترین حالت نیز باید پیش بینی های لازم صورت گیرد.

 وی با تأکید بر لزوم هماهنگی و همکاری بین دو استان درباره مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی و زیست محیطی خاطرنشان کرد: با توجه به این وفاق و همکاری، ما از هر راهکاری که موجب بهبود شرایط شود، به طور کامل حمایت می‌کنیم.

تخصیص اعتبارات در زمینه احیای تالاب ها موثر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها گفت: اختصاص یک روز جهانی به تالاب‌ها نشان دهنده ارزش بالای اقتصادی و اکولوژیکی آن ها است چرا که ارزش اکولوژیکی تالاب‌ها ۱۰۰ برابر اراضی جنگلی و ۲۰۰ برابر اراضی زراعی است.

یوسف یوسفیان با اشاره به نقش تالاب‌ها در پایداری کشاورزی منطقه و اقتصاد، بیان کرد: اگر تالاب‌ها خشک شوند، کانون گرد و غبار شده و همه چیز از بین می‌رود.

یوسفیان با تأکید بر ضرورت توجه به مباحث زیست محیطی و عواقب زجرآور خشکسالی طی سال های اخیر، اظهار کرد: توجه به تالاب ها توجه به اکوسیستم است و دستگاه محیط زیست کشور نیز به این موضع توجه دارد.

وی با تأکید بر اینکه دیدگاه حاکم، حفاظت و توسعه در کنار هم در چهارچوب قوانین و مقررات است، گفت: با توجه به این چهارچوب و مطالعات انجام شده در کارگاه های متعدد و مشارکت مجموعه دولت و تعریف سازمان اجرایی برای تالاب آق گل، حمایت‌های مجموعه دولت و مردم می‌تواند آثار بهتری برای محیط زیست منطقه داشته باشد و تخصیص اعتبارات در این زمینه موثر است. 

 در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پایان نامه های دانشجویی در این حوزه گفت: برای داشتن یک کمربند سبز و حفظ اکوسیستم های طبیعی نیازمند همکاری و مشارکت همگانی هستیم.

اسفندیار خزایی با بیان اینکه مناطق زیست محیطی از نظر منابع طبیعی مناطقی با ضریب حفاظتی صددرصد است، مطرح کرد: ما در مناطق داغ اکولوژیکی در جهان هستیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha