• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402111511029
  • خبرنگار : 50165

صدرنشینی زنجان در جدول کوتاهی عمر پروژه‌های عمرانی

صدرنشینی زنجان در جدول کوتاهی عمر پروژه‌های عمرانی

ایسنا/زنجان معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در این استان متوسط طول عمر پروژه‌ها ۳.۲ سال است که کمترین عمر پروژه‌ را بین استان‌ها دارد.

خلیل قاسملو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به پروژه‌های عمرانی در دست اجرای استان، اظهار کرد: پروژه‌ها به دو نوع ملی و استانی تقسیم می‌شوند که پروژه‌های ملی پیوست قانونی دارد و اعتبارات آن از این طریق تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان زنجان اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ دستگاه و بیش از ۵۰ دستگاه اعتبارات عمرانی استانی دارند، ادامه داد: اکنون در استان ۳۳۴ پروژه عمرانی استانی در دست اجرا وجود دارد که ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است و این هزینه‌کرد ادامه دارد.

او سهم استان زنجان از پروژه‌های در دست اجرای استانی در کشور را ۱.۱ درصد از ۲۷ هزار و ۶۸۰ پروژه اعلام کرد و گفت: اعتبارات تخصیصی به این پروژه‌ها حدود ۲ درصد است که از متوسط پروژه‌ها کمتر است.

قاسملو ادامه داد: در استان زنجان متوسط طول عمر پروژه‌ها ۳.۲ سال است که کمترین عمر پروژه‌ را بین استان‌ها دارد و در کشور نیز این میانگین ۷.۵ سال است، برای مثال در استان فارس میانگین طول عمر پروژه‌ها ۱۲.۵ سال با ۷۰۰ پروژه استانی است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: متوسط هزینه مورد نیاز برای تکمیل هر پروژه در کشور ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که این مهم در استان زنجان ۹ میلیارد تومان بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش هزینه تکمیل پروژه، پایین بودن عمر اجرای پروژه است.

وی سیاست‌ سال‌های گذشته استان در تصویب پروژه استانی با توجه به تعداد پروژه‌های در دست اجرا و تمرکز بر تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های در دست ساخت را یکی از دلایل وضعیت مناسب استان زنجان در متوسط طول عمر پروژه‌های استان دانست و بیان کرد: کارایی و اثربخشی نکته بسیار مهم در پیشبرد پروژه‌های عمرانی است، مثلاً به جای کلنگ‌زنی چند مدرسه، تمرکز بر تکمیل و تحویل مدارس در حال ساخت است.

او یادآوری کرد: مجتمع آبرسانی روستای خراسانلو در شهرستان ابهر از سال ۱۳۸۳ قدیمی‌ترین پروژه است. ابتدا قرار بود آبرسانی به سه روستا انجام شود، ولی با افزوده شدن تعدادی از روستاهای مجاور به این طرح، اجرای آن هنوز ادامه دارد. همچنین لوله‌کشی آب آشامیدنی شهر درام در شهرستان طارم از سال ۱۳۸۷ دیگر پروژه با قدمت زیاد است. برنامه‌ریزی‌ها برای تکمیل این دو پروژه برای امسال یا در نهایت سال آینده تکمیل خواهد شد.

قاسملو با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی امسال استان ۱۴۴۲ میلیارد تومان است، افزود: ابتدای سال برآورد شد ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا نیاز است و با توجه به اعتبارات عمرانی استان و لحاظ تعدیلات، نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha