• دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402111612137
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا تشریح کرد:

اقدامات و دستاوردهای نیروگاه شهیدسلیمی نکا در دولت سیزدهم

اقدامات و دستاوردهای نیروگاه شهیدسلیمی نکا در دولت سیزدهم

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا به مناسبت ایام الله دهه فجر در کمیته رسانه، فضای مجازی و اطلاع رسانی ستاد گرامیداشت دهه فجر استان مازندران، به تشریح خدمات و دستاوردهای نیروگاه نکا در ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب و ۳۰ ماهه دولت سیزدهم پرداخت. 

نوراله ادبی فیروزجائی امروز در جمع خبرنگاران از تولید بیش از ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در ۲۹ ماه گذشته خبر داد و گفت: علیرغم محدودیت‌ها و چالش‌های موجود بخصوص کاهش سطح آب دریای خزر در سالهای اخیر، عمر بالای تجهیزات بویژه در بخش واحدهای بخار نیروگاه، همکاران ما بی‌وقفه و با تمام همت و توان خود در حال تلاشند تا همه واحدهای نیروگاه با حداکثر توان و ظرفیت بتوانند در خدمت شبکه برق کشور باشند و کالای ارزشمند برق را بدست مشترکان برسانند.

وی افزود: طی ۳۰ ماه گذشته ۳۵ برنامه تعمیراتی در واحدهای بخار و بلوک سیکل ترکیبی انجام شد و طبق برنامه تا قبل از پیک مصرف تابستان سال آینده ۷ برنامه دیگر تعمیراتی از جمله تعویض لوله های بویلر در واحد ۳ بخار انجام خواهد شد.

اقدامات و دستاوردهای نیروگاه شهیدسلیمی نکا در دولت سیزدهم

این مسئول با بیان اینکه مصرف سوخت گاز خواست اصلی ماست، به کاهش چشمگیر مصرف سوخت مایع نیروگاه در ۱۰ ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: به‌دلیل مزیت های بالای سوخت گاز نسبت به سوخت مایع، پیگیری های زیادی از سوی نیروگاه جهت تخصیص کامل سوخت گاز به نیروگاه انجام شد و خوشبختانه با مساعدت‌های به‌عمل آمده از سوی مسئولان ذیربط، برای اولین بار طی چند سال اخیر از اواخر خرداد ماه به مدت چهار ماه همه واحدهای بخار نیروگاه بطور کامل گازسوز بودند.

ادبی در ادامه از اتصال خط لوله انتقال سوخت گازوئیل به نیروگاه سیکل ترکیبی در سال گذشته به عنوان اتفاقی مهم یاد کرد و گفت: با اتصال این خط ضمن اینکه ضریب اطمینان بهره برداری از واحدهای گازی در ایام سرد افزایش یافت، موجب کاهش چشمگیر تردد تریلی های سوخت رسان در جاده های منتهی به نیروگاه نیز شده است.

اقدامات و دستاوردهای نیروگاه شهیدسلیمی نکا در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با اشاره به افزایش تولید و رفع مشکل تأمین آب مقطر و آب خام واحدهای بخاری نیروگاه در آستانه پیک مصرف تابستان امسال تصریح کرد: در راستای برون رفت از بحران کمبود آب مقطر و آب خام مصرفی واحدهای بخار با ابتکار و خلاقیت کارکنان شیمی بخار، اقداماتی جهت  کاهش کنداکتیویته (هدایت الکتریکی) آب ورودی به تصفیه خانه، تغییر روش احیاء رزین های تعویض یونی، بازیافت پساب و افزایش راندمان تصفیه خانه انجام شد که در نتیجه علاوه بر اینکه کارکرد تصفیه خانه را ۴۵ درصد افزایش داد، در آغاز ایام پیک مصرف تابستان موجب افزایش تولید و پایداری کامل واحدها شد.

وی ادامه داد: با این اقدامات انجام شده در هر شبانه روز ۸۰۰هزار لیتر مصرف آب مقطر و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم سود و اسید مصرفی واحدهای بخاری کاهش یافت و بیش از ۱۲ میلیارد ریال در شبانه روز صرفه جویی در برداشته است.

ادبی در ادامه به اهتمام جدی نیروگاه در زمینه حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به بیگانگان اشاره کرد و گفت: در طی دو سال گذشته با همت صنعتگران داخلی بیش از ۱۵هزار و ۷۰۰ قطعه و از سال۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۸۶ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاهی به شیوه مهندسی معکوس و با کیفیتی خوب و قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی طراحی و تولید و صدها قطعه به دستان توانمند همکاران ما در کارگاه های داخل نیروگاه بازسازی شد.

وی در پایان با بیان اینکه توان تولید برق کشور معادل نیاز ۱۰ برابر جمعیت فعلی ماست ولی همچنان شاهد ناترازی تولید و مصرف هستیم، خاطرنشان کرد: انرژی برق کالایی مهم و حیاتی است که با زحمت، تلاش و سختی زیادی تولید می شود لازمه حفظ این سرمایه ملی، مدیریت کردن و بهینه سازی مصارف از طرف مشترکان است، یعنی اینکه برق را درست مصرف کنیم تا همه هموطنان عزیز ما در اقصی نقاط کشور بتوانند از این نعمت ارزشمند استفاده نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha