• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111712828
  • خبرنگار : 50570

یک کارشناس مذهبی به نقل از امام کاظم(ع)؛

اهل بیت(ع) در تمام مراحل زندگی خود در حال مبارزه با حاکمان ظالم عصر خود بودند

اهل بیت(ع) در تمام مراحل زندگی خود در حال مبارزه با حاکمان ظالم عصر خود بودند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام موسی کاظم(ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان جمال می‌فرمایند که «هر کسی که دوستدار بقای ظالم باشد و تمایل داشته باشد تا حاکمی ظالم و فاسد حکومت کند خود او هم ظالم تلقی می‌شود».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) با اشاره به القابی که به اهل بیت(ع) نسبت داده می‌شود، اظهارکرد: القاب و صفاتی که به اهل بیت(ع) نسبت داده می‌شود همگی‌ ریشه و منشاء الهی دارند؛ در حدیثی از امام صادق(ع) ذکر شده که ۹ اسم برای حضرت زهرا(س) نقل شده است و یا در حدیثی، امام جواد(ع)  نقل می‌کنند لقب رضا از سوی خداوند برای پدرم برگزیده شده است و همگی این موارد نشان‌دهنده این است که اسامی و القابی که به اهل بیت(ع) نسبت داده شده است منشاء الهی دارند و حکیمانه انتخاب شده‌اند.

این کارشناس مذهبی در خصوص معنای لقب کاظم گفت: اسامی که برای اهل بیت(ع) درنظر گرفته می‌‎شود هرکدام بر اساس خصلت و ویژگی‌های مطرحی است که به وضوح در آن امام مشاهده می‌شود، در خصوص امام موسی کاظم (ع) نیز لقب کاظم به ایشان نسبت داده شده است که به  فروبردن خشم و غضب ایشان اشاره دارد.

شریعتی‌تبار بیان کرد: اینکه انسان بتواند در مواجهه با بداخلاقی و عصبانیت دیگران خشم خود را فرو برد یک فضیلت مهم اخلاقی است که ریشه در سعه‌ صدر و بردباری و استقامت انسان دارد همانطور که خداوند در قرآن کریم در این باره می‌فرماید «همانا کسانی که خشم و غضب خود را فرو برند لایق بهشت هستند».

وی با بیان اینکه امروزه در جامعه به این‌ خصلت و فضیلت مهم اخلاقی نیاز داریم خاطرنشان کرد: معنی اسم کاظم در زبان عربی یعنی هنگامی که فردی کوهی از خشم وغضب است بتواند خود را کنترل کند واجازه ندهد تا این خشم وغضب در رفتار و عمل او تجلی یابد ما در زندگی روزمره خود بارها با انسان‌هایی مواجه می‌شویم که نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند؛ بسیاری از پرونده‌های قضایی مربوط به افرادی است که نتوانسته‌اند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند.

این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه گذشت و صبر امام موسی کاظم(ع) باعث اصلاح  رفتار بسیاری از انسان‌ها شده است، گفت:  نمونه‌های فروانی از فروبردن خشم و غضب از امام کاظم(ع) در مواجهه با افرادی که با خشم و جسارت با ایشان صحبت می‌کردند موجود است و امام با صبر و حوصله با این افراد برخورد می‌کردند؛ صبر و گذشت امام باعث می‌شد تا افرادی که رفتارهایی زشت و زننده دارند درصدد اصلاح خود باشند و به این دلیل به ایشان لقب کاظم داده شده است.

شریعتی‌تبار با بیان اینکه اهل بیت(ع) در تمام مراحل زندگی خود در حال مبارزه با ظلم و فساد حاکمان عصر خود بودند اظهار کرد: با نگاهی به زندگی اهل بیت(ع) و امامان شیعه متوجه می‌شویم که اهل بیت(ع) در تمام مراحل زندگی خود در حال مبارزه با حاکمان ظالم عصر خود بودند، امامان از جمله امام موسی کاظم(ع) نمی‌توانستند نسبت به ظلم و جور و فساد حاکمان زمانه بی‌توجه باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به‌ شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه شیوه مبارزه امامان در مقابل حاکمان وقت خود تفاوت‌هایی به همراه داشته، اما در اصل و کلیت آن هیچ تفاوتی نداشته است و  آرمان برپایی حکومتی اسلامی با رهبری انسانی عادل و معصوم را دنبال می‌کردند مانند زمانی که هارون‌الرشید به امام موسی کاظم(ع) گفت که حدود فدک را مشخص کنید تا من این حق را به شما برگردانم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فدک یکی‌ از حقوق حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که توسط حاکمان آن وقت تصرف شده بود و با اصرار زیاد هارون الرشید امام موسی کاظم(ع) حدود فدک را با سرحدات و مرزهای کشور اسلامی مشخص می‌کنند که امام با این کار قصد داشتند تا به هارون‌الرشید بگویند که نه تنها فدک بلکه مقام خلافت را هم تصرف کرده‌اید و حق جامعه اسلامی است یک امام معصوم و عادل داشته باشد.

شریعتی‌تبار خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم(ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان جمال می‌فرمایند که «هر کسی که دوستدار بقای ظالم باشد و تمایل داشته باشد تا حاکمی ظالم و فاسد حکومت کند خود او هم ظالم تلقی می‌شود».

وی با اشاره به یکی از موارد مبارزه سیاسی امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید و حاکمان فاسد وقت خود گفت: در تاریخ نمونه‌های زیادی از مبارزه سیاسی امام موسی کاظم(ع) با حاکمان فاسد زمان خود موجود است مانند زندانی شدن طولانی مدت ایشان توسط هارون‌الرشید، اگر امام موسی کاظم(ع) مانند دیگر افراد تنها به فکر زندگی خودشان بودند و به عبادت مشغول بودند گرفتار نمی‌شدند اما ایشان همواره به فکر دیگران وبه دنبال رهایی مظلوم از دست ظالم بودند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: مبارزه سیاسی امام موسی کاظم(ع) با حاکمان فاسد وقت خود باعث شده بود تا ایشان به مدت طولانی محبوس شوند و این حبس و زندانی طولانی ایشان دو پیام به همراه داشت؛ یکی مبارزه با ظلم و فساد و تباهی و دیگری هدف و آرمان تاسیس حکومت اسلامی با رهبری فردی عادل و شایسته برای هدایت مردم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha